Svježa energija
»Još volim izokretati pop. No, pritom, jedini način koji mi pričinja zadovoljstvo jest biti svoj. Ne mogu, tek tako, samo skakutati oko suvremenih ukusa«, kaže danas avant-art glazbeni veteran John Cale. Njegov nastup, u sklopu turneje kojom promovira najnoviji album, Hobosapiens, u potpunosti je potvrdio te riječi.
Klasično obrazovan glazbenik koji je svojim umjetničkim izrazom stalno nastojao spajati avangardu i popularne zvuke, i to opsjednutošću njihovim suprotnostima - osebujnom poetikom i bukom, zvucima hipnotičkih vrijednosti i iznenađenja, danas je, zahvaljujući članstvu u legendarnoj skupini Velvet Underground i suradnjama s glazbenicima, poput Iggyja Popa, Patti Smith, Nicka Drakea i Briana Enoa, često sveden na stereotipe tipa kum punka ili klasičarski avangardist. Zagrebački nastup dokazao je da Cale vrlo uspješno ignorira spomenute klišeje i da još uspijeva iznenaditi.
Tekstualna beskompromisnost
Uz pratnju dvojice glazbenika (gitara i lap-steel gitara, odnosno bendžo), Cale je naimjenično, u setovima, uzimao u ruke akustične gitare i sjedao za klavir. Baš kao što je najavio, bilo je to obilje gitarističke i klavirske glazbe, pri kojoj su prateći glazbenici bili tek diskretna nadopuna vrlo eklektičnu Caleovu muziciranju, a tek povremeno imali važniju ulogu pri izvedbi nekih od ugođajno težih skladbi ili dionica.
Iako je Cale svoju karijeru već gotovo u potpuno posvetio skladanju za kazalište, balet i filmove, zbirka najnovijih pjesama toga 61-godišnjaka pokazuje da je još spreman iznenaditi - ovaj put novim izričajem svježe energije, koji pomiruje njegovu muzu tugaljivosti sa živim i zgusnutim zvukom.
Cale je nastup započeo skladbom Ship Of Fools, vođenom akustičnom gitarom, koja je postavila ugođaj koncerta. Većina skladbi s albuma, ovdje izvedena gotovo u cijelosti, iako bez ijedne snažne rock-pjesme, opus je dojmljivo visoke kvalitete. Fokusirani bijes bio je vrlo očit u neumoljivu manifestu, Zen, slici svijeta u rasulu - raspoloženju kontrastiranu nizom lijepih, mirnih i melodičnih skladbi, od kojih je Things (nedvojbeno posljedica Caleove privrženosti The Beta Bandu) publika prepoznala kao pamtljiv akustični pop ljetnog ugođaja.
Tekstualno, u novim je skladbama Cale ostao vjeran svojoj beskompromisnosti (aluzije na rat u Iraku) i zagonetnosti. Nastup, čijim se dobrim dijelom protezala vrlo melodična glazba s pokojim čudnim zvukom i pasažem u teže intoniranim skladbama, ponajviše je plijenio napetošću između melodija i vokalnih dijelova, gdje se uglavnom radilo o terenu između avangarde i fine melodioznosti. Mračni je ugođaj, ipak, pozadinski bio prisutan i u najprozračnijim melodioznim skladbama.
Caleov osebujan i vrlo osoban svjetonazor, koji je izlagao autoritativnom muzikalnošću, potpuno ga je udaljio od imagea ostarjele rock-legende. Umjetnik se pokazao i dalje relevantnom umjetničkom snagom. I dalje je to bio stari John Cale, ali s iskorakom, čini se, u pravom smjeru.
Velimir Cindrić
Klikni za povratak