Vijenac 274

Kazalište

37. međunarodni festival kazališta lutaka, PIF

Lutke koje sviraju

I ove godine lutkari su dali živahan uvod u novu zagrebačku kazališnu sezonu, a prepuna gledališta pokazala su između ostaloga i to kako gradu trajno nedostaju predstave za djecu

37. međunarodni festival kazališta lutaka, PIF

Lutke koje sviraju

I ove godine lutkari su dali živahan uvod u novu zagrebačku kazališnu sezonu, a prepuna gledališta pokazala su između ostaloga i to kako gradu trajno nedostaju predstave za djecu

Jednom davno na proštenju u Mariji Bistrici kupila sam od njezina tvorca, staroga bistričkoga lončara, zelenu ptičicu koja svira. Uvijek u kutu, nikomu na putu, ta je ptičica imala sreću nikada ne pasti, pa još i danas kada se kroz rupicu na repiću u nju puhne, a kroz onu malo veću na hrptu ulije koja kap vode, vidi se da joj je glas još jednako moćan, a njegove varijacije ovisne samo o puhaču.


slika

Na sličnoj osnovi folklorne igračke nastala je jedna od najuspjelijih predstava ovogodišnjega 37. međunarodnoga lutkarskoga festivala, PIF-a, u Zagrebu (27. kolovoza do 3. rujna) Konjić Grbonjiću izvedbi kazališta Tu i tamo, koje djeluje pri Centralnom kazalištu Sergej Obrascov u Moskvi i u kojoj dvoje vrsnih lutkara, Anatolij Arhipov i Larisa Baleevskih, animirajući likove sinova, roditelja i konja, odnosno svih potrebnih priči, a pojavljuju se u obliku različitih vrčeva, čajnika, kolačića na pletenom stoliću ladanjske čajanke, nude djeci svih uzrasta i svake dobi razonodu i pouku na visokoj estetskoj razini. U rukama nadahnuta lutkara lutke od keramike ujedno služe kao glazbala, tako da svaki lik ima svoju melodiju. U intimnu prostoru polukružne dvorane Teatra ITD predstava je odisala plemenitom skromnošću, vedrinom i ljepotom, a gluma i svirka Anatolija Arhipova na lutkama vlastite izrade dosegnula je vrhunac festivala.

Bjeloruski lutkari

S trima svojim predstavama i razgovorom o glumačkom obrazovanju lutkara naglasak ovogodišnjem PIF-u dali su lutkari iz Bjelorusije. Nastupio je Odsjek za lutkarstvo Bjeloruske državne akademije iz Minska, Bjelorusko kazalište lutaka iz Grodnoga i Bjelorusko kazalište Ljal ka iz Vitebska, a posljednje je osvojilo Glavnu nagradu Milan Čečuk za virtuozno animiranim marionetama izvedenu lutkarsku rekonstrukciju baroknoga školskoga kazališta poučnom igrom Izgubljena duša ili Kazna grešnika, koja svojom temeljnom zamisli i likovnim ugođajem pomalo asocira na varaždinsku predstavu Sveti Aleksije Tituša Brezovačkoga. Izvrsno je primljena i predstava Čaj za dvoje Olega Žjugžde iz Grodnoga, koja se kombinacijom kabaretske igre i marionetskoga kazališta s pijetetom i ironijom nostalgično osvrće na glazbenoscensku umjetnost minuloga stoljeća.

Iz velikoga broja izvedenih predstava, koje su sve bile na redovitom susretanju doličnoj razini, može se po asketskoj strogosti u likovnom, govornom, glazbenom, tjelesnom i animatorskom izrazu izdvojiti strastveno istraživalačka predstava Vijećnik Krespel Kazališta lutaka Konj iz Ljubljane, a po bogatstvu invencije, neposrednosti i muzikalnosti nastup Lutkarskoga kazališta Lutonjica Toporko iz Samobora s predstavom dramaturginje, redateljice i protagonistice Mirjane Jelašac Lutonjica Toporko i pet župančića prema priči Ivane Brlić Mažuranić. Iako teško usporediv s dometima pretprošle sezone viđenoga velikana marionetskoga kazališta Alberta Rosera, scenskom je pojavom, lutkama i revijalnim nastupom publiku osvojio američki solist Jim Gamble, koji je kao najviđeniji na PIF-u dvije večeri za redom oduševio gledatelje u dvorani Komedije. Mađu najzapaženijima bile su i predstave Vječna pjesma iz Minska i Sjene u noći Kazališta lutaka Niš, iz koje je za scenski pokret nagrađena Biserka Kolevska.

Hrvatski lutkari

Šire nego obično ovaj put PIF je otvorio vrata hrvatskim lutkarima. Osim Lutonjice Toporka 130. obljetnici rođenja Ivane Brlić Mažuranić bila je posvećena predstava Potjeh Zagrebačkoga kazališta lutaka u režiji Joška Juvančića s nadasve uspjelom scenografijom i lutkama Vesne Balabanić. Kazalište lutaka Zadar nastupilo je s predstavom Pepeljuga u režiji Zvonimira Festinija s lutkama i scenografijom Mojmira Mihatova, u kojoj je efektnu notu komike do vrhunca doveo Dragan Veselić u ulozi Kraljeva poslanika. Iz Zagreba je sudjelovala i Lutkarska scena Ivana Brlić Mažuranić s predstavom Pipi Duga čarapa Astrid Lindgren u dramatizaciji Marije Leko i režiji Zvonka Festinija s Marinom Kostelac u naslovnoj ulozi, a iz Splita na velikoj pozornici Komedije nastupilo je Gradsko kazalište lutaka s vrlo dojmljivom predstavom Zdenac mudraca Zorana Pongrašića, a u režiji Gorana Golovka, koja bi bila još uspješnija da su lutke u njoj bila malo manje blagoglagoljive. Na zatvaranju festivala u Teatru ITD srdačno je pozdravljena Puškinova Zlatna ribica Lutkarskoga kazališta iz Mostara, a na otvaranju tradicionalna lutkarska Aida adaptatora i redatelja Eugenija Montija Colle i virtuoznoga ansambla marionetista iz Milana. I ove godine lutkari su dali živahan uvod u novu zagrebačku kazališnu sezonu, a prepuna gledališta pokazala su između ostaloga i to kako gradu trajno nedostaju predstave za djecu.

Marija Grgičević

Vijenac 274

274 - 16. rujna 2004. | Arhiva

Klikni za povratak