Vijenac 277

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Politika zamijenila mjuzikl

KAZALIŠNI GLOBUS

Politika zamijenila mjuzikl


slika

London Premda ljetne stanke po običaju nije ni bilo, ovo što se upravo događa na londonskim scenama ipak se smatra početkom nove sezone. A ta pomalo neočekivano ne započinje pričom o Andrewu Lloydu Webberu i njegovu novom mjuziklu Žena u bijelom, nego u znaku povratka političkog teatra. Guantanamo, dokumentarna drama o događajima u američkom logoru za navodne teroriste na Kubi pravo je repertoarno iznenađenje, jer nitko ne pamti da je dokumentarac ikad izazvao toliku pozornost na West Endu. Victorie Brittain i Gillian Slovo, novinarke koje su dramu napisale prema vlastitim razgovorima s oslobođenim zatvorenicima, i same su iznenađene uspjehom drame, koji se nije ni stišao, a dogodila se premijera u National Theatreu. Tamo je praizvedena Hareova nova drama Stuff Happens, u kojoj su dramski likovi brojni poznati političari, autori iračke akcije, od Busha do Blaira. Kad se svemu doda da i dalje s uspjehom igra Fraynova Demokracija koja govori o Willyju Brandtu te da na West Endu upravo gostuje Embedded Tima Robbinsa što kritizira ulogu medija u suvremenom ratu, može se reći da početkom sezone londonskim scenama neosporno - na veliko čuđenje sama Webbera - vlada politički teatar.

Mađarima sve teže


slika

Budimpešta Mađari početak nove sezone najavljuju lošim vijestima, zbog promjene u sustavu PDV-a državna je subvencija kazalištima smanjena za pet postotaka što će uzrokovati i manji broj premijera. Glavna je promjena dolazak Attile Vidnjanskog na čelno mjesto Državne opere. Redatelj koji je ostvario niz zanimljivih predstava radeći s mađarskom manjinom u Ukrajini i koji tek povremeno režira u Mađarskoj sad je prihvatio čelno mjesto u Operi, što će sigurno dovesti do mnogih estetskih promjena. Iz bogate sezone izdvajamo najave dva redatelja s velikim međunarodnim ugledom koje poznaju i naši festivali: Bela Pinter režirat će Kraljicu kolača, vlastiti komad koji govori o obiteljskom nasilju, a za razliku od prethodnih ta će produkcija biti isključivo dramska, bez glazbenih i plesnih segmenata. Čak četiri premijere najavljuje Arpad Schilling u svom kazalištu Kretakor. Počinju sa još jednim Schillingovim autorskim projektom, Crnom zemljom, satiričkim kabaretom zasnovanim na improvizaciji, slijedi Grad Niebelunga nadahnut Wagnerom u režiji Kornela Mundruczoa, Nijemac Wulf Twiehaus režirat će Horvathovu dramu Kazimir i Karolina, a sezonu u Kretakoru zaključuje Zsoterova režija Peer Gynta.

Emocija u odbojnom


slika

New York U Signature Theatre Company, koja sezonu posvećuje Pauli Vogel, autorici drame Kako sam naučila voziti koja joj je donijela Pulitzera, kao prva izvedena je njezina rana drama Najstariji zanat. Komad govori o ostarjelim prostitutkama koje se prisjećaju boljih dana, a pisan je u doba Reagana i njegova pokušaja socijalnih reformi. »Da su glumicama ponuđeni karakteri umjesto dramske konstrukcije koju trebaju glumiti, Najstariji zanat možda bi izgledao nešto svježiji«, zabilježio je kritičar koji nije iskazao oduševljenje produkcijom, posebno udjelom redatelja Davida Esbjornsona. Nije genijalno, ali je solidan početak sezone koja najavljuje istraživanje rada Vogelove, zapisali su drugi, koji priznaju američkoj autorici nevjerojatnu sposobnost da nađe emotivnu toplinu u naizgled odvratnim stvarima poput pedofilije, side ili u ovom slučaju prostitutki u sedamdesetim godinama života.

One man festival

Trnava Gavranfest, slovački festival pokrenut prošle godine i posvećen hrvatskom piscu Miri Gavranu, održat će se i ove godine, ali ovaj put u međunarodnom ozračju, a na njemu će biti izvedeno osam predstava iz pet zemalja (Francuska, Slovačka, Poljska, Slovenija i Hrvatska).


slika

Festival koji su utemeljili vodeći ljudi Kazališta Jan Palarik iz Trnave Emil Nedielka i Michal Babiak ove će se godine održati 20-22. listopada. Od Kreontove Antigone pariškoga Theatroom Noctuabundi do Kako ubiti predsjednika zagrebačkoga Teatra ITD u tri dana slovačka će publika imati prigodu temeljito se upoznati s djelom Mira Gavrana u različitim interpretacijama.

Jasen Boko

Vijenac 277

277 - 14. listopada 2004. | Arhiva

Klikni za povratak