Vijenac 269

Margine

Kosi hitac

Ničija djeca

Ognjen Spahić, Hansenova djeca, Durieux, Zagreb, 2004.

Kosi hitac

Ničija djeca

Ognjen Spahić, Hansenova djeca, Durieux, Zagreb, 2004.

Ako se smatrate čovjekom od ukusa i kulture, a niste čuli za mladoga crnogorskog pisca Ognjena Spahića (Podgorica, 1977) to je, danas, još u redu, ali bi bilo dobro da ga zapamtite, jer za desetak godina njegovo će ime biti opće mjesto, sretat ćete ga vodoravno i okomito po križaljkama, a stvar salonskih i barskih razgovora bit će znati ponešto o njemu, po mogućnosti i o njegovim knjigama.

Hansenova su djeca remek-djelce koje je premijeru — zahvaljujući individualnim naporima Durieuxa — doživjelo u Hrvatskoj, i već vidim kako će uskoro početi kolektivno svojatanje te neželjene djece, kao što je svojedobno nastao grabež za, — ah, simboliko! — Ničijom zemljom.

Rumunjska putovnica kao karta za bijeg

Hansenova djeca ljudi su oboljeli od tzv. Hansenova bacila, a od biblijskih vremena do danas poznatiji su kao gubavci. Praktično cijeli roman događa se unutar zidina jednog od posljednjih (posljednjeg?) europskih leprozorija, negdje na jugoistoku Rumunjske. Tamo malena internacionala gubavaca živi s onu stranu vremena i prostora: fizički su zidinama izolirani od svijeta, a ni suvremena medicina nije uspijela doli usporiti razvitak bolesti, tako da je i njihovo sudjelovanje u blagodatima suvremenosti vrlo dvojbeno. Kao i nekad, jedva se liječe, ali se zato društvo od njih liječi karantenom. A kako nema velike razlike između doba prvih karantena i suvremenih, baš kako se ni zdravi danas bitno drukčije ne odnose prema zaraženima i zaraznima, leprozorij živi u mitskom vremenu, dok se aktualitet odvija onkraj zidina, potkraj osamdesetih, kada nakaradni represivni režim smjenjuju razbuktale nekontrolirane snage pučke revolucije; i sve uokolo raspada se i oslobađa, ciklon divlja, a njegovo je mirno oko zaštićenom anatemom leprozorij. U svakom slučaju, ono što se zbiva u neposrednoj okolici leprozorija, u zatrovanu krajoliku kojim gospodari tvornica umjetnog gnojiva ukrašena Ceausescuovim slikama, nije svijet u kojemu bi čovjek želio sudjelovati, ali bi svakako volio da to može odlučiti vlastitom voljom i savješću.

Spahić ispisuje svakodnevicu leprozorija kroz žarište pripovjedača, koji, začudo, od nekoliko likova ostaje najslabije identificiran, premda je vrlo dobro karakteriziran. To što ga po postupcima i mislima osjećamo kao nekoga bliskoga sebi, a nemamo pojma tko je ni odakle je, vidim kao odličan postupak koji nas zaobilaznim putem zbližava s pripovjedačem i njegovom nesrećom. Važno je reći da on nad svojim gubavim usudom ne nariče niti lamentira, nego ga prije konstatira i opisuje, upuštajući se pritom i u dojmljive povijesne ekskurse o gubi i gubavcima.

Pitanje fabularne napetosti Spahić rješava klasično: na samu početku romana u leprozoriju se pojavljuje jedna putovnica koja bude pomno skrivena, pa nakon te naznake puta i volje za bijegom autor može zadovoljavati voajersko-čitateljsku znatiželju koja viri preko zidina u unutrašnjost leprozorija i u njegove stanovnike. A Spahić piše tako da kroz njegove rečenice vidimo i duše, i zidine, i rane, i mit, i zaleđenu i otkočenu povijest...

Pogled u zjenicu rane

Bolesti su najljudskija stvar na svijetu, putovnica — baš kao i ona već spomenuta, u leprozoriju zabranjena — koja se možda nalazi u našem džepu, pa nije teško osjetiti sućut prema gubavcima, sućut koja će se miješati s gnušanjem prema njihovim unakaženim tijelima. Nad cijelim romanom visi tiha prijetnja, kao da će uskoro početi sipiti tiha kiša bacila. Naime, između zdrava i bolesna čovjeka razlika je samo u posjedovanju — Hansenova ili kakvog drugog — bacila.

Ipak, iznad svega, roman govori o prijateljstvu, u ovom slučaju o prijateljstvu dva gubavca, pripovjedača i američkog vojnika, kojega je u Berlinu Hansenom zarazila protuobavještajna služba. Raspoloženi za alegorijska iščitavanja naći će u Hansenovoj djeci obilje građe i struktura za prepoznavanje, u prvom redu u hijerarhiji leprozorija i borbi za moć u redovima gubavca.

Ovo je roman koji fascinira i uznemiruje, koji se ne pušta iz ruku kao što se ne skreće ni pogled s otvorene rane. Zato, ako se smatrate čovjekom od ukusa i kulture, a niste čuli za mladoga crnogorskog pisca Ognjena Spahića, to je, danas, još u redu, ali bi bilo dobro da ga zapamtite, jer za desetak će godina njegovo ime biti opće mjesto, sretat ćete ga vodoravno i okomito po križaljkama, a stvar salonskih i barskih razgovora bit će znati ponešto o njemu, po mogućnosti i o njegovim knjigama.

Kruno Lokotar

Vijenac 269

269 - 24. lipnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak