Vijenac 269

Glazba

Opera pod zvijezdama, dir. Vjekoslav Šutej, Zagreb, 16. lipnja

Prkoseći kiši

Zagrebačka je publika mogla uživati u odličnim interpretacijama izražajna korejskog baritona Tita Youa. Vrhunac večeri također je bio odličan duet Don Carlosa i Rodriga, u kojemu je voluminozni You blago dominirao nad Mužekovim tenorom

Opera pod zvijezdama, dir. Vjekoslav Šutej, Zagreb, 16. lipnja

Prkoseći kiši

Zagrebačka je publika mogla uživati u odličnim interpretacijama izražajna korejskog baritona Tita Youa. Vrhunac večeri također je bio odličan duet Don Carlosa i Rodriga, u kojemu je voluminozni You blago dominirao nad Mužekovim tenorom

Da se protiv prirodnih sila ne može ni tako plemenitom umjetnošću kao što je glazba, pokazao je ovogodišnji dobrotvorni gala koncert Opera pod zvijezdama na stadionu SRC Šalata koji se umjesto pod zvijezdama ove godine održao na kiši. U najboljoj namjeri glavnog inicijatora organizacije Dražena Sirišćevića događaj je trebao biti nova verzija uspjele prošlogodišnje priredbe, u kojoj su na kraju sparnoga dana u osvježenoj večernjoj atmosferi pod otvorenim vedrim nebom nastupili naša proslavljena operna diva Ruža Pospiš Baldani, odlična grčka sopranistica Sofia Mitropoulos i naš najbolji tenor Tomislav Mužek. Više od tri tisuće prodanih ulaznica tom je prigodom pridonijelo kupnji mobilnoga mamografa, dok se s istim uspjehom ne može pohvaliti i ovogodišnji koncert kojim se prikupljao novac u korist Zavoda za humanu reprodukciju Klinike za ženske bolesti i porode Kliničkoga bolničkog centra i Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

(Ne)osjetljivost glasova na hladnoću

Zbog pljuska koji do kraja programa nije prestajao padati ono malo dobrohotne publike koja se unatoč nevremenu u srijedu 16. lipnja uspela do Šalate bilo je zajedno s brojnim izvođačima na sceni izloženo riziku dobivanja upale pluća. Tako se važna humana manifestacija odvijala u vrlo nehumanim uvjetima, što se moglo spriječiti jedino da se, u skladu sa na kraju potvrđenom vremenskom prognozom, planirao alternativni zatvoreni prostor. Premda se u najavama za koncert u tom smislu spominjala Dvorana Doma športova, organizatori su iz nepoznata razloga na kraju odustali od toga rješenja, zaključivši kako će biti dovoljno natkriti scenu šatorskom ceradom. No, koliko se moglo čuti kroz šuštanje kiše (više nego vidjeti jer se zbog otvorenih kišobrana scena iz partera nije vidjela) vremenskim su neprilikama vlage i nagla zahlađenja junački prkosili mladi pjevači, koji su se bez stanke izmjenjivali u poznatijim i manje poznatim arijama i duetima opernoga repertoara iz pera Verdija, Offenbacha, Gounoda, Donizettija i Rossinija.

Anegdotalnu osjetljivost pjevačkih glasova na hladnoću u ovom su slučaju u svim teorijama rušile nepokolebane vokalne kvalitete četvero mladih interpreta — dvoje domaćih i dvoje gostiju iz inozemstva. Vezu s prošlogodišnjim castingom protagonista prvoga zagrebačkog opernog koncerta na otvorenome činio je uvijek dobrodošli tenor Tomislav Mužek, koji se u međuvremenu razvio u pjevača individualnoga pristupa interpretaciji. S naglaskom na frazi i profinjenom dinamičkom nijansiranju pokazao se kao odličan Alfredo u duetu iz Verdijeve Traviate (ulogu s kojom je debitirao u Zagrebačkoj operi ove je sezone pjevao najprije u svojem matičnom splitskom HNK, a zatim u bečkoj Volksoper). Dosadašnji — uglavnom belkantistički — repertoar proširio je arijom Fausta iz istoimene Gounodove opere, oduševivši blistavim decrescendom do piana u visokom registru, a na svojem se terenu ponovno u vladanju najtišim dinamikama kao ključnim adutom predstavio arijom Rodolfa iz Verdijeve Luise Miller.

Odlični You

Zahvaljujući njegovim preporukama organizatoru, zagrebačka je publika mogla uživati u odličnim interpretacijama izražajna korejskog baritona Tita Youa, čije su sjajne izvedbe Rigolettove arije Cortigiani, vil razza dannata, te posve novo tumačenje virtuoznoga Figarova Larga al factotum (s falsetskim skokom u završnoj kadenci) iz Rossinijeva Seviljskog brijača uspjele ugrijati atmosferu. Vrhunac večeri također je bio odličan duet Don Carlosa i Rodriga, u kojemu je voluminozni You blago dominirao nad Mužekovim tenorom, a kojega smo samo mogli poželjeti u Verdijevu Don Carlosu ove sezone Zagrebačke opere.

Ženski je dio vokalnih solista u savršenstvu izvedbe bio zasjenjen muškim. Premda je počela suzdržanim nizanjem baršunastih tonova u duetu iz Traviate i nesigurnoj ariji i cabaletti Anne iz Donizettijeve opere Anna Bolena, dvadesetčetverogodišnja je moldavska sopranistica Irina Lungu zbirku prvih nagrada na međunarodnim pjevačkim natjecanjima najbolje opravdala u ulomcima iz Verdijeva Trubadura. Discipliniranu odmjerenost u svim registrima uskog i nedovoljno fokusirana mezzosoprana postigla je Dubrovkinja tamne glasovne boje Janja Vuletić u iznimno zahtjevnim koloraturama arije Vojvotkinje iz Offenbachove opere buffe Velika vojvotkinja od Gerolsteina i antologijske arije Rosine Una voce poco fa iz Rossinijeva Seviljskog brijača.

Uz četvoro solista koji su se različitim dinamikama i karakterima glasova udružili u završnom kvartetu Verdijeva Rigoletta (Bella figlia dell’amore) u dva se broja na programu pridružio svijetli mezzosopran Helene Lucić. Pouzdani okvir orkestralne pratnje mladim je vokalistima pružio iskusni operni maestro Vjekoslav Šutej gradeći u instrumentalnim ulomcima (napose uvodnoj predigri Verdijeve Moći sudbine) interpretaciju na temperamentu i impulzivnosti svoje muzikalnosti. Koliko je bio u mogućnosti, Simfonijski orkestar HRT zdušno je pratio njegove geste, a hladnoći su podlijegali najviše puhački instrumenti. Eventualne nijanse ekspresije zvuka nisu se ni mogle prenijeti iznimno lošim razglasom kojim je bila opremljena ta kišovita operna večer.

Jana Haluza Lučić

Vijenac 269

269 - 24. lipnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak