Vijenac 280

Likovnost

JURIŠA BORAS, ORNAMENTI, GALERIJA MATICE HRVATSKE, ZAGREB, 5-18. STUDENOGA 2004.

Neolit iz računala

Citatnim referiranjem na razdoblje neolitske kulture Boras svjesno oživljava prvobitnu misao i značenje ornamenta - estetiziranje oblika i prostora

JURIŠA BORAS, ORNAMENTI, GALERIJA MATICE HRVATSKE, ZAGREB, 5-18. STUDENOGA 2004.

Neolit iz računala

Citatnim referiranjem na razdoblje neolitske kulture Boras svjesno oživljava prvobitnu misao i značenje ornamenta - estetiziranje oblika i prostora

Što je danas ornament? Koja mu je uloga i koliko je potreban? Pitanja su koja proizlaze iz zasićenog i estetski upitno oplemenjena prostora. Prostora u kojem ornament i dekoracija poprimaju ishitrene, masovne oblike i negativne konotacije.


slika

A koje je njegovo izvorno značenje? I kako ga oživiti? Kao mogući odgovor otvara nam se izložba Ornamenti mladoga akademskoga slikara Juriše Borasa. Desetak Borasovih ulja na platnu bilo je izloženo u Galeriji Matice hrvatske u razdoblju od 5. do 18. studenoga. Nasuprot vizualnom šarenilu susrećemo se sa čistim bojama - narančastom, crvenom i plavom te crnom; i jednostavnošću organsko-apstraktnih oblika. Autor na djelima varira spiralne oblike, kružne, polukružne i trokutaste forme te linijski istanjene mase koje lomi i koso usmjerava, spaja. Borasovi oblici i kromatski izbor imaju »konkretno ishodište« (Vanja Babić) i potječu od oslikanih ostataka neolitske keramike hvarske kulture. Raznolike i bogate ornamentalne oblike Boras prenosi u suvremeni likovni govor te ih postupnim i preciznim postupkom subjektivizira. Nakon računalne obrade započinje sa samim slikanjem na platnu. Na platna industrijskom preciznošću nanosi crnu ne-boju stvarajući podlogu za raznovrsne plošne oblike. Takvim tretmanom pozadine autor ponavlja tamnu podlogu keramike iz razdoblja mlađega neolita. Platna rješava dvobojno. I dok ciglasto-narančasti oblici nasljeduju kolorit arheoloških ostataka, crveni i plavi oblici ukazuju na autorov subjektivni odmak i intenciju jačeg kontrasta. Forme slobodno zauzimaju crnu površinu. Borasova djela, usprkos preciznoj izvedbi, odaju dojam dinamičnosti koja je potencirana povezivanjem djela prema načelu kompozicijske organizacije - metodom pozitiv-negativ, zrcaljenja ili okretanja platna i promjenom boje; te samom impostacijom u prostoru galerije. Paralelnim i nasuprotnim impostiranjem djela iz para ostvaruje se dinamična interakcija unutar izložbenoga prostora. Upravo slobodnijim kromatskim i kompozicijskim rješenjima Boras daje subjektivni odgovor na problematiku ornamenta. Citatnim referiranjem na razdoblje neolitske kulture Boras svjesno oživljava prvobitnu misao i značenje ornamenta - estetiziranje oblika i prostora. Njegove slike Ornamenti misaoni su i dekorativni nosioci tih težnji u današnjem vremenu.

Iva Pasini

Vijenac 280

280 - 25. studenoga 2004. | Arhiva

Klikni za povratak