Vijenac 276

Likovnost

DAWOR PREIS, NINE VIEWS, GALERIJA JOSIP RAČIĆ, 16. RUJNA - 10. LISTOPADA 2004.

Devet igrača traže umjetnost

Verbaliziranje rada u tekstovima devetero likovnih kritičara kao da pridonosi važnosti projekta više od njega samoga. Što sada postaje umjetnički vrijedno ostvarenje, ideja i realizacija autora ili pak zbroj devet tekstova o ideji i realiziranome?

DAWOR PREIS, NINE VIEWS, GALERIJA JOSIP RAČIĆ, 16. RUJNA - 10. LISTOPADA 2004.

Devet igrača traže umjetnost

Verbaliziranje rada u tekstovima devetero likovnih kritičara kao da pridonosi važnosti projekta više od njega samoga. Što sada postaje umjetnički vrijedno ostvarenje, ideja i realizacija autora ili pak zbroj devet tekstova o ideji i realiziranome?

Urbana intervencija u Zagrebu. Tako bi se najjednostavnije mogao nazvati projekt Dawora Preisa predstavljen u Galeriji Josip Račić. Tomu pridodati i podatak da je kao polazište projekta uzeto Kožarićevo Sunce postaje pak predmet likovnih promišljanja i vrednovanja. Rad Dawora Preisa uz simulaciju devet planeta na zagrebačkim ulicama, astrološko-aritmetski raspoređenih u odnosu na Kožarićevo Sunce, objedinjuje i devet likovno-umjetničkih tekstova / kraćih osvrta (Babić, Dlesk, Körbler, Majcen, Marcijuš, Matić, Pavković, Popović). A to autor projekta kao da je i htio? Verbaliziranje rada u tekstovima devetero likovnih kritičara pridonosi važnosti projekta više od njega samoga. Što sada postaje umjetnički vrijedno ostvarenje, ideja i realizacija autora ili pak zbroj devet tekstova o ideji i realiziranome? I zaista to postaje igra, kako ju je i sam kreator odlučio nazvati. U tom kontekstu ishod je mogao imati i dobre i loše strane, noseći za sobom dobru ili lošu karmu.


slika

Kožarićevo Sunce samo po sebi nosi svoje dobro i loše iz prošlosti. Česte kontroverze izazvane prizemljivanjem na zagrebačkim ulicama, činilo se kao da su prestale s njegovim trajnijim smještajem u Bogovićevoj ulici. Projektom Dawora Preisa bilježimo još jednu reakciju, no, držim, ovoga puta, pozitivnu i kreativnu. Umjetnik je odlučio odreagirati svojim radom, uklopivši Sunce kao osnovu svoga projekta. Dakle barbarstvo nad Kožarićevim Suncem prevladano je i ova sada pozitivna reakcija priziva u sjećanje skulptorsku vrijednost minimalistički oblikovane zlatne kugle Prizemljenog Sunca, ali i Kožarićevu ideju neobičnih projekata, odnosno intervencija i akcija. Jer taj projekt mogao bi biti i posveta Kožarićevoj vječnoj i trajno suvremenoj skulpturi (pa čak i gorgonaškim akcijama, da ne bi zvučalo pretenciozno!). Uzevši Sunce kao središte i okosnicu cijeloga rada, Dawor Preis prizemljio je i ostalih devet planeta Sunčeva sustava u grad Zagreb, postavivši ih, veličinom i udaljenošću, u ovisnosti o Kožarićevom Prizemljenom Suncu.


slika

Projekt Nine Views ipak se ne zaustavlja na Kožarićevu suncu i prizemljivanju devet planeta na zagrebačkim ulicama ni na reakcijama slučajnih prolaznika. Projekt je osmišljen kao reakcija, igra, odnosno simulacija. Naime, uz devet planeta u projektu sudjeluje i devet osoba. Devet likovnih kritičara, ali i igrača simulacije Sunčeva sustava, postavljena unutar urbanističkog tkiva grada Zagreba, dalo je vlastiti osvrt i odnos prema projektu i izrazilo se o svemu onome što ih navodi na razmišljanje o devet prizemljenih i pridruženih planeta. Tako rad predstavljen u Galeriji Josip Račić nije samo izložba ili »dokaz o umjetnikovu kontinuitetu rada« i promišljanju sebe i svoga načina umjetničkog izražavanja nego i jedinstvena prigoda predstavljanja likovnih kritičara te njihovo sučeljavanje na svojevrsnom bojnom polju - u izložbenom prostoru. Sve uključeniji i prisutniji u suvremenoj likovnosti kao akteri pojedinih izložbenih koncepcija i projekata, postali su stoga dio ovoga višesložnog rada. Dawor Preis svoju je zamisao pridruživanja devet planeta Prizemljenom Suncu prikazao kao igru u kojem su igrači kritičari, a on kreator, te simbolično i duhovito postavio u suodnos umjetnika, umjetnički rad i kritičara, razdvojivost i raznolikost likovnih pristupa i reakcija na istu temu.

Tko je koga nadigrao, igrač igrača ili igrači kreatora ili kreator igrače, i je li posrijedi uopće nešto takvo ili mnogo važniji umjetnički projekt?

Rašeljka Boras

Vijenac 276

276 - 30. rujna 2004. | Arhiva

Klikni za povratak