U znaku promjene
Venecijanski je bijenale ove jeseni ponovno u znaku arhitekture. Od 12. rujna do 7. studenog održava se 9. arhitektonska izložba Metamorph, koja u halama Arsenala i paviljonima Giardina prikazom ostvarenja vodećih svjetskih arhitekata iz više od 170 arhitektonskih studija, uključujući više od 200 projekata, 150 fotografija i videoradova te osam instalacija rađenih posebno za izložbu, svjedoči o snažnim evolutivnim procesima koji su bitno izmijenili arhitektonsku teoriju i praksu u posljednjih nekoliko desetljeća
Upitan od novinara na otvaranju Bijenala za prve dojmove, Greg Lynn je ko iz topa ispalio kako postoji samo jedno mjesto i prigoda koje ne smije nikako propustiti, a to je Venecija i Arhitektonski bijenale. Mladi je guru arhitekture digitalne ere u jednoj rečenici sažeo množinu jakih razloga - od magične zavodljivosti najljepšega grada na svijetu, prebogata svakovrsnim nasladama za dušu i tijelo do najveće koncentracije najizazovnijih arhitektonskih zamisli današnjice, zbog kojih rijeke arhitekata sa svih strana svijeta hrle svake druge godine u arhitektonsku meku. I sâm sam posljednjih godina redovito hodočastio u lagunu na najvažniju smotru suvremene arhitekture, a ovoga rujna i kao aktivan sudionik u zajedništvu s Krešimirom Roginom. To je drugi put da nastupamo na Venecijanskom bijenalu: 2000. reprezentirali smo našu zemlju, a sada na osobni poziv direktora Kurta W. Forstera izlažemo projekt Absolute Internet u sklopu njegove selekcije u Arsenalima. Valja odmah istaknuti da Lijepa naša od osamostaljenja nije bila bolje zastupljena na Bijenalu s obzirom da je, nakon neshvatljive apstinencije 2002, ponovno uspješno predstavljena i u segmentu nacionalnih paviljona instalacijom Okviri skupine mladih arhitekata Petra Miškovića, Lee Pelivan i Tome Plejića te konceptualne umjetnice Ivane Franke u izboru selektorice Helene Paver Njirić.
Kurt Forster, švicarski povjesničar i teoretičar arhitekture svjetskoga glasa, izborom teme želi signalizirati i istražiti fenomen promjene kao temeljne uvjete suvremenosti u kojoj živimo. Znakovi dramatičnih transformacija zamjetni posvuda oko nas i u svim disciplinama, pa tako i u arhitekturi, rezultat su brojnih čimbenika, od stalno promjenjivih globalnih socio-kulturnih utjecaja do eksplozije biogenetičkih istraživanja i digitalne revolucije koja je prožela sve pore naše svakidašnjice. Prema Fosteru suvremena arhitektura proživljava razdoblje revolucionarnih obrata u pristupu, što otvara nove i neočekivane perspektive i rezultira promjenama takvih razmjera i dinamike koje navješćuju dolazak nove ere. Uostalom, najočitija potvrda da dinamika promjena u arhitekturi, najsporijoj od svih umjetnosti, neprestano raste jest prijelaz sa četverogodišnjeg na dvogodišnji ritam izložbe, koji se dogodio s prošlim Bijenalom.
U tom kontekstu odmah se nameće i komparacija s prethodnim izložbama, a razlike u pristupu, temama i finalnom layoutu dobrim su dijelom odraz različitih osobnosti triju umjetničkih direktora. Kako je duhovito rekao jedan talijanski novinar: »Nakon Fuksasova umjetničkog bijenala 2000. i Sudjiceva žurnalističkog 2002. na redu je profesorski bijenale«. Uistinu, za razliku od artistički lepršave Fuksasove izložbe, koja je, barem deklarativno, apostrofirala etiku na račun estetike; i žurnalistički senzacionalne Sudjiceve NEXT, koja je neposrednu budućnost vidjela u spektakularnim mega-projektima, Fosterova izložba profesorski temeljito zasijeca u stvarne razloge i skrivena značenja recentnih arhitektonskih metamorfoza koje inventivno uspoređuje s evolucijom živih vrsta i njihovom sposobnošću transformacije i prilagodbe promjenama i uvjetima sredine. Pridavanje arhitekturi organičkih kakvoća, ne više u metaforičkom nego u metaboličkom smislu, i uporaba novih tehnologija i materijala rezultira organičkim morfologijama koje označuju definitivni svršetak ere vitruvijanske arhitektonike.
Izbornikova selekcija podijeljena je u dva dijela u dva različita prostora, koji bitno drukčije u ritmu i karakteru artikuliraju temu promjene. Talijanski paviljon svojevrstan je labirint elementarnih iskustava o metamorfozi u kojem posjetitelj može meandrirati u nekoliko različitih sekcija, od pregleda novosti iz talijanskih interijera, preko fotografske izložbe kuratorice Nanni Baltzer, koja dokumentira progresivnu promjenu uloge fotografije u odnosu na arhitekturu, do pregleda razvoja tipologije koncertne dvorane s prikazom četrdeset recentnih projekata. Najzanimljiviji su ambijenti instalacije posebno rađene za Bijenale u sekciji Episode poput reagirajućeg vrta Niwa, kojim Kengo Kuma spajajući tradiciju i suvremenu tehnologiju potiče razmišljanja o statičnosti arhitekture i vrta.
U Corderiji u Arsenalima izložen je u kontinuiranu tijeku kroz perspektivični prostor hale, dinamiziran i sinkopiran efektnim postavom Asymptote, glavni dio selektorske izložbe, koji posjetitelju nudi pregled recentnih projekata prikazanih modelima, panoima i videoprezentacijama. Projekti su podijeljeni u pet sekcija, koje se logično nastavljaju jedna na drugu, trasirajući osnovna obilježja arhitektonske evolucije. Nakon povijesnog uvoda s podsjećanjem na četiri međaša prijelomnih osamdesetih: Alda Rossija, Jamesa Stirlinga, Franka Gehryja i Petera Eisenmana, koji je nagrađen Zlatnim lavom za životno djelo, slijedi sekcija Transformacije s primjerima transformacija postojećih zgrada, koje prerastaju u nove topografske oblike u sekciji Topografija. Na nju se nastavlja sekcija Površine s kontinuiranim integriranim plohama koje, bilo da su naborane, zaobljene ili uslojene, zamjenjuju klasičnu podjelu na zid i strop, poput našeg projekta Absolute Internet uvrštena u istu sekciju. Nakon toga slijedi Atmosfera koja svjedoči o novim atmosferama i kakvoćama interijera te finale sa Hiper-projektima, najsloženijim zadacima u kojima se prelamaju prethodne karakteristike.
Taj dio izložbe najujednačeniji je i jasno u funkciji selektorske koncepcije, za razliku od nacionalnih paviljona, koji već po običaju iskazuju velike raspone i šarenilo u pristupima i izričaju, od pokušaja interpretacije osnovne teme do isključive težnje za prezentacijom novih imena na svjetskoj sceni. U takvoj konkurenciji hrvatski paviljon odlično kotira. U zatečeni prostor postavljen je tunel od staklenih okvira, koji zbog sinkrona pomicanja okvira neprestano mijenja profil. Prolaženje tunelom koji diše neposredno je tjelesno iskustvo stalne promjene transformacijske mašine.
Vinko Penezić
Klikni za povratak