Vijenac 270

Likovnost

Krešo Mustać, Trčanje kroz vrijeme. Program neformalnog dijela Festivala Nove umjetnosti FONA 04. - Riječki angažman, 12. lipnja 2004, Galerija O. K., Multimedijalni centar, Rijeka

Vrijeme s ponavljanjem

Statična energija interpretirana je 12. lipnja 2004, kao dinamična, s etičkim, korektivnim predznakom. Programatski te većim dijelom utopijski angažman? Da. Ali ostavlja djelatan trag u riznici svijesti te ostaje zabilježen kao dokument vremena

Krešo Mustać, Trčanje kroz vrijeme. Program neformalnog dijela Festivala Nove umjetnosti FONA 04. - Riječki angažman, 12. lipnja 2004, Galerija O. K., Multimedijalni centar, Rijeka

Vrijeme s ponavljanjem

Statična energija interpretirana je 12. lipnja 2004, kao dinamična, s etičkim, korektivnim predznakom. Programatski te većim dijelom utopijski angažman? Da. Ali ostavlja djelatan trag u riznici svijesti te ostaje zabilježen kao dokument vremena

Čita(j)mo katalog?!

Ispod naslova performansa Kreše Mustaća u katalogu su kao didaskalije navedene godine: 1963-1985-1989-2004. Riječ je o biografskim podacima o autoru, uvidu u priču jedne osobe struktruiranu putem sekvenca rođenja, aktivnosti i svojevoljne inercije te novodobnog izlaska u javnost. Riječ je i o pokretu, čitanju jedne lokalne scene elektrizirane individualnim / kolektivnim angažmanom u proširenom području umjetnosti.

Generacija rođena šezdesetih godina afirmira se i djeluje osamdesetih, preispitujući mogućnosti umjetničkoga rada, njegove percepcije / djelovanja, provocirajući društvenu uvjetovanost. Možda i zbog istraživačko-kritičkog nerva, s kojim smo u deficitu, ponovno se otkriva sada, kao projekt Riječki angažman, koji predstavlja zanimljive sudionie: Predrag Kraljević Kralj, Poet teatar, Zlatko Kutnjak, dizajneri i fotografi oko časopisa Val - Zvonimir Pliskovac, Andrej Urem, Damir Krizmanić Kriza... (Muzej moderne i suvremene umjetnosti Rijeka istodobno artikulira osamdesete predstavljanjem dijela zbirke MMSU Rijeka - Slika, gesta i materija.)

Aktiviranje performansom

Iz teksta Kreše Mustaća u katalogu: »Što možemo promijeniti u sebi i našem okolnom svijetu, ako nastavimo eksploatirati svijet ovako kako to već dugo činimo - uskoro ćemo nestati kao dinosauri. To mora biti alarmantno za sve nas...« Već naslov, Trčanje kroz vrijeme, traži pozornost trostruko naglašenim atribucijskim nizom: aktivnost, trenutačnost, prolaznost. Ideja je performansa aktiviranje sebe, vremena prije i vremena sada, svojevrstan povratak sa svjesnim pogledom u prošlo i sučeljavanjem sa sadašnjim. Namjera izravno progovara u tekstu: »...pozivam na traženje onoga što postoji, ne unutar slike samog rada, nego iza slike - u nama samima i u svijetu oko nas...«

Tema tridesetominutnog gibanja / trčanja na mjestu, u prostoru Galerije O. K., vrijeme je koje se artikulira ponavljanim, filmičnim ritmom pokreta. Dok trčimo uokolo na mjestu, što zapravo vidimo - osjećamo - mislimo - izgovaramo - djelujemo; koliko pamtimo i u što vjerujemo, koliko smo uopće slobodni i sposobni govoriti sa/o? Brojna pitanja, univerzalne, danas u vremenu otuđenih, dekorativnih i deklarativnih čahura vrlo dobro pogođene / uključene teme. Sadržaj je kontinuirana i iskrena komunikacija. Nakon desetak izvedenih performansa te petnaestogodišnje stanke naznačene unutar kozmičkog/globalnog gibanja prateće glazbe Tee Dee Products, Kozmos, Erogenius, Neutrino, Party Time, Egzosfera, predstavlja nastavak izražajna i iskrena umjetničkog angažmana. U performansu Zona sumraka izvedenu u Čakovcu 1987. autor dva sata leži u mrtvačkom sanduku postavljenu na trgu. Uoči 1. siječnja 1988, u Nova godina na Korzu, K. Mustać nepomično sjedi na urbanoj žili Rijeke, što je izazvalo neplanirano javno okupljanje građana na Novu godinu. Statična energija interpretirana je 12. lipnja 2004, kao dinamična, s etičkim, korektivnim predznakom. Programatski te većim dijelom utopijski angažman? Da. Ali ostavlja djelatan trag u riznici svijesti te ostaje zabilježen kao dokument vremena.

Konzervacija - restauracija - revitalizacija. Katalog je kvalitetno osmišljen prinos nematerijalnoj baštini, koji uključuje tekst Branka Cerovca, autora, dokumentaciju iz riječkog lista »Val« iz 1986. (objavljivan 1975-1990), fotografije, (p)opis performansa te biografiju.

E da ih je više...

Virus.

Ksenija Orelj

Vijenac 270

270 - 8. srpnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak