Vijenac 269

Film, Kolumne

TV: Oči širom zatvorene (Eyes Wide Shut), red. Stanley Kubrick

Savršen stil i oskudne emocije

Čini se da (bivši) ljubavni par Kidman — Cruise u zbilji živi emocionalno mnogo bogatije nego što je to pokojni majstor uspio ostvariti u filmskom mediju

TV: Oči širom zatvorene (Eyes Wide Shut), red. Stanley Kubrick

Savršen stil i oskudne emocije

Čini se da (bivši) ljubavni par Kidman — Cruise u zbilji živi emocionalno mnogo bogatije nego što je to pokojni majstor uspio ostvariti u filmskom mediju

Odmak od nekoliko godina omogućuje smireniji osvrt na posljednji Kubrickov film Oči širom zatvorene, koji je snimljen prema prozi ugledna austrijskog pisca Arthura Schnitzlera (Traumnovelle). Podsjetimo se — u toj priči prenesenoj u suvremeni New York uspješna liječnika (Tom Cruise) uznemiruju izjave vlastite supruge (Nicole Kidman), koja mu jedne večeri priznaje svoje skrivene seksualne maštarije. Doktor privoli prijatelja da mu otkrije mjesto održavanja tajnog skupa maskiranih moćnika i lozinku, iznajmljuje masku s odijelom (epizoda u kojoj se pojavljuje Rade Šerbedžija) i uspijeva se uvući u gotičke interijere tajanstvene vile, gdje prisustvuje orgijama kakve prije nije vidio.

Dakako, Kubrick je bio postariji gospodin s mjerom, tako da u njegovim orgijama ipak ne možemo očekivati ekstremne prizore, za razliku od danskog manipulatora Larsa Von Triera (Idioti) ili francuskoga redatelja Patricea Chereaua (Intimnost), u čijim filmovima nalazimo izravne anatomske detalje. Pritom su Oči širom zatvorene razapete između dviju krajnosti. Očito je da film ima nedostatke koje pedantni kritičari svrstavaju u kategoriju tipičnih Kubrickovih slabosti i koji su često naglašavani u kritičkim analizama njegovih ranijih djela, ali ovdje izrazitije upadaju u oči. Problem je u Kubrickovoj nesklonosti opisivanju emocionalnih života junaka, u stanovitoj zakočenosti kad su u pitanju strasti i osjećaji. Najbolji je primjer upravo sekvenca na početku filma u kojoj Nicole Kidman priznaje Cruiseu svoje maštarije. Taj prizor odvija se u spavaćoj sobi na krevetu, a izvedba razgovora između supružnika ne djeluje spontano. Najprije je u kadru Nicole Kidman, koja izgovori nekoliko rečenica, zatim se pojavljuje Tom Cruise, koji odgovara, pa opet ona i tako redom. Kadrovi su statični, prilično dugi, izmjenjuju se u sporom ritmu. Najintimnija epizoda iz bračnog života tako je odglumljena, snimljena i montirana da ostavlja dojam hladne analize njihovih problema, iako je problematika koju obrađuje prilično vruća.

Zbilja ili paranoja?

Zbivanja u nastavku, događaji na orgijama i ono što se na njih nadovezuje izvrsni su dijelovi filma. Ozračje tajanstvenosti koje prati Cruisea na orgijama i u danima koji slijede, kada želi ući u trag sudionicima, iako dobiva upozorenje da to ne čini, stvoreno je iznimno vješto. Najzad više nije jasno da li su se ti događaji doista zbili ili su samo fiktivni plod njegove paranoje. Narativno izlaganje prati Kubrickova težnja vizualnom savršenstvu, koja se ogleda u svakom snimljenom kadru, u pokretima kamere, izboru kostima, scenografije i tako dalje. Oči širom zatvorene s jedne strane obiluju sjajnim stilskim rješenjima, rafiniranim ugođajima, dojmovima bezizlaznosti i nemoći, a s druge ne uspijevaju emocionalno uvjerljivo prikazati intimni svijet bračnih partnera, što je Kubrick nedvojbeno želio postići. Čini se da (bivši) ljubavni par Kidman — Cruise, barem ako je vjerovati naslovima iz žutog tiska, u zbilji živi emocionalno mnogo bogatije nego što je to pokojni majstor uspio ostvariti u filmskom mediju.

Elvis Lenić

Vijenac 269

269 - 24. lipnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak