Vijenac 268

Likovnost

Nevenka Arbanas, Grafike i Dani grafike u Galeriji likovnih umjetnosti, Osijek

Popularizacija grafike

Cijeli program Dana grafike u Galeriji likovnih umjetnosti pobudio je zanimanje stručne, umjetničke, medijske i šire javnosti, koja je svojim odazivom nadmašila očekivanja organizatora

Nevenka Arbanas, Grafike i Dani grafike u Galeriji likovnih umjetnosti, Osijek

Popularizacija grafike

Cijeli program Dana grafike u Galeriji likovnih umjetnosti pobudio je zanimanje stručne, umjetničke, medijske i šire javnosti, koja je svojim odazivom nadmašila očekivanja organizatora

Potaknuti činjenicom o dosta slabu poznavanju grafičkih tehnika i neubrajanju grafičkih listova među prizvode umjetničkih djela, djelatnici Galerije likovnih umjetnosti u Osijeku odlučili su osmisliti program koji bi uz različite oblike prezentacije grafičke umjetnosti (izložba, predstavljanje, predavanje, radionica) edukativno djelovao na javnost. Cilj cijeloga projekta popularizacija je i bolja valorizacija grafike kao jedne od umjetničkih disciplina te prezentacija postupna i kreativna procesa nastajanja grafičkoga lista koji započinje umjetnikovom idejom, preko obrade matrice u jednoj od grafičkih tehnika, do otiskivanja završene matrice na grafički list.

Dva ciklusa

Program je započeo 20. svibnja 2004. otvaranjem izložbe ugledne hrvatske grafičarke Nevenke Arbanas. Na izložbi pod naslovom Grafike predstavljena su 34 grafička lista, u tehnikama bakropisa, suhe igle, akvatinte, rezervaša, linoreza, nastalih u protekle dvije godine. Postav izložbe grupiran je u tri galerijska prostora, u prvom predstavljena su djela iz prošlogodišnjega ciklusa za koji je autorica dobila nagradu HDLU za najbolju izložbu u 2003. godini (Galerija Forum). U drugom prostoru predstavljena su djela iz prošlogodišnjeg ciklusa, ali svjetlijih tonova i manjih formata, a u tom dijelu može se pogledati i tridesetominutni film Zagrebačka škola grafike. U trećem prostoru izloženi su najnoviji ciklusi grafičkih listova Pismo i Grafit, koji do sada nisu bili izlagani. Karakteristika je obaju ciklusa živa, rasplamsala paleta tonova te kolažiranje negrafičkih elemenata grafema i simbola u ciklusu Pismo i ekspresivniji, gestualniji potezi bez tekstualnog uslojavanja u ciklusu Grafit.

Nakon otvaranja izložbe u sklopu programa Dani grafike predstavljen je posebni hrvatski časopis za umjetničku grafiku i nakladništvo »Grafika«. Časopis su uz veliko zanimanje publike predstavile glavna urednica Margarita Sveštarov Šimat, njezina zamjenica Mikica Maštrović te članica uredništva i spiritus movens časopisa Nevenka Arbanas. U polusatnom predstavljanju bilo je govora o razlozima osnivanja časopisa, o hrvatskoj grafičkoj tradiciji, o širenju mreže suradnika te o prijemu časopisa i njegovoj distribuciji. Urednice su na kraju pozvale sve zainteresirane znalce i ljubitelje grafičkog izraza na suradnju u časopisu.

Profesori i učenici

Sljedećega dana, 21. svibnja 2004, u prostorima Škole za tekstil, dizajn i primijenjene umjetnosti grafičarka Nevenka Arbanas otvorila je izložbu 8. smotre Sveučilišta u Zagrebu, Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Izloženi su radovi profesora i studenata grafičkoga, nastavničkog, kiparskog i slikarskog odsjeka ALU. Zanimljiv koncept, kvalitetni radovi i karakter izložbe vrlo je dobro uklopljen u prostore Škole za tekstil, dizajn i primijenjene umjetnosti u Osijeku.

Cijeli program Dana grafike osmišljen je i realiziran u suradnji s učenicima i profesorima grafičkog odjela spomenute škole.

Akademski slikar-grafičar Pavle Hegeduš, profesor i predavač grafičkoga dizajna na Školi za tekstil, dizajn i primijenjene umjetnosti, imao je u ponedjeljak, 24. svibnja 2004, u Galeriji likovnih umjetnosti predavanje pod naslovom Grafički duh, duh grafike od litografije do weba, kojim je pojasnio pojam grafike u kontekstu grafičkih tehnika i njegovo proširenje na sveukupno umjetničko i kreativno djelovanje kao što su grafički dizajn i primijenjena umjetnost. Objašnjavao je kako grafički duh egzistira bez obzira na medij ili tehnologiju i kako se grafika nalazi na rubnoj poziciji između utilitarnog i primijenjenog između orginala i kopije, između crteža i skice, između riječi i slike. Stručno i kreativno osmišljeno predavanje bilo je popraćeno mnoštvom slika, fotografija, skica, grafikona i citata koji su tekstualno potkrepljivali vizualne primjere.

Teorija i praksa

Nakon teorijskoga dijela u programu Dana grafike poslijednja dva dana slijedio je praktični edukativni program Grafičke radionice koju su vodili akademski slikar-grafičar Marko Živković i studentica četvrte godine grafičkog odjela ALU u Zagrebu Ines Matijević uz učenike grafičkog odjela Škole za tekstil, dizajn i primijenjene umjetnosti u Osijeku. Edukativni program radionice realiziran je uspješno sudjelovanjem gotovo 150 učenika osnovnih i srednjih škola iz Osijeka i okolice te sudjelovanjem zainteresirane šire publike.

Radionica se odvijala u prostorima izložbe grafika Nevenke Arbanas. U prvoj prostoriji Ines Matijević uz pomoć dva učenika izrađivala je grafičke listove u tehnici linoreza na već pripremljenim matricama. Posjetiteljima je tumačila složenost izrade grafika i pozivala ih da nanošenjem boje na dlan ili list otisnu svoju identifikacijsku grafiku. Zainteresiranim posjetiteljima pružila se mogućnost osmisliti vlastiti crtež u linorezu i uz pomoć žlice otisnuti ga na grafički papir. U drugoj prostoriji akademski slikar-grafičar Marko Živković uz asistenciju nekoliko učenika prezentirao je rad u tehnikama suhe igle, bakropisa i akvatinte. Prvo je objasnio cijeli proces, a zatim je na izrađene matrice nanosio boju i uz pomoć male preše otiskivao na grafički papir. Svi zainteresirani koji su se htjeli okušati u ulozi grafičara mogli su izraditi svoju matricu u jednoj od željenih tehnika i otisnuti je uz asistenciju učenika i voditelja. U trećem prostoru bio je prikazivan film Zagrebačka škola grafike i petominutni film o grafičkoj radionici snimljen ove godine u Galeriji SC-a u Zagrebu.

Cijeli program Dana grafike u Galeriji likovnih umjetnosti pobudio je zanimanje stručne, umjetničke, medijske i šire javnosti, koja je svojim odazivom nadmašila očekivanja organizatora. Cilj nam je bio upoznavanje i popularizacija grafičkih tehnika kao umjetničkih disciplina te bolja valorizacija grafičkih listova kao specifičnih umjetničkih djela. Odaziv i zainteresiranost za takve programe potiče nas i dalje na osmišljavanje i kreiranje sličnih aktivnosti popraćene edukativnim programima, koji aktivno uključuju posjetitelja u proces nastanka i recepciju umjetničkoga djela.

Jasminka Najcer Sabljak

Vijenac 268

268 - 10. lipnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak