Vijenac 274

Film, Komentar

Komentar

Kakvu filmsku emisiju trebamo?

Naravno da su stradale sve one emisije koje je mogla prikazivati samo javna televizija

Komentar

Kakvu filmsku emisiju trebamo?

Naravno da su stradale sve one emisije koje je mogla prikazivati samo javna televizija

Od nekoliko filmskih emsija koje su prikazivane na Hrvatskoj televiziji čini se da je knjiga pala na jednom slovo (ne računamo li dječju filmsku emisiju Kokice). Naravno da su stradale sve one emisije koje je mogla prikazivati samo javna televizija (o animiranom, kratkometražnom i dokumentarnom filmu) i da je preživjela ona najkomercijalnija kakvu mogu prikazivati i HTV-u konkurentske televizije NOVA i RTL. Pomirimo se li se ipak s tužnom činjenicom da će HTV emitirati samo jednu filmsku emisiju, iskoristimo priliku prijelaza iz ljetne na redovnu shemu da iznesemo nekoliko prijedloga o tome što bi ta emisija trebala sadržavati i što mi se moglo napraviti da se ojača njezina kvaliteta.


slika

Za početak, treba naglasti da bi jedinoj filmskoj emisiji na javnoj televiziji trebalo dati primjeren večernji termin kakav zaslužuje i koji bi joj osigurao primjerenu gledanost kakvu popodnevni termin ne može. Trajanje emisije mora biti barem četrdeset minuta, inače su male šanse da emisija kvalitetno obuhvati sva potrebna područja. Ona bi trebala donijeti osvježene i kvalitativno poboljšane verzije dosad uvriježenih vrsta priloga, dok ali i nove sadržaje u ovakvu vrstu emisije.

Igrani, ali i svaki drugi film

S obzirom na ukidanje Kvadra, svakako je nužno da emisija u sažetu obliku prati najvažnija događanja u hrvatskom filmu (ne zanemarujući kratki metar i dokumentarce), od snimanja novih filmova i premijera do uspjeha hrvatskih filmova u inozemstvu i nacionalnih festivala i filmskih revija. No osim ovakvih priloga koji su ponajprije informativni, emisija mora sadržavati i problematski pristup hrvatskoj filmskoj produkciji, distribuciji i prikazivalaštvu, tj. ukazivanje na konkretne probleme i njihovo novinarsko istraživanje. Također, putem izjava i kraćih razgovora s kompetentnim sugovornicima emisija može i izravno pomoći u pronalaženju rješenja i predstavljanju novih ideja.

Ukidanje filmske emisije Animavizija ostavilo je veliku prazninu, koja mora biti barem djelomično popunjena najvažnijim informacijama iz svijeta animiranog filma, ponajprije hrvatskog, ali i stranog, uz inserte iz novih animiranih ostvarenja.


slika

Praćenje novih filmova na kinorepertoaru ne smije biti u obliku deskriptivnih najava filmova koje više nalikuju reklamama, nego treba odmah dati kritički osvrt na nove filmove uz pomoć kritičara koji filmove gledaju nekoliko dana prije premijere na novinarskim projekcijama ili su ih ranije vidjeli na festivalima. Kvaliteta kritika mora biti visoka, pa bi Hrvatska televizija trebala dati takve zadatke najboljim perima hrvatske filmske kritike.

Što se kritika DVD-a tiče, izbor filmova mora biti maksimalno aktualan, ali i reprezentativan. Broj i dužina kritika moraju biti fleksibilni, ovisno o kvaliteti ponuđenih filmova, a po istom načelu treba odrediti i omjer kinonaslova i kritika DVD-a u svakoj emisiji. I u ovom slučaju treba postići visoku kvalitetu kritika, a autorski tekst mora biti apsolutno dominantan nad prepričavanjem sadržaja, produkcijskim podacima ili informacijama o dolarskoj zaradi filma na američkom tržištu.

Nema ništa loše u tome da se insertima i najzanimljivijim informacijama prate sve važne holivudske premijere, ali svijet filma ne završava u tvornici snova. Pozornost treba posvetiti ne samo Cannesu, Berlinu i Veneciji nego i drugim važnim festivalima, uz javljanje hrvatskoga kritičara koji prati festival, uz naglasak na nagrađena ostvarenja i filmove uglednih autora, ali i kvalitetne filmove izvan službenoga programa.

Filmska glazba

i TV-filmovi

U Hrvatskoj među filmofilima postoji velik broj poklonika filmske glazbe, koji bi prilogom na tu temu konačno dobili stalni krtički prilog iz tog područja (filmska glazba bolje pristaje u večernju emisiju nego u jutarnju dječju). U prilogu bi se trebalo osvrnuti na nove CD-soundtrackove, ali i na filmove bez njih koju pružaju zanimljiv odnos glazbe i filma, uz primjerene inserte.

Ključna emisija HRT-a o filmu mora se referirati i na filmski program Hrvatske televizije, i to ponajprije kvalitetnim portretom glumca ili redatelja kojem je sljedećega tjedna posvećen ciklus uz inserte iz njegovih najvažnijih uloga. Također trebaju biti izdvojeni najzanimljiviji filmovi toga tjedna, a uz holivudske komercijalne hitove treba istaknuti barem jednu premijeru umjetničkog filma te najjači kinotečni naslov.

Konačno, uza sve prijedloge i savjete, za kvalitetnu realizaciju emisije potreban je kompetentan autorsko-urednički tim bogate filmske kulture, no s obzirom da je, primjerice, dugogodišnji ugledni sportski novinar nedavno imenovan urednikom zabavnoga programa, možda ipak očekujemo previše.

Zlatko Vidačković

Vijenac 274

274 - 16. rujna 2004. | Arhiva

Klikni za povratak