Vijenac 280

Margine

OSOBA S POGLEDOM: TIHOMIR TIKULIN

CRŠ ili prava fešta stripa

Tihomir je Tikulin glavni urednik Crtani romani šoua, koji se održava od 26. do 28. studenog u SC-u, a osim toga urednik strip-fanzina »Endem«, crtač stripova, ilustrator, dizajner...

OSOBA S POGLEDOM: TIHOMIR TIKULIN

CRŠ ili prava fešta stripa

Tihomir je Tikulin glavni urednik Crtani romani šoua, koji se održava od 26. do 28. studenog u SC-u, a osim toga urednik strip-fanzina »Endem«, crtač stripova, ilustrator, dizajner...

Neka prvo pitanje bude i, pretpostavljam, najbolnije. Od čega danas žive crtači stripova? Koliko poslova moraš raditi da bi sastavio kraj s krajem i koliko je kompromisa za to potrebno?

- Nije ništa posebno bolno u tome. Osim kad novca nema.


slika

Crtači stripova ne žive od stripa. Možda Štef i Mataković, no i oni nerijetko ilustriraju udžbenike, slikovnice, crtaju storyboardove... Crta se sve, pa čak i dizajnira, ako treba. Tržište rada u totalnu je kaosu. Nema cjenika, pa se događa da tjedan dana rintaš za petsto kuna, a onda ti uleti neki lako pero posao od nekoliko sati i mazneš nekoliko somića. Poslodavci razni. Uredne platiše, muljatori, oni koji plaćaju sigurno, ali kasne, oni koji se kunu u majku i ne plate nikad. Ludo i šareno društvo. Ja osobno najmanje crtam stripove. Pasica Pimpeka u »Kliku« mjesečno i Fist Cosmetic za

»Q-strip«, neredovito. Ostalo i većina ilustracije su za razne časopise i poslovi koji, bukvalno, padnu s neba. Recimo, karikature mladenaca za pozivnicu. Nedavno sam od Stojedinice dobio simpatičan honorar jer sam sudjelovao u jednom radijskom džinglu kao back-vokal. Pare dolaze s raznih strana, al nikad u velikim količinama. Istina je također da ja i nisam nešto jako produktivan i ne trčim za svakim poslom. Ne trošim mnogo, nisam osnovao obitelj, pa uglavnom nemam većih financijskih problema.

Ovih dana održava se Crtani romani šou. Što nas očekuje?

- Očekuje nas deset dana Zagormanije. Festival na neki način počinje već 20. studenog otvaranjem izložbe Zagorovih strip-crtača u Galeriji SC. Dana 26. studenog otvara se u Studentskom centru u Zagrebu festival CRŠi počinje šou. Gosti su festivala Gallieno Ferri, koautor i najomiljeniji crtač Zagora; Moreno Burattini, urednik i scenarist Zagora i Esad T. Ribić, domaći majstor stripa koji već godinama radi za Marvel Comics. Bit će izložbi (Zagor, Ferri, Ribić, natječajna izložba na temu ’ovisnost’, izložba MADE IN CRO), filmske projekcije, predavanja, strip-radionica, tulumi i bakanalije. Bit će to prava fešta strip. Detaljan program dostupan je na adresi: www.crs-festival.com

Ima li nade za strip, kako u Hrvatskoj tako i inozemstvu?


slika

- Nade uvijek ima, jer nada nikad ne umire. Strip će uvijek naći svoj put prema publici, bila ona masovna ili getoizirana, kao u našem slučaju. Interes publike uvelike ovisi o ponudi strip nakladnika, a ona se u posljednjih nekoliko godina povećala. Novi klinci zakvačili su se za Bonea, Witch, otkrili su Zagora, Mister Noa, Spidermana, Alana Forda,

»Q-strip« magazin. Bolje je. Svake godine sve je bolje.

Inozemni strip prolazi svoje uspone i padove. Njihovi padovi na naklade od deset tisuća primjeraka naši su nedostižni snovi. Publike ima dovoljno, tržište im je preplavljeno naslovima, no svi i dalje kukaju. To je valjda u ljudskoj naravi. Kukaju čitatelji, kukaju nakladnici. Sve ti je to razmažena banda. Stanje je odlično!

Voditelj si radionice stripa u SC-u. Ima li interesa za strip, odakle se klinci regrutiraju, što im možeš obećati po završenoj radionici?

- Vodio sam radionicu prošlu školsku sezonu i ugodno sam se iznenadio. To ti nisu klinci. Većina su studenti, a neki imaju svoja dnevna zanimanja (noću su super-junaci). Uz nekoliko rekreativaca ima tu i vrlo nadarene ekipe. No ono što je bitno jest: ja ih ne učim crtati, nego crtati stripove, a to se može i ’čiča glišama’. Polaznici uz predavanja i praktični rad dobivaju od mene i razne stripovske naslove na čitanje, što je, po meni, preduvjet da bi se bavili stvaranjem stripova. Jako sam zadovoljan ekipom. Neki jednostavno uživaju u novootkrivenoj vještini stvaranja stripova, a neki već kuju planove o serijalizaciji svojih stripovskih junaka. Izdali smo i fanzin »Strip domaćica«, a neki su u međuvremenu počeli crtati za školske časopise i udžbenike. Vesela ekipa.

Jesu li računala kriva za to što su stripovi od masovnih postali elitni medij? Naime, čini mi se da internet pruža lijepe mogućnosti internacionalizacije?

- Računala su super i bez njih ne mogu, jer ih već godinama rabim kao alat. Nisu kriva računala, nego ljudi. Ljudi su lijeni i uvjek briju na brže medije. Jednoga će se dana pojaviti neki vrag pa će i računala postati elitni medij. Neki krive videoigrice, laku kino/video zabavu, loš standard, rat...

No, što nedostaje elitnom društvu crno-bijelih filmova, tetrisa i glazbe osamdesetih?

Privlači li te grafičko osmišljavanje videoigrica?

- Privlači me kao i svako grafičko osmišljavanje. No mislim da bih tako nešto radio isključivo za dobre pare. Potrošna roba. Nemam tu što posebno za reći.

Kakva bi bila tvoja top 5 lista domaćih i stranih autora stripa?

- Domaći: pokojni Edvin Biuković, Dario Kukić, Darko Macan, Radovan Devlić, Igor Kordej. Strani: Moebius/Gir, Alex Toth, Richard Corben, Bernet, Jose Ortiz.

Kojega bi suvremenoga hrvatskog pisca izabrao da ti napravi scenarij za strip?

- Ja o suvremenim hrvatskim piscima znam nedovoljno da bih odgovorio na to pitanje. Lijen sam knjigu uzeti u ruku, a kad je i uzmem, čitanje se otegne unedogled. Imam barem deset započetih čitanja romana i zbirki priča. Nisam čovjek od knjige. Više brijem na filmove i stripove. Lakše se i brže konzumira. Vjerojatno je riječ o čistoj lijenosti.

Razgovarao Kruno Lokotar

Vijenac 280

280 - 25. studenoga 2004. | Arhiva

Klikni za povratak