Vijenac 269

Film

Dobar, loš, zao (Il buono, il brutto, il cattivo)

Vrijednost manirističkog

Dobar, loš, zao (Il buono, il brutto, il cattivo)

Vrijednost manirističkog

Završni dio tzv. dolarske trilogije glasovitoga talijanskog redatelja Sergia Leonea, film Dobar, loš, zao uprizoren 1966. odnedavna je dostupan i u domaćem DVD-izdanju. I osvrt na to izdanje čini se neizbježivim ne tek zbog činjenice da nije riječ samo o rutinskom izdanju, nego raskošnijem kolekcionarskom, kao i zbog podatka da je iznova dostupna izvorna talijanska verzija što se američkim distributerima pri prvobitnom pojavljivanju učinila nepotrebno dugom. Tako je recentna obnova cjelovite Leoneove zamisli zahtijevala znatan trud i zanatsko umijeće, jer je dio filmske građe bio zanemaren čak nekoliko desetljeća.

Vesterni Sergia Leonea, pa tako i Dobar, loš, zao, održavaju osebujan pristup tematici pokoravanja Divljeg zapada, a izniman je svjetonazor potkrijepljen i dojmljivim redateljskim stilom i postupcima. Iako još mjestimice nailazimo na rasprave o vrijednostima Leoneovih vesterna u okvirima žanra, nedvojbeno je da ta djela valja razmatrati sa stanovišta društvene, čak i zemljopisne uvjetovanosti. Temeljni dio američkoga mita Sergio Leone morao je sagledavati s udaljenosti, upravo zbog činjenice da mu zbog europskoga zaleđa nije imao izravna pristupa. Nadalje, šezdesete godine prošloga stoljeća razdoblje su slojevita propitivanja tradicionalnih društvenih, pa dakle i moralnih vrijednosti. Za šaku dolara (1964), Za dolar više (1965) i Dobar, loš, zao (1966) nisu mogli slijediti klasične obrasce žanra, ali su u potpunosti ispunjavali potrebu duha vremena. Na svojevrstan su način poništavali mit Divljeg zapada, a da je njegov značaj Sergio Leone itekako uvažavao pokazao je film Bilo jednom na Divljem zapadu (1968).

Društveni i moralni rasap

Dobar, loš, zao znači puno sazrijevanje stila i svjetonazora tog talijanskog redatelja. Priča o trojici središnjih likova koji u predtekstu bjesomučnih sukoba američkoga građanskog rata teže pronalasku blaga nedvojbeno je razgovijetno prikazana usprkos činjenici da su u oblikovanju predloška u raznim segmentima sudjelovala čak tri potpisana i jedan nepotpisani scenarist. Priča je to društvenog, ali i moralnog rasapa, u kojem tradicionalne vrijednosti očitovane u klasičnom vesternu uočavamo tek u natruhama, a središnji likovi Blondie (Clint Eastwood), Tuco (Elli Wallach) i Angle Eyes (Lee Van Cleef) više su usmjereni egzistencijalnom no esencijalnom. I zbog toga nas ne mora čuditi Leoneov odmak redateljskih postupaka ka punoj vrijednosti manirističkog. Prenaglašavanje niza motiva nužan je stvaralački postupak koji gledatelju privlači pozornost, ali razotkriva i da nije posrijedi učinak sam po sebi, nego svrhovito uokviruje sastojke filmskoga tkiva. Dolarska trilogija više je od zbroja Leoneove stilizacije, Eastwoodova glumačkog minimalizma ili glazbenog nadahnuća Ennija Morriconea, a to nam mogu potvrditi upravo usporedbe dviju verzija Dobar, loš, zao, skraćene, svojedobno dostupne u kinodistribuciji, i integralne u DVD-izdanju.

Razlike možemo prije svega uočiti u strukturi montaže, ne samo slike nego i zvuka. Ravnomjernost građe integralne verzije znatno je raskošnija upravo na temelju tih strukturalnih promjena. Gledatelj u percepciji nema dvojbi, jer je tekstura filma složenija i primjerenija dramaturškim zahtjevima, ali i kompozicijskim zahtjevima sastojaka filmskog tkiva. Iako i skraćena verzija filma neupitno zaslužuje visoke ocjene, izvorna je zasigurno skladnija. Tek možemo zapaziti da je šteta što i disk s posebnim dodacima ipak ne uspijeva popratiti raskoš filma Dobar, loš, zao, no neupitno je da ovo izdanje izrazito obogaćuje domaću ponudu i nužnost je za filmofile.

Tomislav Čegir

Vijenac 269

269 - 24. lipnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak