Putovnica Republike Stripske
Ivica Ivanišević, Sto mu jelenskih rogova, VBZ, Zagreb, 2004.
»Sto mu jelenskih rogova!«, ta će se uzrečica Velikog Bleka otprilike četvrt stoljeća nakon njegova zlatnoga doba prometnuti u sjajan naslov knjige, uglavnom eseja o stripu, Ivice Ivaniševića i postati nježno ugođen otponac za lavinu nostalgije i sjećanja na vremena koja su generacije mjerile po danima izlazaka novih stripova. Bila su to vremena kada su se dani u tjednu pamtili po tome koji strip kada izlazi, a mularija se zabavljala, otprilike, ovako:
- Molim vas, je li stigao Alan Ford?
- Ne, nije, stiže sutra. Za pet minuta, dolazi drugi klinac.
- Molim vas, je li stigao Alan Ford?
- Ne, još nije.
Uskoro na kiosk dolazi treći: - Dobar dan, ja sam Alan Ford. Jel me netko tražio?
Eh, da, bila su to vremena kada je Alan Ford još hodao svijetom, a jamačno se s druge strane kioska kretao i još mnogi junak stripa.
DRAGOVOLJCI VUKOVA S ONTARIJA
Stripovske su junake u međuvremenu zamijenile računalne igrice i nova tehnološka čudesa, od pučke zabave uglavnom su postali predmet bavljenja intelektualne manjine, došla su vremena povijesna, svođenja računa, pa je tako i Ivica Ivanišević prikupio tekstove pisane o stripu, dopisao nekoliko novih i objavio knjigu koja popunjava dio goleme prazine na policama predviđenim za domaće knjige o stripu.
Sto mu jelenskih rogova! na dvjestotinjak stranica donosi tekstove koji, redom, u prvoj cjelini propituju antropologiju (odijevanje, seksualni odnosi, prehrana...) stripovskih junaka, u drugoj se tematiziraju konkretni autori i junaci, treća cjelina bavi se sociologijom stripa i pokušajima ideološke instrumentalizacije, dok je četvrti dio knjige, najtužniji, nastao kao zbroj posmrtnih slova raznim autorima stripa. Iz tako strogo i logično postavljene koncepcije knjige posve je jasno da nije riječ o ukoričenoj rinfuzi, nego o knjizi koja se čita kao dobar strip, lako i s užitkom, koja nudi duhovitost, akciju, faktografiju (korektura: obratiti pažnju na godine i stoljeća!), kritiku... od prve do posljednje sličice. A posljednja će sličica prije biti osamljeni Talični Tom koji jaše put prerije negoli banket u galskom selu. Takva su, kao što rekosmo, vremena kad je o stripu riječ.
Od domaćih autora eseje su dobili Maurović, Mataković i Žeželj, a ostatak je knjige nadahnuta posveta mediju koji smo voljeli, junacima (Batman, Torpedo, Asterix, Princ Valiant...) nad kojima smo strepili i pitanjima iz opće teorije i prakse stripologije.
Ivaniševićevo stilističko majstorstvo i duhovitost, posebno u figurama ironije, parafraze i kalambura, zaslužuje čiste petice za umjetnički dojam i tehničku izvedbu. Ogledni tekst i emotivno-stilistički kondenzat cijele knjige uvodni je esej, Rani ratovi, u kojemu se iz perspektive devedesetih nostalgično osvrće na obećanja koja su nam stripovi dali i na utopiju Republike Stripske. Slojevi jezik tu se maestralno slažu, prevode i nadopunjuju. »O. K., potpisnik ovih redaka, baš kao ni komandant Mark iz Lunova Magnusa, ne traži kavgu. Svehrvatske pomirbe radi, voljan je čak supotpisati svečanu deklaraciju o primitivizmu rečenih Markomana. Ali pridržava pravo da ih i nadalje zove jedinim pouzdanim svjedocima naših ranih ratova. Kažem ’naših’, jer svi mi bili smo nabrijani dragovoljci koji snuju poziv za novačenje u redove Vukova s Ontarija.«
PIONIRŠTINA I SREDNJE GODINE
Dominantan ton knjige je, poradi suočenja s činjenicama i trendovima vezanim za strip produkciju - kako u svijetu, a još mnogo više doma - malodušan, tužan, rekapitulacijsko-kapitulacijski. Dakako, i nostalgičan, a to je osjećaj s golemom, ali isključivo osobnom uporabnom vrijednosti, a ovaj se put tiče onih koji su nekad bili pioniri, a danas su jači srednjogodišnjaci.
Budući da je nostalgična knjiga donijela osoban izbor tema i dilema stripovskih, ne pretendirajući na cjelovit pregled produkcije stripa, kategorizacije i hijerarhizacije, enciklopedičnost i slično, a kako i bi kada je pionirska baš po tome što je prva knjiga tekstova domaćeg autora o, isključivo, stripu. Za objektivnije i znanstvenije uvide, bojim se, vrijeme nikad neće doći.
Ukratko, nekad je Sto mu jelenskih rogova! bio logo na oblačiću iznad glave Velikog Bleka, a danas je putovnica za slobodni teritorij Republike Stripske.
Dobrodošli! (ovo prelomiti u Comic Sansu, a zagradu izbaciti)
Kruno Lokotar
Klikni za povratak