Vijenac 280

Glazba

41. MEĐUNARODNA GLAZBENA TRIBINA, SUSRETI GENERACIJA, PULA, 4-7. STUDENOGA 2004.

Respektabilni niz

41. MEĐUNARODNA GLAZBENA TRIBINA, SUSRETI GENERACIJA, PULA, 4-7. STUDENOGA 2004.

Respektabilni niz

Tradicionalno okupljalište domaće ozbiljnoglazbene stvaralačke i izvođačke elite početkom ovoga je mjeseca imalo za temu povezati razne generacije i upozoriti na niz skladateljskih obljetnica koje se ispunjavaju ove godine. Međunarodni predznak tribine opravdala su gostovanja izvrsno uigrana austrijskog udaraljkaškog ansambla Studio Percussion Graz s bečkim skladateljem Karlheinzom Esslom kao redateljem zvuka u postupcima takozvane žive elektronike i zanimljiv kostimirani monoperformans talijanske flautistice Luise Sello. Već ustaljeni ciklus predavanja s temom suvremene glazbe u susjednim zemljama ove je godine predstavio Grigor Palikarov kao zastupnik suvremenoga glazbenog stvaralaštva u Bugarskoj. Raznolikost naraštaja u skladateljskom je pogledu udaljila ustaljeno žarište koncertnih programa od praizvedbi novih djela te ga usmjerila više presjeku cjelokupnog opusa druge polovice prošlog i prvih godina ovog stoljeća u Hrvatskoj.

TRADICIONALNI ANSAMBLI I MLADI GLAZBENICI

Što se tiče interpreta, ponuda ovogodišnje Tribine mogla bi se podijeliti na tradicionalne ansamble s predznakom Zagrebački (Zagrebački solisti, Zagrebački kvartet, Zagrebački puhački ansambl i Zagrebačka filharmonija) i one koji ne samo da izlaze iz okvira klasičnog sastava nego i čiji su članovi uglavnom mladi glazbenici (rezidencijalni festivalski ansambl specijaliziran za suvremenu glazbu Cantus i Jazz Orkestar Hrvatske glazbene mladeži). Poseban pečat odabranoj temi ovogodišnjeg festivala napose su dale dvije koncertne matineje - prva u znaku stvaralačke, a druga izvodilačke strane bavljenja glazbom. Trenutačne je preokupacije mladih skladatelja vrlo zorno predstavio koncert održan u petak, 5. studenog, pod naslovom Mlada hrvatska elektronička glazba, u kojemu su predstavljeni rezultati elektroničke radionice Soundscape of Dubrovnik održane ovoga ljeta u sklopu 2. ljetne umjetničke akademije LAUS u Dubrovniku. S kompakt-diska emitirane su kompjutorski generirane nove skladbe Krešimira Selektovića, Frane Đurovića i Vjekoslava Nježića, a u dvije su skladbe sa zabilježenim elektroničkim zvukovima aktivan dijalog vodili pijanisti Katarina Krpan i Damir Gregurić.


slika

Tri su skladatelja rođena početkom sedamdesetih godina, svaki na svoj način, pokazali mogućnosti i potencijale elektroničkog medija u suvremenom umjetničkom stvaralaštvu, ne odvajajući se od poznatih simboličkih i strukturnih uporišta svakodnevice i obrisa tradicionalnih normi. Drugi od spomenutih koncerata koji su odisali svježinom mladenačkoga duha bio je onaj posvećen najboljim mladim interpretima koji su u protekloj sezoni održali recitale u ciklusu Mladi glazbenici u Matici hrvatskoj te pritom naručili po jedno novo djelo kod kojega od suvremenih skladatelja. Tako su na jednom mjestu djela praizvedena na pojedinim recitalima tijekom godine skupljena na programu podnevnoga koncerta u Grožnjanu posljednjega dana festivala. Svi redom mladi violinisti i pijanisti predstavili su iznimnu umjetničku zrelost u vladanju svojim glazbalima, a publiku je posebno oduševio njihov profinjeni senzibilitet za nova djela i osuvremenjeni glazbeni izraz. Vrhunsko umijeće muziciranja pokazali su petnaestogodišnja violinistica Đana Kahriman i pijanist Bruno Vlahek u djelima Pere Šiše i Davora Bobića, čije su izvedbe zasigurno među vrhuncima ovogodišnje Tribine. Jednako su nas iznenadile vrlo ljupko nadahnute karakterne skladbe kakve su im posvetili naši suvremeni autori: paganinijevska virtuoznost Intermezza Miroslava Miletića (violinistica Iva Barač), tokatne bravure u Scherzo-Burlesci Davora Bobića, komična obličja teme narodne pjesme Lepe ti je, Zagorje zelene u Neozbiljnim varijacijama za Anamariju i njenog tatu Tomislava Uhlika (violinistica Anamarija Milić), te rondoidna dvotematska razigranost klavirske minijature u skladbi Na način silbenskog tanca Igora Kuljerića (pijanistica Zrinka Ivančić). Svježinom novonapisanoga djela jednako je odisala i svojevrsna mozaična violinska suita Mila Cipre Meditation sur Ré, premda je riječ o djelu preminula autora iz 1975. kojim se predstavio Tomislav Ištok.

OBLJETNIČKI POVOD

Obljetnički povodi na programe preostalih desetak koncerata uz recentnije su stvaralaštvo okupili djela Božidara Kunca, Pavla Dešpalja, Stjepana Šuleka, Milka Kelemena, Ive Mačeka i Adalberta Markovića, ali i stranih obljetničara kao što su Talijani Luigi Dallapiccola (rođen u Pazinu prije sto godina), Luigi Nono i Giampaolo Coral, Slovenac Primož Ramovš i predstavnik lakših nota, skladatelj, pijanist, dirigent i aranžer Zlatko Dvoržak. Među rijetkim praizvedbama ove su godine osobita uspjeha imale skladba Sanje Drakulić, Cantus (zanimljiva zvučna gradacija pisana za ansambl Cantus, s ostinantnom figurom u melodici koja odiše utjecajima glazbe Musorgskog) i novo djelo Frane Đurovića Delta (moćna zvučna prelijevanja sa znalačkim tretmanom dionica punoga orkestra, dojmljiva skladba pisana na narudžbu Zagrebačke filharmonije). Završni je koncert u koncertnoj dvorani Hrvatskoga doma branitelja uz spomenutu praizvedbu obuhvatio i izvedbe djela Krešimira Seletkovića (Animo, 2003) i Ive Josipovića (Tuba ludens, 2001), koja je posljednjih godina naručila i praizvela Zagrebačka filharmonija, a u drugom je djelu uz devedesetu godišnjicu rođenja Stjepana Šuleka donio smjelu interpretaciju skladateljeva Trećeg koncerta za klavir i orkestar u C-duru na čijoj su partituri koplja lomili pijanist Vladimir Krpan i dirigent Ivo Lipanović. Uz koncertni dio, manifestacija je donijela i predstavljanje notnih, literatnih i diskografskih izdanja Hrvatskoga društva skladatelja i tvrtke Cantus te pretprograma idućeg Muzičkog biennala Zagreb 2005.

Jana Haluza Lučić

Vijenac 280

280 - 25. studenoga 2004. | Arhiva

Klikni za povratak