Vijenac 274

Film

Ja, robot (I, Robot), red. Alex Proyas

Mehanički univerzum

Ja, robot (I, Robot), red. Alex Proyas

Mehanički univerzum

Redatelj Alex Proyas cijenjeno je ime fantastičnoga horora, koji je fascinirao već svojim kratkim filmovima, potom debitantskim dugometražnim uratkom - Spirits of the Air, Gremlins of the Clouds (1989), a pažnju široke javnosti nepodijeljeno zadobio sa kultnom Vranom (1994) te Gradom tame (1998) - kombinacijom film-noira sa znanstvenom fantastikom i gotskim hororom. Međutim, u Ja, robotu ni traga nema od sofisticiranosti njegovih predšasnica; misaono-simboličkog mračnjaštva koje bi stajalo kao neuzdrman temelj za raskošnu supstancu površinskog.


slika

Namjesto toga, scenaristički dvojac Jeff Vintar/Akiva Goldsman neobjašnjivo pojednostavljuje spisateljski univerzum tvorca klasične antologije s devet kratkih priča o robotima Isaaca Asimova, koje su im poslužile kao okosnica radnje. Naime, radije nego da tu radnju prodube i postave kao kakav logički puzzle, filmski tim iza ovog filma razvlači gotovo sramotan scenarij koji se takvim pokazuje i na makro (narativnom) i na mikro (beskrajno dugi, isprazni dijalozi prepuni najopćenitijih mjesta) planu i radije se odlučuje za plošni akcijac u kojem je baš sve objašnjeno i koji ništa ne ostavlja nedorečenim - pravi praznoglavi ljetni blockbuster; visokobudžetni mainstream sci-fi, miljama udaljen od Proyasova senzibiliteta i udarac njegovu kredibilitetu. Nedorađene alegorijske reference nastoje se prikriti, doduše sjajnom, vizualnošću, no manje od maštovitog ne može se ni očekivati od redatelja Proyasova imaginativnog kapaciteta. Krivnja se možda i može uglavnom svaliti na ’sve ostale’ osim na redatelja; stoga je Ja, robot najbolje promatrati takvog kakvim se nudi - ne kao adaptaciju Asimova nego radije u terminima vlastitih zakonitosti, unutar čijih formi dobiva prolaznu - zabavljačku ocjenu.

Garfield (Garfield: The Movie), red. Peter Hewitt

Nedostojna posveta

Kreacija strip-crtača Jima Davisa iz daleke 1978. godine, narančasti lijeni mačak Garfield - ljubitelj lazanji, mizantrop i samo-opsjednuti egoist; pronositelj trijumfa hedonizma i konformizma i ultimativna ikona za sve sljedbenike garfildiranja (opuštenog izležavanja, prejedanja i gledanja televizije) koja je horde obožavatelja stekla posebice realizacijom Emmyjem nagrađenog animiranog filma osamdesetih, u svojoj je filmskoj inačici dobila uistinu nedostojan, poražavajuć omaž.


slika

Ovaj duhovit i šarmantan lik ovdje stoga izaziva nostalgiju za prohujalim dobom u kojem se shvaćalo da Davisovo čedo nije bazirano na priči i radnji nego radije na stavu i određenoj životnoj filozofiji, što je bila kvaliteta kojom je - uz poneko dijete, bazno intrigirao odrasle. Kako toga ovdje obilno nedostaje, tako se i nameće pitanje zašto je film uopće sniman. Realiziran u CGI tehnici i integriran u svijet realnih ljudi i životinja, sam lik Garfielda kao takvog ovdje postaje gotovo čudovišan, a nivo njegove realizacije izveden traljavo i nezgrapno; rutinski i neinspirirano, čime ostaje bez svoje ključne karakteristike - duha.

Glasovi u domaćoj sinkroniziranoj inačici mahom su loši, iako zbog niske kvalitete filma istom ne nanose toliku štetu koliku je pretrpio P. J. Hoganov Petar Pan (i posljedično imena poput Jasona Isaacsa); osim standardno pogođenog i već iz crtića prepoznatljivog glasa Filipa Šovagovića (koji je s obzirom na formu, ipak u prethodnom i opet sjeo bolje). Ipak, sinkronizacija donosi i jedan uspio element - uz već standardnu podjelu po regionalnom ključu, izbjegnut je lik tipičnog srednje-Dalmatinca te namjesto njega ubačen pravi dubrovački gosparski mačak u liku ’najslađe mačke na svijetu’ - Nermala.

Katarina Marić

Vijenac 274

274 - 16. rujna 2004. | Arhiva

Klikni za povratak