Vijenac 274

Film

TV: Ciklus filmova Mohsena Makhmalbafa

Autobiografsko, metafilm i poezija

Osim što piše scenarije i režira, Makhmalbaf je i montažer svojih filmova s dobrim osjećajem za filmski ritam i tajming. Njegova ostvarenja traju relativno kratko, dovoljno za izlaganje zaokružene priče, a da pritom ne zaglibi u samodovoljnom artističkom pretjerivanju

TV: Ciklus filmova Mohsena Makhmalbafa

Autobiografsko, metafilm i poezija

Osim što piše scenarije i režira, Makhmalbaf je i montažer svojih filmova s dobrim osjećajem za filmski ritam i tajming. Njegova ostvarenja traju relativno kratko, dovoljno za izlaganje zaokružene priče, a da pritom ne zaglibi u samodovoljnom artističkom pretjerivanju

Prikazivanje filmova Mohsena Makhmalbafa, uz Abbasa Kiarostamija svakako najistaknutije i najvažnije osobnosti suvremene iranske kinematografije, ide u vrhunac ovogodišnje ponude HRT-a. Riječ je o potezu ravnu prošlogodišnjem predstavljanju opusa također iznimno važna japanskoga redatelja Takeshija Kitana. Pritom je prikazano pet filmova nastalih tijekom devedesetih, kreativnoga razdoblja u kojem je Makhmalbaf već uživao zavidnu međunarodnu slavu. Omnibus Vrijeme ljubavi (1990), ujedno najraniji film iz ciklusa, obrađuje motive zabranjene ljubavi i nevjere u tri filmske epizode u kojima se pojavljuju isti glumci, samo što nastupaju u različitim ulogama. Budući da prve dvije epizode završavaju ubojstvom, a posljednja rezultira sporazumnim prihvaćanjem preljubničke situacije, cjelinom vladaju tragični tonovi. Redatelj fatalističkim svjetonazorom razrađuje neizbježnost međuljudskih emocionalnih odnosa, što je u doba premijere izazvalo protest iranskih političkih i vjerskih krugova.

Film u filmu

Sljedeća dva filma slična su u poigravanju autobiografskim i metafilmskim sastavnicama. Dokumentarac Salaam Cinema (1994) prati audiciju na kojoj Mohsen Makhmalbaf (nastupa u ulozi redatelja) energično razgovara s kandidatima pretvarajući se da bira glumce za sljedeći filmski projekt. Makhmalbaf također glumi sebe u igranom filmu Kruh i cvijet (1996), a tamo namjerava snimiti film o stvarnom događaju iz svoje nemirne mladosti, kad je nožem ozlijedio policajca u doba šahova režima. U oba slučaja imamo elemente filma u filmu, ali i profinjene minijature o tome kako običan iranski čovjek (najčešće zainteresiran za glumačku ulogu) doživljava filmsku umjetnost. Promatrajući svijet kroz prizmu malih ljudi nailazimo na iskreno oduševljenje holivudskim filmovima i glumcima, kao i intelektualno poticajna zapažanja o tankoj granici koja dijeli zbilju od filmske umjetnosti.


slika

Posljednja dva filma najneposrednije ukazuju na Makhmalbafove sklonosti poetskim filmskim ugođajima. Gabbeh (1996) se bavi patnjama mlade nomatkinje, koju strogi otac onemogućuje u romantičnoj vezi s odabranikom, dok lirska drama Tišina (1998), koja je zbog političkih problema snimana u Tadžikistanu, govori o slijepu dječaku koji sebe i majku prehranjuje ugađajući žičana glazbala. Za razliku od prije spomenutih filmova, u kojima se koristi složenijim narativnim strukturama (više priča s istim motivom, cikličko kretanje), Makhmalbaf se ovdje priklanja linearnoj naraciji. Pritom u fabularno tkivo ubacuje etnografske i folklorne elemente, kao i poetsko poigravanje vizualnim i zvučnim sastavnicama (posebno učinkovito u Tišini zbog tjelesnoga hendikepa glavnoga lika), zaokružujući filmsku cjelinu osebujna ugođaja.

Osim što piše scenarije i režira, Makhmalbaf je i montažer svojih filmova s dobrim osjećajem za filmski ritam i tajming. Njegova ostvarenja traju relativno kratko, uglavnom sat ili nešto više, što je posve dovoljno za izlaganje zaokružene priče, a da pritom ne zaglibi u samodovoljnom artističkom pretjerivanju. Gledalački je poticajno njegovo stilsko umijeće kojim etnografske i poetske ugođaje vješto usklađuje s ekonomičnom narativnom strukturom. Valjalo bi pogledati još Makhmalbafove rane filmove iz osamdesetih, kao i razvikani Kandahar (2001), ali i ovakav ciklus pruža mogućnost solidna upoznavanja s njegovim osebujnim filmskim opusom.

Elvis Lenić

Vijenac 274

274 - 16. rujna 2004. | Arhiva

Klikni za povratak