Savršeno mjesto za život
Bojan Radašinović (Zagreb, 1975), već zapažen i visoko evaluiran pjesnik, nakon dvije zbirke pjesama, Sprega književnosti i prljavog rublja (SKUD I. G. K., Zagreb, 2000) i Ovdje ćemo uvijek biti stranci (AGM, 2003), prvi se put predstavlja ciklusom iz novoga djela Savršeno mjesto za život
Za razliku od ostatka tzv. stvarnosne poezije, u koju je odavna ubrojen kao jedan od njezinih vrhunaca, Radašinović se ovaj put ne kreće u urbanom okružju, nego odlazi put sela. Istodobno, umjesto karakteristične ultimativne suvremenosti, suočava se s pasatizmom, bakinom kućom kao povijesnim muzejem. U tom odmjeravanju suvremenog poetskog subjekta i obiteljsko-nacionalne prošlosti, započetog pjesmom o satu / vremenu krije se i najveći dio poetske napetosti: marijabistrički satovi sa zlatokrilim anđelima su Quartzovi, djedin je lajbek premalen. No, ovdje je vrijeme neko drugo, irelevantno, novine se ne kupuju niti se sluša radio, satovi kasne kako su uvijek kasnili, ali se zato dobro spava i obvezno sanja, a ujutro gonetaju snovi po sanjarici, a ne psihoanalizi.
Iz ciklusa izbija blaga pomirenost, jeka fatalizma starih generacija, usredotočenost na ovdje i sada, konstatiranje i registriranje. Ovo kao da su pjesme u sepiji.
Kruno Lokotar
3. kuća
stari oslikani i izrezbareni sat
odavno je pokvaren
bilo bi beskorisno
povlačiti njegove utege
vrijeme mi mjeri sat
kupljen na proštenju na mariji bistrici
sa zlatokrilim anđelom
i natpisom quartz
on kasni i staje kad mu se
više ne da ići dalje
i on ima dušu
plastičnu
* * *
otvorio sam bakin ormar
njegov ključ je bio
na starom mjestu
ispod stolnjaka na singerici
u ormaru je bilo
puno tkanina od domaćeg platna
s crvenim i bijelim vezom
tamo je bila djedina narodna nošnja
htio sam obući lajbek
ali nisam stao u njega
razveselilo me to
da sam jače građe nego što je djeda bio
u crvenoj metalnoj kutiji od bombona
bio je njegov džepni sat
navio sam ga
i sljedećeg dana sam vidio
da još uvijek kasni
pet minuta
* * *
u staroj sanjarici piše
da je sreća
vidjeti ujutro pauka
vidjeti ga popodne
znači da će se sve
dobro završiti
a navečer znači nesreću
ja ga u kupaonici
vidim uvijek kad uđem u nju
a svaki dan mi je drugačiji
pauk je u svojoj mreži
i čeka da mu hrana sama dođe
mislim da je to sve
što nas dvojicu povezuje
obojica čekamo
* * *
u ladicama starog crnog kredenca
isprepliću se stare fotografije
i tvrde i debele gramofonske ploče
fotografije su ispale
iz narančastih kutija
svi ljudi imaju neki
voštani odsjaj
* * *
vlažna kuća je puna slika
koje je naslikala
časna sestra uršula bratoljić
slikala je mrtve prirode
krajolike i debele ptičice
s njima se dobro uklapaju
ogromne reprodukcije
krunjenje matije gupca
i dolazak hrvata na more
debeli zidovi puni vode
izbodeni su čavlima
* * *
najrjeđe vidim svoju glavu
ne gledam se u ogledalo
brijem se jednom mjesečno
ili rjeđe
svoje ruke vidim kad su znojne
ili kad ih posiječem nečim
one mi služe
i ja njima služim
* * *
prije spavanja zatvaram prozore
bili su cijeli dan otvoreni
da uđe svjež zrak
ponekad ne operem noge
u početku je neugodno
ali onda zaspim
na mekoj perini
i uvijek sanjam
***
navečer sam jako umoran
od rada tijekom dana
prigrijem ostatke od ručka
i sjednem pred televizor
pogledam vijesti
i zaspim uz film
novine ne kupujem
radio se ne sjetim upaliti
Klikni za povratak