Vijenac 280

Likovnost

PALAKATI, IZLOŽBA PLAKATA ALFREDA PALA, GALERIJA MILAN I IVAN STEINER, ZAGREB, 17. LISTOPADA - 15. STUDENOGA 2004.

Provokativnost i ironija

Simbolika Palovih plakata dokazuje da je riječ o angažiranu umjetniku koji se uvijek zalagao za humanost, pravdu i mir

PALAKATI, IZLOŽBA PLAKATA ALFREDA PALA, GALERIJA MILAN I IVAN STEINER, ZAGREB, 17. LISTOPADA - 15. STUDENOGA 2004.

Provokativnost i ironija

Simbolika Palovih plakata dokazuje da je riječ o angažiranu umjetniku koji se uvijek zalagao za humanost, pravdu i mir

U nedjelju 17. listopada, u Galeriji Milan i Ivan Steiner Židovske općine, otvorena je izložba plakata dizajnera i slikara Alfreda Pala. Plodni umjetnik autor je golema slikarskog opusa, likovne i tehničke opreme brojnih knjiga, zatim karikatura te nekoliko kratkih TV filmova. Plakati izabrani za ovu izložbu nastali su u razoblju od četiri desetljeća njegova rada.

Većina plakata nastala je prema narudžbi različitih institucija (Hrvatskoga narodnog kazališta, Strossmayerove galerije, Nacionalne i sveučilišne biblioteke...), bili su, dakle, najava neke predstave, izložbe i sl. Predložak im je fotografija ili crtež, koje Pal označava bojom, izdvaja i kombinira sa slovima na način da ostvaruje harmoničnu kompoziciju, a sve u skladu s namjenom plakata. Kad je crtež predložak Palovu plakatu, obično je to jednostavan znak. Boje su nekad prigušene, s blagim tonskim prijelazima, a nekad jarke, gotovo psihodelične. Pal se pri dizajniranju koristio i suvremenim tehnikama: serigrafijom, ofsetom, kolažem, letrasetom te računalom.

Nekoliko plakata Pal je radio izvan narudžbi i oni su možda najzanimljiviji, jer predstavljaju njegovu osobnu ideju ili stav. Često su provokativni i ironični. Na njima je očit Palov karakterističan slikarski rukopis te izbodeni, izmučeni likovi koji su najčešća tematika njegovih slika (boravak u logorima za vrijeme i nakon Drugoga svjetskog rata snažno je obilježio Palov likovni izraz). Takvi plakati obično nose antiratnu poruku, među njima je Helft Kroatien, plakat na kojem je tipičan Palov lik mučenika, te Vukovar 1991-2001, u dnu kojeg je, na crnoj pozadini, naslikan dim zgarišta. Na plakatu Quo vadis Europa 2020? naslikan je mučenik koji leti u nepoznato, vidljiv mu je samo dio tijela, a za nogu mu je obješen vijenac zvjezdica. Simbolika Palovih plakata dokazuje da je riječ o angažiranu umjetniku koji se uvijek zalagao za humanost, pravdu i mir.

Unatoč tomu što neki Palovi plakati potječu iz šezdesetih godina prošloga stoljeća, svi zajedno odišu jednakom svježinom, svi se ističu bogatom likovnošću te svjedoče o nepresušnu, živu nadahnuću njihova autora.

Inga Vilogorac

Vijenac 280

280 - 25. studenoga 2004. | Arhiva

Klikni za povratak