Vijenac 277

Likovnost

U POVODU 30. OBLJETNICE OBALNIH GALERIJA PIRAN, 39. MEĐUNARODNE SLIKARSKE EX-TEMPORA I 5. MEĐUNARODNI EX-TEMPO KERAMIKE, PIRAN, RUJAN 2004.

Ništa bez ljubavi, snova i strasti

Među hrvatskim autorima bila su zapažena i nagrađena djela Davora Rapaića, Milana Marina i Zvjezdane Marguš Prohaska, dok je najboljim mladim umjetnikom (do 35 godina) proglašena Porečanka Tereza Pavlović, čime je zaslužila samostalnu izložbu u piranskoj Galeriji Herman Pečarić

U POVODU 30. OBLJETNICE OBALNIH GALERIJA PIRAN, 39. MEĐUNARODNE SLIKARSKE EX-TEMPORA I 5. MEĐUNARODNI EX-TEMPO KERAMIKE, PIRAN, RUJAN 2004.

Ništa bez ljubavi, snova i strasti

Među hrvatskim autorima bila su zapažena i nagrađena djela Davora Rapaića, Milana Marina i Zvjezdane Marguš Prohaska, dok je najboljim mladim umjetnikom (do 35 godina) proglašena Porečanka Tereza Pavlović, čime je zaslužila samostalnu izložbu u piranskoj Galeriji Herman Pečarić

»Pokazali smo da se bez ljubavi, snova i strasti ni u struci ne može otići dalje od vlastitog dvorišta«, zaključeno je u intervjuu što ga je, u povodu trideset godina koparske Galerije Meduza s dugogodišnjim ravnateljem Obalnih galerija Piran i utemeljiteljem spomenute Meduze Tonijem Biloslavom priredio Milan Zinaić za ljupku, prigodno otisnutu publikaciju. Naime, upravo je s tom prvom prodajnom galerijom u prometnoj Čevljarskoj ulici u Kopru počeo uspješan rad budućih obalnih galerija Piran, koje danas okupljaju dvije galerije u Kopru - uz Meduzu tu je još i Galerija Loža i tri u Piranu - Gradska galerija, Meduza 2 i Galerija Herman Pečarić. Oni koji poznaju Tonija Biloslava znaju kako je odličan sugovornik - živ, sugestivan i dojmljiv... Takav je i spomenuti intervju - zbivanja od 1972. kada su udruženim snagama znanci, članovi Društva slovenskih likovnih umjetnika pronašli i osposobili prostor i kada su im tadašnje društveno-političke strukture u raznim promjenama, stjecajem okolnosti, išle na ruku, pa do sukoba s koncepcijama i uspostavljanja lanca od pet galerija, zvuči poput pravoga kriminalističkog romana. Osim prisjećanja vlastitih aktivnosti, Biloslav s humorističkim darom opisuje čuvenoga povjesničara umjetnosti i likovnog kritičara Andreja Medveda, koji pri svojem prvom dolasku u Koper nije uspio naći Galeriju Meduza i neobavljena se posla vratio u Ljubljanu. Medved je poslije ne samo našao Meduzu nego je više nikada nije ni napustio...


slika

ŠEST GALERIJA

Razlozi ovoga malog uvoda obilježavanje su trideset godina Obalnih galerija Piran, koje su u svojih pet domaćih te jednoj dislociranoj - prvo u Madridu, a sada već godinama u neposrednoj blizini venecijanske Palače Grassi - Galeriji A+A koja je u doba Venecijanskoga bijenala vizualnih umjetnosti Slovenski paviljon - dokaz kako se zaista promišljanjem i radom mogu predstaviti najveća imena vlastite sredine, ali i širom svijeta priznati umjetnici (u maloj su Meduzi izlagali Mimmo Paladino i Hermann Nitsch), a sjećam se osobnog iskustva prije nekoliko godina kada sam u piranskoj Gradskoj galeriji pohodila izložbu fotografija Christovih projekata, te našla središnji Tartinijev trg sav umotan u crveno platno, u skladu s izložbom, jer su sve piranske galerije čvrsto utkane u tkivo svoje urbane sredine. Među dugogodišnje akcije Obalnih galerija Piran možemo ubrojiti nesvakidašnje zanimljiv park kamenih skulptura portoroške Forma viva te međunarodne slikarske i keramičke izložbe (o Danima arhitekture nekom ćemo drugom prilikom) - ove se godine održao 39. međunarodni slikarski Ex-tempore i 5. međunarodni Ex-tempo keramike.


slika

USPJEH HRVATSKIH UMJETNIKA

Na obilježenim platnima od 28. kolovoza do 3. rujna ujutro umjetnici u raznim tehnikama stvaraju slike s temom bliskom podneblju ili slobodnu temu, a posljednjega dana predaju platno međunarodnom žiriju (ovogodišnji je predsjednik bio ravnatelj Muzeja grada Rijeke Ervin Dubrović), koji bira najbolja, sugerira nagrade (sponzori imaju pravo na vlastiti izbor među ponuđenim platnima) i odlučuje o prostoru izlaganja (obično su najbolja djela u Gradskoj galeriji te u nekom od dostupnih prostora poput Minoritskog samostana ili Čokoladnice). Najslabije pak obasjava sunce na Tartinijevu trgu (iako to ne znači da ih neki prolaznik neće zapaziti i, u dogovoru s autorom, odnijeti kući). Od 262 prijavljena sudionika ove su godine pristigla 233 rada, a izloženo ih je 74, među kojima je Grand prix dobila mlada autorica Joni Zakonjšek iz Pirana za sliku Nezavršena pjesma za Hafisa. Među hrvatskim autorima bila su zapažena i nagrađena djela Davora Rapaića, Milana Marina i Zvjezdane Marguš Prohaska, dok je najboljim mladim umjetnikom (do 35 godina) proglašena Porečanka Tereza Pavlović, čime je zaslužila samostalnu izložbu u piranskoj Galeriji Herman Pečarić. I dok izbirljiviji tvrde da su radovi na ovogodišnjoj slikarskoj Ex-tempori slabiji od prošlogodišnjih (uvijek se nađe izvrsnih i onih drugih djela), za keramičku izložbu postavljenu u Studiju Galerije Gasspar nalaze se samo pohvalne riječi (uvjet za keramičke radove jest da su također obilježeni te da su nastali od svibnja do kolovoza tekuće godine). Grand prix međunarodni je žiri dodijelio Mateji Horvat iz Dola kraj Ljubljane za rad Odsjaj, a na ovogodišnju petu izložbu keramike pristiglo je 43 djela, od kojih je 34 izloženo.


slika

I da se vratimo početnoj rečenici ovoga teksta - 32 godine djelatnosti Galerije Meduza u Kopru i 30 godina Obalnih galerija Piran, brojni vrhunski umjetnici i radišni (uvijek ljubazni, nota bene) kustosi pokazuju kako ljubav, snovi i strast čine čuda - zahvaljujući njihovu radu slovenska je umjetnost odlično predstavljena u drugim sredinama, vlastita sredina poznaje brojne autore iz neposredne blizine, a zahvaljujući skrbi mladoga Vasje Nagyja možete si barem djelomice putem fotografija dočarati ozračje te male i marljive sredine.

Olga Vujović

Vijenac 277

277 - 14. listopada 2004. | Arhiva

Klikni za povratak