Vijenac 277

Glazba

HGZ: DEVEDESETA OBLJETNICA ŽIVOTA STJEPANA ARANJOŠA

Sjaj povijesti i polet mladosti

HGZ: DEVEDESETA OBLJETNICA ŽIVOTA STJEPANA ARANJOŠA

Sjaj povijesti i polet mladosti

Violist Stjepan Aranjoš proslavio je u prepunoj dvorani Hrvatskoga glazbenog zavoda devedesetu obljetnicu života ljepše nego što je i sam očekivao. Dok se na proslavama umjetničkih obljetnica često pretjeruje u isticanju zasluga i dostignuća slavljenika, krepki je devedesetogodišnjak u izvrsnoj popratnoj knjižici podastro precizne podatke koji potkrepljuju njegove neprocjenjive zasluge u dvostrukom djelovanju - kao umjetnika violista i kao urednika i producenta na Radiju Zagreb. Dovoljno je navesti osnutak godine 1954. ansambla Zagrebačkih solista, koji su u svoje zlatno doba s umjetničkim voditeljem i solistom Antoniom Janigrom izvrsnim koncertima u zemlji i u inozemstvu promicali hrvatsku izvođačku i stvaralačku umjetnost. Ona je zabilježena na brojnim nosačima zvuka najvećih gramofonskih tvrtki. CD-ovi se i danas mogu nabaviti (nažalost, kako piše slavljenik, ne i u nas). U Aranjoševe osnivačke sposobnosti valja ubrojiti i osnutak 1952. Komornog orkestra Radija Zagreb, također iznimno uspješna ansambla koji se potvrdio i u svijetu, te 1956. Simfonijskog orkestra Jugoslavenske radiodifuzije, kojega su glavnina bili upravo hrvatski glazbenici. Kao urednik za klasičnu glazbu na Radiju Zagreb zaslužan je za nastanak antologijskih i neponovljivih snimaka.

VISOKI KRITERIJI

Dobro školovan kod zacijelo najuglednijega violinskog pedagoga u Zagrebu Vaclava Humla, student kompozicije na Muzičkoj akademiji u Zagrebu kod Krste Odaka, član Opernog orkestra HNK-a od 1935. do 1940, zatim radijskih ansambala do 1968. i Zagrebačke filharmonije 1937-1954. i 1970-1974. (1964-1970. bio je i njezin šef programa) Aranjoš je razvio vrlo visoke kriterije i iznimnu pronicavost u prosudbi umjetničkih vrijednosti. Tako je za svoju proslavu odabrao, po mišljenju mnogih, danas najbolji hrvatski ansambl Strings Only!, devet violončelista pod vodstvom desetoga - Valtera Dešpalja. Aranjoš piše: »Kakva smo tri pedagoga imali - V. Huml, S. Stančić i S. Šulek; kakvo su nam bogatstvo ostavili. Pridružio im se kasnije Valter Dešpalj, majstor s violončelom koji je studirajući prošao svjetske čelističke centre. A danas dolaze sa svih strana k njemu. U svoj ansambl Strings Only! kao da prima članove samo s apsolutnim sluhom. Skupno muziciraju savršeno, zvuk im je čaroban. Koga Valter Dešpalj dobije u ruke mora postati majstor.«


slika

Ocjeni velikoga znalca ne treba ništa dodati. Ansambl violončelista festivala Strings Only! djelotvorno je potvrdio njegove riječi u izvedbi programa s djelima Stradelle, Vivaldija, Schuberta, J. Straussa st., Kuljerića i Villa-Lobosa te dvama sjajnim dodacima. Kakva usklađenost, kakav zvuk glazbala, kakva radost muziciranja mladih umjetnika! Ne čudi da je iskoristivši maksimalno njihov potencijal upravo za njih Igor Kuljerić skladao nadahnut i maštovit Appasssionato (Milonga por Louis Borghes). Stjepan Aranjoš, koji je na brojnim turnejama svojih ansambala proputovao svijet i naužio se toplih prijema publike i visokih ocjena stručne kritike, mogao se prepustiti bogatim sjećanjima, ali i s optimizmom gledati u budućnost. To su mogli i nazočni uživajući u oskudici istinskih vrijednosti u koncertu koji je njima obilovao.

Marija Barbieri

Vijenac 277

277 - 14. listopada 2004. | Arhiva

Klikni za povratak