Vijenac 268

Likovnost

Gradska skupština Grada Zagreba, Mladi umjetnici u Galeriji Kristofora Stankovića, Izložba Zdravka Pala, Zagreb, 25. svibnja — 8. lipnja 2004.

Nježnost i impersonalnost

Nježan, hladan kolorit razvodnjen gotovo do efekta vodene boje postaje integralni dio galerijskoga prostora koji odiše jednakim raspoloženjem svjetline, hladnoće i utišanosti

Gradska skupština Grada Zagreba, Mladi umjetnici u Galeriji Kristofora Stankovića, Izložba Zdravka Pala, Zagreb, 25. svibnja — 8. lipnja 2004.

Nježnost i impersonalnost

Nježan, hladan kolorit razvodnjen gotovo do efekta vodene boje postaje integralni dio galerijskoga prostora koji odiše jednakim raspoloženjem svjetline, hladnoće i utišanosti

Stara gradska vijećnica u svom izložbenom prostoru organizira ciklus izložbi pod naslovom Mladi umjetnici u Galeriji Kristofora Stankovića predstavljajući i afirmirajući umjetnike mlađe generacije. Od 25. svibnja do 8. lipnja 2004. predstavljena su recentna djela daruvarskog umjetnika Zdravka Pala. Riječ je o njegovoj petoj samostalnoj izložbi koja donosi pomak u umjetnikovu stvaralaštvu.

Umjesto punokrvnoga kolorizma i ekspresivnih gesta dočekuje nas tridesetak platna gotovo identičnih dimenzija svijetla, suptilna kolorita. Taj nježan, hladan kolorit razvodnjen gotovo do efekta vodene boje postaje integralni dio galerijskoga prostora koji odiše jednakim raspoloženjem svjetline, hladnoće i utišanosti. Tišina i zatvorenost prostora podcrtavaju tihu egzistenciju platna kao samodostatne cjeline kojemu Pal pristupa oživljavajući temeljnu postavku Nove slike — povratak slici i registriranje elementarnog procesa rada. Umjetnikov rad afirmacija je slikarskog postupka i medija slike. Njegova su djela nepredmetna, te su bez ikakvih simboličnih vrijednosti. Odbacujući sve eksterne umjetničke probleme Pal se usredotočuje na rješavanje internih, propitujući formalne odlike slikarstva i slike; kompozicijsku, prostornu i kromatsku organizaciju te naglašavajući njezinu autoreferencijalnu bit. Umjetnik kreće od elementarnih pojmova slikarstva — plohe, linije, boje i točke.

Eliminacija slučajnosti

Ploha, linija i boja i dosad su definirale umjetnikovo stvaralaštvo, a uključivanjem novog elementa produbljuje problematizaciju slike kao autorefleksivne jedinice. Površinu slike Pal prekriva jednoličnom monokromnom masom, koja se svojim karakterom približuje »apsolutnoj plohi«. Liniju omekšava, razgibava, nanosi je akriličnim sprejom; stvara mrežno isprepletene strukture. Boja strojno jednolične podloge sad je svijetlih tonaliteta, a svijetlim tonalitetima umjetnik stvara i mreže. Prevladavaju svijetloružičasti, žućkasti, plavičasti, sivkasti, crvenkasti tonovi, koji ostvaruju suptilne kromatske efekte. Ponegdje se javljaju deblji stvrdnuti mrežni namazi koji intenziviraju koloristički efekt, ali ne narušavaju opći suptilan i tih dojam.

Naposljetku unosi točku kao završni element rada. Točka je modificirana u izbušenu rupu u platnu pravilna kružnog oblika. Za razliku od efekta slučajnosti u gibljivosti linijski istanjenih masa mreže umjetnik eliminira svaki dojam slučajnosti u stvaranju rupa. One nisu bušene ručno, nego strojno, čime je podcrtana njihova apsolutna pravilnost, savršenost, a time i impersonalnost. Rupe različitih promjera znače konačno dovršenje i usklađivanje kompozicijskih odnosa unutar slike. Pravilnošću, statičnošću u smislu kompozicijske uravnoteženosti te tamnom pojavnošću one učvršćuju uz ostale elementarne pojmove nepostojanje svakoga sižeja i nemogućnost impliciranja izvan platna.

Svojim novim slikama Zdravko Pal predstavio se kao kreativan nasljednik ideje Nove slike, kao izvrstan kolorist te kao autor — neumoran istraživač medija slike i slikarskoga postupka.

Iva Pasini

Vijenac 268

268 - 10. lipnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak