Vijenac 281

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Konji u kazalištu

KAZALIŠNI GLOBUS

Konji u kazalištu


slika

Santa Monica Kalifornijsko mirno mjesto definitivno nije na popisu kazališnih odredišta, no ovoga prosinca u Santa Moniku radi kazališta dolaze i gledatelji izvan Kalifornije. Dakako, sve to vrijedi kao kazališna informacija tek pod uvjetom da pripadate onima koji pod scensku umjetnost priznaju konjski cirkus postavljen u golemi šator u obliku dvorca od pijeska na lokalnoj plaži. Ako skeptično odmahujete na takvu ideju kazališta, možda će vas udobrovoljiti podsjećanje na činjenicu da je dio one izvođačke umjetnosti koju smo donedavno poznavali kao cirkus posljednjih godina zakoračio u kazališne vode i nametnuo se kao scenska činjenica koja nadilazi puku cirkusku pustolovinu. Kad još kažemo da cirkusku konjsku pustolovinu u Santa Moniki naslovljenu Cavalia predvodi jedan od osnivača kanadskoga Cirque de Soleil Normand Latourelle, koji se od originalne postave odvojio još 1990. s namjerom da se pozabavi idejom slobode u izvođačkom suodnosu konja i jahača, onda cijela ekstravagantna predstava zaista dobiva obrise zanimljiva kazališta. Trideset i devet konjanika i akrobata svake večeri na 30-metarskoj pozornici oduševljava publiku u šatoru, a da je riječ o izvanserijskom spektaklu, svjedoči i činjenica da je tisuću i devetsto mjesta rasprodano unaprijed za cijeli mjesec. Kazalište je danas očito pomaknulo granice i nema namjeru vratiti se strogim baroknim okvirima, donedavno dominatnim na pozornicama.

Festival gurua, psihopata i TV-zvijezda


slika

Moskva Kad smo kod rubnih kazališnih pojava, onda svakako treba na trenutak do Moskve. Što nedostaje moskovskom kazališnom životu, pitala se lani u ovo vrijeme Jelena Kovalskaja, poznata producentica. Festival stand-up komedije, dosjetila se. Pa je u Moskvi prošlog tjedna održan prvi Afisha Stand-Up Comedy Festival, privukavši niz izvođača, među kojima je jedini profesionalac bio Britanac Ian Stone, ali je pokazao izniman interes publike za ovakvu formu, manje poznatu u Rusiji. Istina, imali su Rusi svojih velikana te rubne kazališne forme, koji su pogotovo u doba Perestrojke, kad su stege malo olabavile, nastupali po prepunim sportskim dvoranama poput Mihaila Zadornova i Genadija Kazanova, ali festival utemeljen na načelima britanske i američke tradicije ipak je potpuno nova stvar. Toliko nova da je otkazana prva večer jer se Renata Litvinova, glumica koja je trebala otvoriti festival - preplašila. No, festival je uspješno doveden kraju s nizom zapaženih nastupa ponekad neočekivanih izvođača. Bilo je tu TV-zvijezda, samoproglašenih gurua seksualne terapije, radikalnih psihologa i psihopata, glumaca, glazbenika. U svijetu moskovskoga kazališta, u kojem u svakom trenutku igra barem desetak produkcija nastalih po Čehovu, festival stand-up komedije dobrodošla je novost koja će, sudeći po uspjehu ovogodišnjega, postati tradicionalna manifestacija.

Prerafaelitski ljubavni trokut


slika

London Almeida, jedno od kazališta uvijek spremnih na iznenađenja, napravilo je to i novom produkcijom, jednoglasno prihvaćenom kao jednim od događaja sezone. Peter Whelan napisao je komad o Williamu Morrisu, pjesniku, socijalistu i umjetniku iz skupine prerafaelita, sve popularnije u današnjoj Engleskoj. Drama Earthly Paradise (Zemaljski raj) bavi se višegodišnjim, zapravo cjeloživotnim ljubavnim trokutom u koji se Morris upustio sa svojim prijateljem Danteom Gabrielom Rossettijem i Janey, koja im je bila muza, a koja će postati njegova žena. Priča je poznata i jednostavna: Rossetti se zaljubio u Janey, ali je već oženjen pa nagovara najboljega prijatelja Morrisa da se njom oženi kako bi je imao u blizini. Komad počinje u trenutku kad se njih troje, nakon smrti Rosssettijeve žene, povlače na imanje, gdje odnosi postaju još složeniji. Iz nečeg što je mogla biti loša kostimirana melodrama Zemaljski raj u Almeidi pretvorio se u vrhunsku produkciju u kojoj igraju Alan Cox, Saffron Burrows i Nigel Lindsay.

Zaključak Gombrowiczeve godine


slika

Varšava Godina koja prolazi u znaku stogodišnjice rođenja i 35 godina smrti jednog od najvećih poljskih književnika Witolda Gombrowicza kulminira i zaključuje se u prosincu serijom izložbi, premijera, simpozija i međunarodnih gostovanja djela nastalih po njegovim dramama, romanima i autobiografskim zapisima. Tako će Ferdydurke, vjerojatno najuspješnija produkcija nastala u Poljskoj po Gombrowiczevu djelu, u koprodukciji lublinskih kazališta Provisorium i Kompania, koja je gostovala svojevremeno u Rijeci i ove godine na Splitskom ljetu godinu zaključiti turnejom po Japanu i Rusiji, čemu se posvećuje znatan prostor u poljskim medijima, a izdvojeni su i nastupi po Poljskoj poznate grupe Teatr Porywacze Cial. Skupina iz Poznana izdvojila se među stotinama grupa i kazališta koje su se bavile Gombrowiczem predstavom Tajna po Gombrowiczu, koja je postigla zapažen uspjeh.

Jasen Boko

Vijenac 281

281 - 9. prosinca 2004. | Arhiva

Klikni za povratak