Vijenac 270

Margine

Kosi hitac

Put u sva glazbena podneblja

Serija CD-a world musica Nonesuch Explorer, uvoznik Dancing Bear

Kosi hitac: Serija CD-a world musica Nonesuch Explorer, uvoznik Dancing Bear

Put u sva glazbena podneblja

Ovih se dana u našim prodavaonicama CD-a pojavilo reizdanje glasovite serije albuma Nonesuch Explorer, koja je u razdoblju od 1967. do 1984. udarila temelje današnjoj world music. Riječ je o epohalnoj niski albuma što je prvi put u povijesti popularne etnomuzikologije na iscrpan i pedantan način zapadnjačkom potrošaču približila udaljene glazbene krajolike i folklorne tradicije ostalih kontinenata

Veliki obožavatelj svih tajni arhivarstva te književni preteča današnjih umreženih baza podataka, argentinski pisac Jorge Luis Borges, u jednoj je svojoj pripovijetki zapisao: »Nema raznovrsnijeg užitka od mišljenja.« Opijen nepreglednim tekstualnim datotekama informacija i maštarija, Borges je predosjetio vrtoglavicu i bezgraničnu ljepotu virtualnih užitaka koje će desetljećima nakon njegova pionirskog djela osjetiti današnji korisnici internetskih mreža, ovisnici o chatovima na webu te bezbrojni lovci na informacije po nepreglednim stranicama Googlea. U svojoj slijepoj cerebralnosti Borges doduše nije mogao predosjetiti da će elektronski arhivi biti natopljeni virtualnim feromonima i razuzdanim libidom online-pornografije, pokradenim glazbenim mp3 fajlovima te sripanim filmskim djelima u DVX formatu. Da je i te pojave pronicavi pisac mogao naslutiti, tko zna kako bi eksplicirao svoju formulu užitka za nastupajuće doba elektronskoga pohranjivanja želja, užitaka i životnih iskustava.

Zemlja zove izvanzemaljce

Ovih se dana u našim prodavonicama CD-a pojavilo još jedan borkesovski neiscrpan arhiv podataka - glasovita serija albuma Nonesuch Explorer, što je u razdoblju od 1967. do 1984. udarila temelje onome što će tek od druge polovice osamdesetih, s pojavom glasovita albuma Paula Simona Gracelands, dobiti marketinšku odrednicu world music. Riječ je o epohalnoj seriji albuma što je prvi put u povijesti popularne etnomuzikologije na pedantan i iscrpan način zapadnjačkom potrošaču približila udaljene glazbene krajolike i folklorne tradicije ostalih kontinenata. Utjecaj etikete Nonesuch Explorer u kulturološkom je smislu toliko velik da je promijenio i zvuk klasične zapanjačke glazbe dvadesetog stoljeća, ali i jazza te rock’n’rolla općenito! Bez nje ne bi bilo ni pozitivna produkcijskog, a ni recepcijskog konteksta, u kojem je nastalo i prepoznato glasovito remek-djelo Stevea Reicha Music for 18 musicians, niti bi nastali izvanredni albumi kvazietnomuzikologije poput Eskima američkih avangardista The Residents. Da o brojnim utjecajima na jazz- i rock-glazbenike i ne govorimo (spomenimo samo programske odrednice za urbane bušmane koje su postavili The Art Ensemble of Chicago te popularnost Ravija Shankara među rock-elitom).

No, osim golema utjecaja na globalni glazbeni poredak našega planeta, snimke iz serije Nonesuch Explorer nose potencijal i daleko veći od toga. U desetljećima koja dolaze možda baš snimke etničkih glazbi iz serije Explorer zadive i neku od trenutno nepoznatih izvanzemaljskih inteligencija. Zar mislite da se šalimo? Podsjetimo da su i na međuzvjezdanu letjelicu Voyager (poznati Nasin svemirski brod što onkraj našega Sunčeva sustava nosi pozdravnu poruku Zemljana tuđinskim civilizacijama u svemir) postavljeni zvučni zapisi sa serijala Nonesuch koji željno očekuju dobronamjerne slušače na drugim planetarnim sustavima. Wold music namijenjena intergalaktičkim znalcima? Zašto ne? Melodije ljudskog rađanja i umiranja, obredi obrezivanja, rituali prizivanja kiše te molitve bogovima zabilježene na brojnim diskovima Explorera toliko su impresionirali Nasine uposlenike da su ih poslali budućim izvanzemaljcima da posluže kao zvučna slika o tome što znači biti čovjek na planetu zvanu Zemlja. Tvorci projekta Voyager uvrstili su na zvučne fajlove ove zapise iz serije Nonesuch Explorer: snimke dvorskog gamelana iz Indonezije, bugarske narodne napjeve, aztečke melodije iz Perua te egzotične ritmove iz Afrike.

Čak je i bivši američki predsjednik Jimmy Carter, nadahnut nesvakidašnjom ljepotom serijala Explorer, izrekao riječi koje stoje uklesane na zlatnu pločicu Voyagera: »Ovo je dar malog udaljenog svijeta. Ovaj zapis predstavlja našu nadu, odlučnost i dobru volju u golemu i veličanstvenom svemiru.« Pa ako izvanzemaljci već sutra nabasaju na snimke serije Explorer i uživaju u njima, bila bi prava šteta da to ne učinite i vi. Barem malčice malo prije njih. Snimke su toliko dobre i vrijedne da ćete se za neke začuditi i pomisliti da možda uopće nisu s ovoga svijeta. Posvemašnja eurocentričnost našega zapadnjačkog uha i načina slušanja odmah će biti dovedena pod znak pitanja čim začujete mikrotonalno blaženstvo javanskoga gamelana ili ekstatični hinduski vokalni trans ispjevan u čast njihova boga-majmuna. Vjerujte mi na riječ, Nonesuch Explorer riznica je genijalnih glazbenih zapisa, nevjerojatna tonalnog i ritmičkog bogatstva te raznolikosti glazbene invencije Zemljana bez obzira na njihovu vjersku i etničku pripadnost, i bez obzira na to jesu li Bušmani, pastiri, gurui, vračevi ili predstavnici visokog budističkog svećenstva.

Raspoloženja lokalna, ukus globalan

Stvarajući ediciju Nonesuch Explorer entuzijastični su američki etnomuzikolozi obilazili područja od Indonezije do Meksika i s najmodernijom tonskom opremom bilježili lokalne glazbene tradicije i običaje prenoseći na vrpce svu prisnost i puninu svagdašnjega života te glazbenih svetkovina lokalaca - od tonalno udaljenih Balijaca do danas već iskorijenjenih afričkih plemena čiji su običaji nestali u seobama, genocidima ili učincima globalizacije. Rezultat impresivne i predane muzikološke dokumentacije objavljen je u devedeset i dva legendarna albuma, koje od siječnja prošle godine Nonesuch metodično i pedanto prepakirava, remasterira i izbacuje na tržište u serijama podijeljenim prema kontinentima i glazbenim podnebljima. Dosad je izašlo tridesetak albuma, koji su lijepo katalogizirani po zajedničkim glazbenim podnebljima (Indonezija, Latinska Amerika, Afrika), a zatim dodatno označeni prema žanrovskim odrednicama (gamelan), lokalnim glazbenim instrumentima (mbira) ili svetkovinama (gamelan boga Sunca). U povijesti glazbe serijal Nonesuch Explorer ostat će važan i stoga što je označio kraj akademizmu u etnomuzikologiji postavši prvim pravim pokušajem da se i običnom zapadnjačkom potrošaču približe udaljene folklorne tradicije drugih podneblja. I slobodno se može reći da je serijal Explorer indoeuropski jezik današnje world music.

Iz pregoleme i prebogate serije teško se odlučiti za favorite, ali ipak spomenimo neke od najdojmljivijih albuma. Među njima svakako je klasik serije Explorer dvorski gamelan s Balija, predstavljen na albumu Court Gamelan. Tu je i izvrstan disk Sundanese Jaipong and Other Popular Music, koji bilježi popularnu vokalno-instrumentalnu glazbu sa Zapadne Jave iz sedamdesetih godina prošloga stoljeća, koja nimalo ne podsjeća na Bowieja ili Bee Gees. Kingdom of The Sun naslov je albuma koji pokriva fenomenalne napjeve i instrumentale lokalnoga stanovništva iz Perua, a od afričke serije izdvajamo Escalay (The Water Wheel), meditativne poeme s arapskim utjecajem te svakako fenomenalne albume The Soul of Mbira i The African Mbira, koji plijene pozornost improviziranim kompozicijama odsviranim na mbiri, instrumentu koji muzikolozi nazivaju i palčanim klavirom. Ne treba zaboraviti da su neki od tih bezvremenih albuma stari i tridesetak godina, a da ljepotom i univerzalnošću zadivljuju i danas. I to u tolikoj mjeri da je čovjeku doista teško odlučiti se koji bi od silnih albuma iz serije Explorer mogao slušati u dati čas. Možda bi u opisu sveukupnog doživljaja ipak najbolje bilo korigirati velikog Borgesa i reći: nema raznovrsnijeg užitka od slušanja serije Nonesuch Explorer.

Predrag Madžarević

Vijenac 270

270 - 8. srpnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak