Iskrice i impulsi
Svojim sadržajem koji je edukacijskog, ali i produkcijskog karaktera te strukturom koja je iznimno otvorena i transparentna, # Rooms imaju potencijal proširivanja plesne publike, širega razumijevanja i interesa za suvremeni ples u zemlji
Početkom godine iz radne je platforme EkS-scena stigla inicijativa te je i proveden svojevrstan pilot-projekt naslova # Rooms (Pi Rooms). Zanimljivu i ambicioznu ideju o povezivanju tri hrvatska grada potpuno različitog iskustva u suvremenom plesnom izričaju putem kreiranja plesnih videa zapravo je dala jedna od korisnica EkS-scene, Petra Zanki, a nakon što je prihvaćen od strane platforme Clubture, projekt se počeo realizirati početkom ožujka. Osim što prožimaju dva umjetnička medija, suvremeni ples i video, ove plesne sobe udomljuju i glazbenike i izvedbene umjetnike različitih iskustava, ali to im je samo jedna od mnogih zadaća i mogućnosti. Svojim sadržajem koji je edukacijskog, ali i produkcijskoga karaktera te strukturom koja je iznimno otvorena i transparentna, #Rooms imaju potencijal proÜirivanja plesne publike, Üirega razumijevanja i interesa za suvremeni ples u zemlji, dubljeg istra×ivanja odnosa ples-kamera i ples-video (a ubuduµe ples-druge umjetnosti) te stvaranja plodne suradnje meu hrvatskim umjetnicima bilo na profesionalnoj ili amaterskoj razini.
Sve su to moguµnosti od kojih su kao rezultat ovoga projekta doista ostvarene samo iskrice, ovisno o anga×manu pojedinih voditelja, ali i samih sudionika-korisnika, pri Þemu je fleksibilnost u strukturi i njezinu pojedinaÞnome shvaµanju, uz sve pohvale dobronamjernosti inicijatorice projekta, pretvorena u sveopµu dezorijentaciju, neorganiziranost i krajnju neozbiljnost pojedinih sudionika. Prvi projekt takva tipa u zemlji naglasio je na×alost i ne tako pozitivne osobine naÜe kulturne scene, tako da je zaista dobronamjerna preporuka kako bi projekt u ovim okolnostima ipak trebao biti Þvrܵe strukturiran i neÜto viÜe unaprijed organiziran, Üto je i zakljuÞak veµine sudionika projekta.
Kroz tri razine # Rooms su za×ivjele u Rijeci, Kninu i Zagrebu, tako da je najprije u svakom od gradova organizirana edukacijska plesna soba (ep room), koja je u obliku predavanja, projekcija i razgovora pokuÜala predstaviti hrvatsku suvremenu plesnu scenu, a fokus je u svakomu gradu bio drukÞiji, ovisno dakako o prethodnoj upoznatosti publike s temom. Zatim su uslijedila Þetiri radna dana instant intervencijske sobe (iip room) s plesnim radionicama i eksperimentima na lokacijama gdje su se nastali izvedbeni materijali i snimili. Isti su materijal video umjetnici oblikovali u kratke plesne videe. ZavrÜni dio projekta u svakom je gradu trebao rezultirati otvorenom sobom (op room) odnosno sofa jammingsima - plesnom na javnim gradskim lokacijama - u suradnji s glazbenicima. To se u tom obliku dogodilo ipak samo u Kninu.
Zatvorena soba
U Rijeci je 9. o×ujka voditeljica ep rooma, teatrologinja Ivana Slunjski, govorila viÜe o najnovijim i vrijednim radovima i njihovim autorima na nezavisnoj sceni, a predstavile su se i EkS-scena i Prostor Plus kao udruge unutar kojih velikim dijelom isti autori / projekti djeluju. Potkraj o×ujka zatim je organizirana plesna radionica koju je u prostorijama Kalvarije vodila zagrebaÞka koreografkinja Natalija Manojloviµ zajedno s Unom Vizek, a nastali su vrlo raznoliki videoradovi snimljeni na zapuÜtenim ili pustim uglavnom industrijskim gradskim lokacijama. Otvorena soba planirana 15. svibnja simboliÞno je ostala zatvorena jer je umjesto poboljÜanja komunikacije meu udrugama zagrebaÞkim (EkS-scena) i rijeÞkim (Spirit i Prostor Plus) doÜlo do nesporazuma koji su trajali kad i iip rooms. Postavlja se pitanje u rijeÞkome sluÞaju, Þemu stvarati mre×u ukoliko ona nije po×eljna i Þemu sudjelovati u neÞemu samo radi produkta, a ne upravo zbog korisna procesa za obje strane?!
Potpuno drukÞiji odnos uspostavljen je u Kninu, gdje je ep room odr×an 3. travnja u prostorijama udruge HUK. Tamo su se uglavnom Þlanovi te udruge, glumci amateri i plesaÞi break dancea upoznali sa suvremenim plesom od njegovih poÞetaka, s naglaskom na domaµu scenu, a vidjeli su velik broj videozapisa svih va×nijih plesnih skupina i pojedinaÞnih autora koji danas djeluju u Zagrebu i Rijeci. Razbijanje predrasude o plesu kao neÞem elitistiÞkome ponukalo je nekolicinu njih na sudjelovanje u iip roomu sredinom travnja, Þiji su voditelji bili zagrebaÞka koreografkinja Andreja Kumpar i Goran Papiµ, profesionalni plesaÞ. U odliÞnoj organizaciji HUK-a i s iznimnim interesom Kninski su glumci, plesaÞi, snimatelj i glazbenici napravili dva poÞetniÞka plesna videa, na tvravi i na gradskoj tr×nici, ali bez obzira na njihov umjetniÞki doseg, va×an je impuls koji je u Kninu stvorio odreenu grupu nove i mlade plesne publike. Sredinom svibnja plesalo se i u kninskom parku na sofa jammingsima kada su projicirani i nastali videoradovi, a osim Kninjana sudjelovale su i zagrebaÞka plesaÞica Zrinka èimiÞiµ te Petra Zanki.
Ples na mostovima
U Zagrebu je ep room odr×an 26. o×ujka na temu plesa na specifiÞnoj lokaciji, gdje se izmeu ostalih predstavio i Llinkt!, plesni projekt koji je u Hrvatskoj zajedno s rijeÞkim Trafikom jedini radio site speciffic projekte. Sredinom svibnja, ujedno kao posljednji dio # Roomsa, odr×ao se zagrebaÞki iip room u prostorijama Tvornice Jedinstvo zajedno s koreografkinjom i plesaÞicom Irmom Omerzo. PlesaÞi, glumci i performeri snimali su na mostovima preko Save, a unatoÞ slabu odazivu videoumjetnika, snimljeno je dosta zanimljive grae koja Þeka monta×u. Op room je u Zagrebu iznimno pretvoren u akciju koja je putem plakata ×eljela osvijestiti prolaznike na postojanje plesa u svakodnevnom ×ivotu, a sve u povodu Svjetskog dana plesa, 29. travnja.
Kako sam imala priliku jedina pratiti cijeli projekt gotovo od ideje pa sve do finalizacije, bilje×eµi ga malom digitalnom kamerom, mislim da mogu i jedina realno o njemu pisati pa tako mogu zakljuÞiti kako se on, s neÜto drukÞijom orijentacijom i ponajviÜe drukÞijom organizacijom, svakako treba nastaviti, jer se jedino tako mogu ostvariti njegovi ciljevi, koji su itekako potrebni i zanimljivi, osobito u aspektu novih suradnji, razmjene i kreacije ideja te stvaranju novih punktova za razvijanje suvremenog plesa. U svom prvom, a nadam se ne i posljednjem izdanju, projekt # Rooms nije rezultirao toliko kvalitetnim plesnim filmovima, a kao takav produkt je uvijek koÞio eksperiment i proces na kojem je mo×da trebao biti veµi naglasak. Zbog toga bi bilo korisnije kada bi se ubuduµe projekt bavio istra×ivanjem moguµnosti spajanja plesa s drugim medijima, i to intenzivnije u jednom ili najviÜe dva grada godiÜnje. Tek naknadno trebalo bi se nadati kvalitetnim i cjelovito promiÜljenim radovima autora proizaÜlih iz radionica.
Jelena MihelÞiµ
Klikni za povratak