Vijenac 270

Glazba

Johann Strauss, Die Fledermaus (Šišmiš), Royal Opera Covent Garden, dir. Richard Bonynge, red. John Cox, Arthaus

Sveta čudovišta belkanta

Johann Strauss, Die Fledermaus (Šišmiš), Royal Opera Covent Garden, dir. Richard Bonynge, red. John Cox, Arthaus

Sveta čudovišta belkanta

Šišmišje šarmantna i odlična opereta golemih izvedbenih zahtjeva. Vrhunska izvedba predstavlja je u svoj njezinoj ljepoti i tomu se ne može odoljeti. Takva je izvedba iz Covent Gardena 1999, u kojoj sve jednostavno blista, uključujući i slavne uzvanike u drugome činu - Joan Sutherland, Luciana Pavarottija i Marilyn Horne. Najveći je užitak slušati orkestar i ansambl-prizore (a ima ih napretek!) koji savršeno štimaju - što smo već u našim domaćim okolnostima zaboravili. Solisti, a nisu svi zvučna imena (Judith Howarth, Nancy Gustafson, Bonaventura Bottone, Louis Otey, John Dobson, Anthony Michaels-More, Eric Garrett, kontratenor Jochen Kowalski kao Orlofsky, John Session kao Frosch), također vrhunski pjevački i glumački donose svoje uloge. Scena je malo starinska (Julia Trevelyan Oman), ali u skladu s bečkim novobogataškim ukusom (kako bi se lijepo u tom smislu Šišmišu nas mogao suvremeno prikazati!), kostimi raskošni i ne osobito ukusni (također u skladu), režija (John Cox) razrađena do najsitnijih pojedinosti.

Svi se kreću s lakoćom, pjevaju i glume, trče i skaču, plešu kao da im je to urođeno. Prirodni su i nenametljivi, vesele se, igraju, uživaju i nama pružaju mogućnost da uživamo i osjetimo mnogostruke prednosti velike kazališne kuće i dometa njezinih izvrsnih ansambala - solista, zbora, orkestra i baleta. Richard Bonynge za pultom matične kuće suvereno vodi poslovično sjajni orkestar Covent Gardena, koji također s lakoćom svladava goleme zahtjeve virtuozne uvertire, dakako, i svega što za njom slijedi. A u drugome činu svečanost upotpunjuje nastup troje svetih čudovišta belkanta u Covent Gardenu - njegova neponovljiva first Lady Dama Joan Sutherland te njezini partneri i dugogodišnji dobri prijatelji Luciano Pavarotti i Marilyn Horne. Dame su već u godinama, ali su se odjenule s mnogo mara da bi i one zablistale te svečane večeri u kojoj se Joan Sutherland oprostila od scene želeći da je se sjećaju dok je još imala glasa i mogla dobro pjevati i najteže operne ulomke kao što je duet iz Rossinijeve Semiramide. Velika primadona otpjevala je i popularnu ariju Home, sweet home iz opere Clari, ili Djevojka iz Milana engleskoga skladatelja Henryja Rowleya Bishopa (1786-1855) Na kraju je uslijedio oproštaj s njom.

Za razliku od sličnih naših opernih proslava s mnogo govorancija, cvijeća, slika, ovdje je to prošlo jednostavnije, srdačnije i otkačenije. Njezin suprug Richard Bonynge, koji ju je usmjerio u belkanto u kojemu je postala slavna i time znatno pridonio dobru razvoju njezine karijere, dobio je na dar kao kolekcionar svega u vezi s operom plakat prve izvedbe Šišmiša u Parizu, a ona mali bubanj koji je nosila i na njemu bubnjala u svojoj čuvenoj ulozi Marije u Donizettijevoj operi Kći pukovnije. Nekoliko prigodnih toplih rečenica Jeremyja Isaacsa, mali buket cvijeća pjevačici koja je možda više od svih zadužila Covent Garden, i njezina hvala ansamblu i publici koji su joj omogućili da postigne ono što je postigla te dragim gostima s kojima je osobito često nastupala - bilo je sve. Engleski kratko, jasno i jezgrovito. I ponovljena je uvertira.

Sve je sadržano na ovom dvostrukom DVD-u, opremljenu bogatom popratnom knjižicom u kojoj su navedeni prizori, bilješke o skladatelju, djelu i izvedbi, sadržaj i podaci o izvođačima. Opereta se izvodi u prijevodu na engleski. Ako se želite razveseliti i uživati - teško je naći bolji izbor.

Marija Barbieri

Vijenac 270

270 - 8. srpnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak