Vijenac 270

Likovnost

Living in Motion. Dizajn i arhitektura za fleksibilno stanovanje, 15. svibnja - 15. kolovoza 2004, Kunsthaus Graz, Space01

Život u kretanju

Preuzeta od Vitra Design Museuma, izložba nudi iznimno zanimljiv pogled kako na povijesni razvitak mobilnog stanovanja i svega onog što dolazi uza nj, tako i na njegove suvremene, ali i buduće mogućnosti

Living in Motion. Dizajn i arhitektura za fleksibilno stanovanje, 15. svibnja - 15. kolovoza 2004, Kunsthaus Graz, Space01

Život u kretanju

Preuzeta od Vitra Design Museuma, izložba nudi iznimno zanimljiv pogled kako na povijesni razvitak mobilnog stanovanja i svega onog što dolazi uza nj, tako i na njegove suvremene, ali i buduće mogućnosti

Mobilnost, fleksibilnost i polifunkcionalnost oduvijek su nadahnjivali arhitekte i dizajnere, te ih navodili na inovativna rješenja i neobične vizije budućnosti. Staru ljudsku želju za kretanjem izložba Living in Motion. Dizajn i arhitektura za fleksibilno stanovanje promišlja u današnjem aktualitetu, a Kunsthaus kao mjesto održavanja i više je nego samo primjeren prostor. Preuzeta od Vitra Design Museuma, izložba nudi iznimno zanimljiv pogled kako na povijesni razvitak mobilnog stanovanja i svega onog što dolazi uz nj, tako i na njegove suvremene, ali i buduće mogućnosti.

Druga etaža Kunsthausa (Space01), na kojoj se održava ova izložba, tematski je podijeljena u nekoliko cjelina: Sklapanje i rasklapanje, Transportiranje, Kombiniranje, Montiranje i prilagođavanje. Odmah na početku dočekuje nas okrugla pokretna / okretna kuća, koja ovisno o poziciji i želji može biti ured, krevet, terasa ili nešto drugo. Pod tematskom cjelinom Nositi i ponijeti možemo vidjeti najrazličitija pomagala za suvremenoga čovjeka: od pokretnog računala (laptopa), pribora za jelo, do kultnog i neizostavnog švicarskog nožića. Sklapanje i rasklapanje tematizirano je različitim ležaljkama, stolcima i sličnim rasklopivim predmetima, i to iz najraznovrsnijih kultura poput, primjerice, južnoameričkih Indijanaca ili pak nekih afričkih plemena. Osim sinkronijskoga pristupa, prisutna je i dijakronijska obrada te teme, pa imamo uvid i u antičke umjetnine, ali i u suvremena dizajnerska rješenja. Pod tematskom cjelinom Transportiranje reprezentirani su pokretni stolci, makete brodova ili, primjerice, pokretni stol s kotačima bicikla.

Mobilnost i polifunkcionalnost

Najzanimljiviji dio izložbe čine reprodukcija kuće mongolskog plemena, maketa eskimskog iglua, a zanimljiva i po svojim funkcijama intrigantna su i suvremena rješenja stanovanja, osobito originalna pokretna kuća pod naslovom NheW-Haus (2000) grupe OpenOffice/Copenhagen Office. Kako je stanovanje ponajprije arhitektonski problem, na izložbi je zastupljen i impozantan broj maketa: od inovativne makete zgrade sačinjene isključivo od kontejnera povezanih stubištem do makete sjevernoafričkog šatora i sl.

Promišljanjem mobilnosti i polifunkcionalnosti bavio se velik broj poznatih arhitekata i dizajnera: od Gerrita Rietvelda i Franka Lloyda Wrighta, preko Miesa Van der Rohea, Charlesa i Raya Eamesa, Jeana Prouvéa, Joea Colomba i Achilea Castiglionija do Rona Arada, Rema Koolhasa i Shigera Bana. Na ovoj izložbi zastupljena je većina njih, a osim Eamesovih ili Rietvelda, i ugledni dizajneri poput Marca Zanussija ili Philippea Starcka.

Veliku aktualnost tema je dobila zahvaljujući rapidnim promjenama uvjeta života, kao i tehničkim mogućnostima 20. i 21. stoljeća. Djela na tom tragu su, primjerice, Naked House (2000) Shigerua Bana, Fukuoka Apartments (1992) Stevena Hollsa ili već spomenuta (p)okretna kućica pod naslovom TurnOn, koju je koncipirala skupina awg_AllesWirdGut. Premda je naglasak ipak na umjetnosti, izložba je dokazala ne samo da umjetnost može biti i korisna nego da umjetnost u mnogočemu anticipira budućnost, u ovom slučaju načina na koje će čovjek budućnosti živjeti, a koji se u nekim segmentima ostvaruju već danas. Osim što je tradicionalnu umjetnost spojila sa suvremenom umjetnošću, izložba Living in Motion naglasila je i kreativnost kao jedan od bitnih elemenata same umjetnosti - koliko kreativnost spojena s polifunkcionalnošću može daleko ići, najbolji je primjer gotovo bondovska jakna pod naslovom Tentman koja se pretvara u ruksak...

Srećko Horvat

Vijenac 270

270 - 8. srpnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak