Vijenac 270

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Patka divlja, al’ glumci izvrsni

KAZALIŠNI GLOBUS

Od Svatkovića do Kokaina

Salzburg Teško je egzaktno utvrditi koji je ljetni festival zaista najbolji, ali nema dvojbi koji je najskuplji: Salzburger Festspiele (http://www.salzburgfestival.at) u financijskom pogledu u svemu je naj - od cijena ulaznica pa do ukupnoga festivalskog proračuna. Iako je festival koji se održava od 24. srpnja do 31. kolovoza ponajprije poznat po opernim produkcijama i koncertima dramski program ovog ljeta nudi čak trinaest naslova. Uz tradicionalnoga Jedermanna, koji je na programu festivala još od 1920, a reprizira se režija Christiana Stückla iz 2002, ovoga će ljeta Salzburg vidjeti niz zanimljivih premijera, najčešće u koprodukcijama s poznatim kazalištima njemačkoga govornog područja. Edward II Christopera Marlowea u režiji Sebastiana Nüblinga koprodukcija je s kazalištem iz Basela, dok je suradnja s Bayerisches Staatsschauspiel iz Münchena rezultirala O’Neallovim Dugim putovanjem u noću režiji Elmara Goerdena. Pitigrillijev roman iz 1922. šlagvort je Franku Castorfu za produkciju Kokain, koja se bavi ulogom droge u ljudskom životu i umjetnosti. Projekt Mladi redatelji, kojim Salzburg pokušava dokazati da nije i najkonzervativniji festival, predstavit će mladoga Čileanca Luisa Uretu, njemačkoga pisca i redatelja Falka Richtera te Christiane Pohle.

Perceval, Zadek, Bieito...

Edinburgh Od 15. kolovoza do 5. rujna Edinburgh je središte kazališnoga svijeta. Istina, ne toliko zbog svog Edinburgh International Festivala koliko zbog Fringea, ali za razliku od pravoga kaosa koji u nevičnoj glavi može izazvati ritam na Fringeu, gdje se broj dnevnih izvedbi penje i do tristo, na Međunarodnom festivalu ritam je znatno sporiji, a kvantitet se kompenzira kvalitetom. Zato, ovaj put samo o velikom bratu (http://www.eif.co.uk/). Spektakularna Claudelova Satenska papučica u produkciji francuskoga Centre Dramatique National Orléans-Loiret-centre u režiji Oliviera Pya otvara festival koji se nastavlja još jednim spektaklom, ovaj put s njemačkoga govornog područja, Andromachom, koju su po Racineu adaptirali Luk i Peter Perceval, potonji je i redatelj. Seriju velikih gostujućih projekata nastavlja Peer Gynt u režiji Petera Zadeka i produkciji Berliner Ensemblea te De Rojasova Celestina, festivalska koprodukcija s Teatrom Romea iz Barcelone i Birmingham Repertory Theatreom, u režiji sve češćeg festivalskoga gosta Calixtoa Bieitoa. Skladatelj, pjevač, kuhar i grešnik nova je produkcija Katalonca Carlesa Santosa zasnovana na glazbi i životu G. Rossinija. Novi komad Anthonyja Neilsona pisca i redatelja The Wonderful World of Dissocia zatvara festival, koji se ove godine i vlastitim uličnim programima bori s Fringeom.

Ostermeier, Ostermeier, Ostermeier...

Avignon Svi su veliki, ali Festival d’Avignon (http://www.festival-avignon.com/) sigurno je najvažniji europski dramski festival ovoga ljeta. Nakon prošlogodišnjeg festivala u posljednjem trenutku zbog štrajka tehničkog osoblja u Francuskoj, ovu je sezonu festival dočekao s novom upravom. Nakon deset godina smijenjen je Bernard Faivre d’Arcier, a novi su ravnatelji Hortense Archambault i Vincent Baudriller, koji su za umjetničkog ravnatelja, točnije izbornika za ovu godinu, imenovali Thomasa Ostermeiera. Festival koji traje od 3-27. srpnja svoga će izbornika predstaviti sa čak četiri produkcije, dok je ostatak who is who svjetskoga teatra u kombinaciji s novim imenima koja najviše obećavaju. Samo nabrajanje imena govori o važnosti festivala: Castorf, Delbono, Garcia, Pollesch, Marthaler, Simons, Giovanna Marini, Bedard, Claire Lasne, Lauwers, Pineau, Sobel..., što Avignon ovoga ljeta čini nezaobilaznim mjestom za prave kazališne fanatike.

Četa mala, ali odabrana

Tampere Tri su velika festivalska brata, svi su ostali festivali znatno manji i obično je teško odlučiti koji od njih u ovoj najavi pridružiti velikima. Moj je osobni favorit već nekoliko godina kazališni festival u finskom Tampereu (http://www.teatterikesa.fi/), koji se ove godine održava od 10-15. kolovoza, po 36. put. Tampereen Teatterikesä, kako se festival u originalu zove, konfrontira izabrane strane predstave s najboljim iz domaće produkcije, a posebni gosti ove su godine dva mlađa europska redatelja. Andrej Žoldak, kojega će hrvatska publika gledati na jesen na Festivalu svjetskog kazališta, dolazi s predstavama Mjesec ljubavi i Dan u životu Ivana Denisoviča u produkciji teatra iz Harkova, kojem je i ravnatelj, dok se Armin Petras (1964), jedno od najprovokativnijih imena novoga njemačkog kazališta, predstavlja s Prokletima Sare Kane i Williamsovom Staklenom menažerijom. Ulični program predvodi zabavni duo iz Nizozemske Stenzel & Kivits, koji klasičnu glazbu kombiniraju s komedijom, dok finski teatar na domaći teren izvodi brojnu kazališnu reprezentaciju predvođenu Mikkom Roihaom.

Jasen Boko

Vijenac 270

270 - 8. srpnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak