Vijenac 281

Filatelija

FILATELIJA: MOTIVI REDOVNIH POŠTANSKIH MARAKA

Osebujni kolorizam

Autor Danijel Popović, dizajner, dimenzije 35,50 x 42,60 mm, naklada 100 000, datum izdanja 15. studenoga 2004.

Osebujni kolorizam

Autor Danijel Popović, dizajner, dimenzije 35,50 x 42,60 mm, naklada 100 000, datum izdanja 15. studenoga 2004.

Životna priča Jurja Plančića (Stari Grad na Hvaru, 1899 - Pariz, 1930) i slikarski opus čudesni su, ne samo po brzini transformacije autora od siromašna bodula i ribareva sina do intelektualca frankofonske kulture i građanina Pariza (u koji stiže 1927), nego i po beskompromisnu slikarevu probijanju iz provincijalne skučenosti do europske širine i uspjeha u tadašnjem središtu likovnoga svijeta.


slika

Od izvorne i jednostavne mediteranske motivike, tonskog slikarstva i klasičnog realizma pretpariškog opusa Plančić se u Parizu prometnuo u slikara životne radosti, čiji prizori nemaju više ništa zajedničko s ranijom suzdržanošću i čije slike plijene treperavim linijama i žutim svjetlom što pozlaćuje arhitektoniku slike, te je privukao pozornost kritike i publike slikama izlaganim na jesenskim i proljetnim salonima, a osobito samostalnom izložbom u Galerie de Seine 1930. Još od vremena Vlaha Bukovca i Miroslava Kraljevića u Parizu nije bilo hrvatskog slikara koji bi zabilježio uspjeh kakav je Plančić ostvario u samo dvije, izložbenim nastupima obilježene, godine.

Dražest i ljepota Plančićeve mise en scene, graditeljska snaga crteža i osebujni kolorizam osvajaju nepatvorenom simbiozom modernog izričaja i romantičnog nadahnuća. U slikarskom krešendu tijekom 1929. i 1930. Plančić slika, prvo u seoskoj izolaciji u Rosny sous Boisu, a potom u slikovitu okruženju pariške periferije, uljene slike izbrušenih kolorističkih harmonija žarkih i svijetlih ploha. Sve su to redom vrhunska slikarska djela između kojih posebno mjesto zauzima Pariško predgrađe (1930) s tipičnim Plančićevim kadrom prisna ugođaja i delikatne rasvjete koji dvorište na rubu velegrada pretvara u osobnu posvetu seoskoj prirodi. Ta je slika na svim reprezentativnim državnim izložbama tijekom prošloga stoljeća, od Venecijanskoga bijenala 1942. pa do izložbi u New Yorku (1966) i Parizu (1985) privlačila pozornost i izazivala oduševljenje publike.

Autorica teksta objavljena u letku koji prati izdanje serije poštanskih maraka Hrvatsko moderno slikarstvo 2004. je Biserka Rauter Plančić. Marke su izdane u arčićima od šest maraka, a izdana je i omotnica prvog dana (FDC).

Priredila Sandra Cekol

Vijenac 281

281 - 9. prosinca 2004. | Arhiva

Klikni za povratak