Vijenac 270

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Foster i Nouvel za Firencu

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Gehry za MIT

slika

The Ray and Maria Stata Center, autora Franka Gehryja, najnoviji je objekt u sklopu milijardu dolara vrijedna programa proširenja Tehnološkog instituta Massachusettsa (MIT), što je nedavno otvoren u kampusu Cambridge. U centru su smješteni laboratoriji tri MIT-ova znanstvena odjela koji istražuju tajne govora, inteligencije i sustava odlučivanja, tako da Gehryjev skulpturalni kolaž presavijenih, rasječenih, omotanih i zgužvanih ploha predstavlja odgovarajući oblikovni izričaj za središte u kojem se probijaju granice ljudskoga znanja. Stata je smješten na parceli površine 1,2 hektara na sjevernom uglu kampusa, koji su u upravi MIT-a planirali kao novi ulaz u Institut. Gehryjev raskošni asemblaž, ukupno površine od 67 000 četvornih metara, simbolizira MIT-ovu nazočnost i njegovu obnovljenu posvećenost gradnji arhitektonskih landmarka.

Whitney odabrao Piana

slika

Uprava njujorškog muzeja američke umjetnosti Whitney, nakon šestomjesečnoga rada posebne izborničke komisije, odabrala je Renza Piana za projektanta proširenja muzeja što vapi za više izložbenog prostora te prijeko potrebnim javnim i edukativnim sadržajima. Rješenje talijanskog arhitekta trebalo bi biti skromnije od ambiciozna, dvjesto milijuna dolara teška prijedloga Rema Koolhaasa, koje je muzejska uprava odbacila prošle godine kao preskupo u izgradnji i uporabi. Piano je najavio da nema namjeru nadmetati se s postojećim zdanjem muzeja, poznatim granitnim Breureovim kubusom u obliku utvrde iz 1966, ali nije želio obećati da će dogradnja biti niža od postojeće zgrade, kako su se nadali u upravi muzeja. Iako je još prerano govoriti o dizajnu budućega proširenja, Piano je izjavio kako će njegova arhitektura svakako imati karaktera, a galerijski prostor za stalni postav bit će maksimalno fleksibilan jer »velika američka umjetnost treba ideju neprekinutih prostora poput lofta, koji je sam po sebi vrlo američki«.

Kongres hrvatskih arhitekata

slika

U Zadru će se sredinom listopada, u suorganizaciji Udruženja hrvatskih arhitekata i Razreda arhitekata Hrvatske komore arhitekata i inženjera u graditeljstvu, te pod visokim pokroviteljstvom predsjednika Republike Stjepana Mesića, održati 1. kongres hrvatskih arhitekata (KARH-KRAH) međunarodnoga karaktera. Trodnevno okupljanje (14-16. listopada) hrvatskih arhitekata i njihovih gostiju posvećeno je temi Gradnja na obali, što se posljednjih mjeseci našla u žarištu zanimanja najšire domaće javnosti, koja je odjednom postala svjesna vrijednosti i ograničenja priobalja i načina na koji se taj najvredniji nacionalni resurs razgrađuje. Kongres je tematski podijeljen po cjelinama važnim za razumijevanje postojećih procesa i utvrđivanje novih strategija i pristupa razvoju obalnoga pojasa te strukturiran u tri tematski diferencirana dana: Stanje, Identitet i Metoda. Autor je vizualnog identiteta dizajner Boris Ljubičić.

Stadioni za Euro 2004.

slika

Netom završeno europsko nogometno prvenstvo u Portugalu uspješnost, kako u sportskom tako i organizacijskom smislu, dobrim dijelom može zahvaliti i arhitektonski izazovnim i nadasve funkcionalnim stadionima. Za potrebe Eura 2004. izgrađeno ili obnovljeno je deset stadiona, čiji su autori mahom portugalski arhitekti. Finalna utakmica održana je na najvećem stadionu, lisabonskom da Luzu, kapaciteta 65 272 mjesta, koji privlači pozornost spektakularnom krovnom konstrukcijom autora Damona Lavelle iz ureda HOK Sport, specijalizirana za velike sportske objekte. S arhitektonskog stanovišta osobito je zanimljiv stadion u Bragi, kako zbog elegantne i smjele konstrukcije, tako i situiranjem u podnožju kamene stijene, čiji je autor poznati portugalski majstor Souto Moura.

Vinko Penezić

Vijenac 270

270 - 8. srpnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak