Vijenac 277

Časopisi

Svjetski miks

»Književna smotra«, časopis za svjetsku književnost, br. 131 (1), gl. ur. Dalibor Blažina, Hrvatsko filološko društvo, Zagreb, 2004.

Svjetski miks

»Književna smotra«, časopis za svjetsku književnost, br. 131 (1), gl. ur. Dalibor Blažina, Hrvatsko filološko društvo, Zagreb, 2004.

Držati se starih, provjerenih vrijednosti ili pomno pratiti ritam promjena i novih trendova koji se stvaraju svakih nekoliko mjeseci? Domaći književni časopisi danas su uglavnom podijeljeni između tih dviju mogućnosti sa sličnim postotkom (ne)uspjeha, a tek su rijetke iznimke uspjele pronaći srednji put. »Književna smotra« časopis je koji se čvrsto drži jedne od spomenutih linija, i to one tradicionalističke. Osim, dakle, prepoznatljiva grafičkog dizajna, uglavnom je poznato i što se skriva između njezinih korica.

RUSI POD POVEĆALOM


slika

Nešto detaljniji uvid u glavnu temu broja koji otvara 2004. godinu po običaju se može naći u Riječi uredništva na samu početku. Ovaj će put najvećim dijelom, tako, biti riječi o nekim specifičnim pojavama u ruskoj kulturi u 20. stoljeću. Ova se ruska preokupacija broja nekako (slučajno ili ne) poklopila i s najnovijim svjetskim književnim trendovima, koji su odnedavno počeli intenzivnije promovirati upravo ruske pisce. U prvoj raspravi, doduše, odlazi se nešto dalje u prošlost. Naime, u razdoblju 1913-1925. pariška kavana Rotonda svjedočila je nekim povijesnim susretima umjetnika (pa i političara) te razmjeni brojnih ideja bitnih za budući nastanak književne i umjetničke avangarde. Aleksandar Flaker u Rotonđanima se usredotočio ponajprije na hrvatsko-rusku stranu ove priče te je složio zanimljivu kompilaciju imena i citata. Sličnim se razdobljem bavi i Ol’ga Burenina u otkrivanju nešto manje poznatih veza između književnosti, likovnosti i lutkarskoga kazališta avangarde. Niz rasprava završava dvjema nešto manje opuštenim i izrazito filozofski obojenim analizama određenih aspekata književnih tekstova Daniila Harmsa i Vladimira Sorokina. Vrlo stručnim jezikom i lingvističko-filozofskom terminologijom možda se nešto lakše probiti u Jean-Philippea Jaccarda, koji razmatra pojam vremena kao važnu odrednicu poetike tzv. pisaca-apsurdista, nego razjašnjenjima metaforike Sorokinova djela Srca četvero Christine Engel.

ISTOČNA KNJIŽEVNA VEZA

U sljedećem bloku, sastavljenu od nekoliko različitih tema sa zajedničkom posvetom Detlefu Gojowyju te ruskom poveznicom, najdetaljnije se analizira shvaćanje žene u književnom opusu Velimira Hljebnikova. Hljebnikovljev netradicionalan i intrigantan pristup rodnoj problematici odražava i stavove nekih drugih modernih i avangardnih umjetnika, a tekst Dubravke Oraić Tolić na brojnim primjerima i s jasnim argumentima različite njegove aspekte stavlja u jedinstvenu i razumljivu perspektivu. Nešto manje složen pristup, ali jednako zanimljiva tematika krasi i razmišljanja Žive Benčić o operi Lady Macbeth Mcenskog okruga te osvrt Jasmine Vojvodić na plesne tehnike Gogoljevih junaka. Ti tekstovi ujedno i zatvaraju ruski temat, no istočna orijentacija ovoga broja »Književne smotre« nastavlja se i izvan ruskih granica. Točan geografski položaj druge važne teme može se iščitati i iz likovne opreme broja, koja nedvojbeno upućuje na Kinu. U prigodnom tekstu Vesna Crnolatac-Janjić predstavlja detalje jedne od najranijih kineskih književnih epopeja - srednjovjekovna Tri kraljevstva Lua Guanzhonga.

Ostatak analiza, prijevoda i recenzija donosi uobičajenu mješavinu tema koje se ponavljaju kroz brojeve u različitim oblicima. Tu su, tako, Brižinski spomenici, problemi prevođenja starije hrvatske književnosti, kao i nastavak (preuzet i iz nekih drugih kulturnih časopisa) upoznavanja domaće javnosti s pjesništvom portugalskoga jezičnog izričaja te s određenim literarnim opusima. No, uz prezentaciju uobičajene količine ovih provjerenih tema solidne kvalitete, moglo bi se reći da je ovaj broj »Književne smotre« s nekolicinom svojih ruskih tekstova dotaknuo i neka nova, gotovo trendy književno područje.

Jelena Gluhak

Vijenac 277

277 - 14. listopada 2004. | Arhiva

Klikni za povratak