»Oris«, časopis za arhitekturu i kulturu, br. VI-28-2004, gl. ur. Andrija Rusan, Arhitekst, Zagreb
Zanemarimo šarenilo prvih nužno reklamno-komercijalnih, najavno-programnih stranica, i nerazabirljivo montiranu naslovnicu s čijega preklopljivog dijela viri fotografija zgođušnoga muškog akta.
Inter(ijer)no, Oris je dobar i opsežan dvojezični časopis za arhitekturu i urbanizam. Moderna i čitka prijeloma na ugodnu papiru, te sa mnogo prostora dodizajniranih, gotovo samostalnih mikro- i makrosnimaka, nacrta i skica upotpunjenih legendama. Hrvatski raritet za europsko tržište, čiji je sadržaj forma i norma, što nužno vezuje visoka očekivanja. I pomalo elitistički outlook, pa i stav.
U petnaest autorskih prezentacija, tekstova većinom stranih autora, predstavljeni su svjetski poznati arhitekti Itsuko Hasegawa (Japan), Zvi Hecker (Izrael - Njemačka), Massimiliano Fuksas (Italija), nizozemska grupa MVRDV, hrvatska arhitektura - Goran Rako..., ujedno sudionici na Danima Orisa (4. međunarodnom arhitektonskom simpoziju u Zagrebu). Tematski broj određen suvremenim opusima/radovima i osobnostima, započinje dugačkim, obojenom podlogom vizualno izdvojenim intervjuom, sa svestranim slovenskim arhitektom Janezom Koželjom. Upotpunjen je recenzijom Petre Čeferin o efektnom projektu zabavno-trgovačkoga centra Portoval u Novom Mestu (koautor Jože Jaki), koji sintezom čistih formi i intenzivnoga kolorizma ujedinjuje zahtjeve javnoga života/pop-kulture te prostorno-vizualni identitet kvalitetne arhitekture. »Danas u svako doba možemo prirediti izbor arhitekture usporedive sa europskom, te ga posvuda konkurentno pokazati. No ne možemo pakazati plodove te arhitekture, njen utjecaj na svakodnevni život... Ovdje nema pravog povratnog efekta na širenje općeg osjećaja za arhitekturu kao značajnu kulturnu i gospodarsku djelatnost.« (Janez Koželj)
Paralele s hrvatskom realnošću? Primjerice, graditeljskim dosezima obalnog pojasa koji aktualiziraju tematsko breme 1. kongresa hrvatskih arhitekata u Zadru. A za kvalitetne vrhunce dovoljno je spomenuti izvrstan projekt Okviri Ivane Franke, Petra Miškovića, Lee Pelivan, Tome Plejića na 9. međunarodnoj izložbi arhitekture u Veneciji.
TRANSFORMACIJA U PROSTORU I VREMENU
Kao Metamorph, Oris vodi čitatelja kroz prostorna iskustva preobražaja, transformacija u prostoru i vremenu, gotovo izložbenih rješenja različitih simbioza i geneza. Nakon biomorfne tehnologije Muzeja voća Itsuka Hasegawe (Yamanashi, Japan), ulazimo u neobičnu, polivalentnu zgradu Okružnog poglavarstva Murnau autora Wolfganga Tschapellera i Friedricha W. Schöffauera (tekst Franziske Leeb), prolazimo iznenađujuće antropomorfno-robotne objekte, meteorološke radare RCR-a u Barceloni. Posjećujemo dekonstruktivistički bogat i prirodno uklopljiv Muzej Palmach u Tel Avivu Zvi Hecker (Wolfgang Pehnt), eklektično-hibridan monument stambene zgrade MVRDV-a u Amsterdamu (Vedran Mimica)...
Dobra razmjena iskustava orijentirana je u Hrvatskoj na kritičku analizu opusa Gorana Raka (Tomislav Pavelić) i zanimljivo diskurzivno predavanje Hrvoja Njirića o prostornim senzibilitetima, (u)topijama i alternativnim heterotipijama.
Posljednje priče drukčije sadržajne orijentacije, o fasadama - (projekt Pročelja Juan Manuel Diaz Burgos) i višeosjetilnom doživljaju grada (tekst iz knjige Bogdana Bogdanovića) možda su trendi, ali i preestetizirano uspavljujuće. U skladu s uređivačkom koncepcijom, ali i mjerom prezašećerenosti.
Ksenija Orelj
Klikni za povratak