Vijenac 279

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Mirallesov Škotski parlament

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Mirallesov Škotski parlament


slika

U Edinburghu je kraljica Elizabeta otvorila novo zdanje Škotskog parlamenta. Proces izgradnje od početka je bio opterećen bremenom velikih očekivanja lokalne javnosti, s obzirom da se Škotska sada oslobađa engleske vlasti pod koju je potpala prije tristo godina, te doslovno oslikava mukotrpan put do dugo željene samouprave. Na međunarodnom natječaju 1998. izabrana je zamisao višestruko nagrađivana španjolskog arhitekta Enrica Mirallesa, čiji se koncept zasnivao na simboličkom izrastanju parlamenta iz zemlje. Budućnost projekta ozbiljno je dovedena u pitanje nakon što je Miralles preminuo od tumora na mozgu 2000. godine. No projekt je nastavljen i sada završen, uz brojne probleme, preinake (posebno iz sigurnosnih razloga kao odjek terorističkoga napada 11. rujna 2001) te javne polemike zbog višestruko probijena proračuna, koji je od prvobitnih četrdeset milijuna funti u međuvremenu udeseterostručen.

Muzej u Salzburgu


slika

Salzburg je dobio novo zdanje Muzeja moderne umjetnosti podignuto prema projektu münchenskoga ureda Fridrich-Hoff-Zwink. Zdanje koje je državu i pokrajinu (grad je dao parcelu) koštalo 21, 5 milijuna eura ima površinu od 6500 četvornih metara raspoređenih na četiri etaže i sadrži izložbene prostore, površine 2300 četvornih metara, urede, auditorij, panoramski restoran, muzejski dućan i otvorene terase. Muzej je smješten na brdu neposredno iznad grada s fantastičnim vizurama na gradske krovove, šumu i obližnji toranj, povijesni spomenik pod zaštitom. Jednostavna kubična forma, obložena lokalnim bijelim mramorom, izazvala je kontradiktorne reakcije. Tako u Rupertinumu, instituciji koja upravlja muzejem u kojem je odnedavno izložena njezina zbirka, zastupaju stajalište kako je riječ o »oblikovanju velikog senzibiliteta«, dok brojni oponenti govore o »turobnoj kutiji i trnu u oko arhitektonskom sjaju Salzburga«.

Airworld u Vitri


slika

Izložba u Muzeju dizajna Vitra pod naslovom Airworld oslikava svijet civilne avijacije kroz povijest dizajna i arhitekture: razvoj oblikovanja interijera zrakoplova, od prvih koji su imitirali unutrašnjost vlaka ili broda do kasnijih rješenja industrijskih dizajnera koji su kreirali posebnu i prepoznatljivu predodžbu avionskog interijera; promjene u sjedalima dokumentirane izlošcima iz fundusa muzeja; slike zrakoplova; uniforme posade, od ranih nadahnutih vojnim ili medicinskim uniformama do sofisticiranih u šezdesetim i sedamdesetim, što su ih dizajnirali vodeći modni kreatori; oblikovanje posuđa i pribora za jelo te arhitekture zračnih luka, od terminala TWA u New Yorku (1956-62) i Foster Dulles u Washingtonu (1958-62), dizajn Eero Saarinena, pariške zračne luke Charles de Gaulle (Paul Andreu, 1967-2003) i londonske Stansted (Norman Foster, 1991) do vizionarskih rješenja za neposrednu budućnost.

Izložba SocioPolis u AzW


slika

U Arhitektonskom centru Beča do kraja siječnja 2005. postavljena je izložba projekta SocioPolis o gradu budućnosti, koji bi trebao nastati u novom dijelu Valencije prema master planu Vincenta Guallarta i projektima dvanaest uglednih arhitekata/timova uključenih u realizaciju neobičnoga laboratorija za istraživanje svojstava urbanog obitavanja u neposrednoj budućnosti na načelima održivoga razvoja, integracije varijabilnih namjena i usklađenja urbanog razvoja i prirode, utjecaja informatičkih tehnologija na uređenje doma, promocije socijalnih interakcija, kreacije infrastrukture te integracije socijalnih servisa. Izložba prezentira opći pregled planerskog sektora kao i prikaz arhitektonskih rješenja koje potpisuju između ostalih: Abalos & Herreros, Madrid; Actar Arquitectura (Manuel Gausa), Barcelona; NO. MAD Arquitectura (Eduardo Arroyo), Madrid; Toyo Ito, Tokyo; MVRDV, Rotterdam; Greg Lynn Form, Venice-SAD; Foreign Office Architects (Alejandro Zaera Polo & Farshid Moussavi), London.

Vinko Penezić

Vijenac 279

279 - 11. studenoga 2004. | Arhiva

Klikni za povratak