Sobe
Ovaj grad raspoređen po brjegovima,
dolinama, poljima, uz rijeku
ne miče se. Ne kani se micati.
U principu ne. Tako stvari stoje,
On ima aute, automobile, tramvaje,
željeznicu, uspinjaču, avione.
To da. Tko hoće može otputovati,
vratiti se i ne vratiti. Kako želi.
Ali grad ostaje. Osobito sobe.
Njih ima na tisuće. Različitih.
Punih, praznih, ovakvih i onakvih.
To ipak ništa ne mijenja. To što
je u njima i što ih je mnogo
ne može ništa promijeniti. One su
u biti prazne. Same, odsutne i prazne.
Te tisuće soba koje se ne mogu i neće
pomaknuti. Ni utješiti, moglo bi se
reći. Što su ti često maštoviti
prozori, otvoreni i zatvoreni, mračni
i svijetli, okrenuti na sve strane
kao da oduvijek vapiju spas (zrak)?
A uostalom, kao da ljudima i psima
govore ne odlazite, ne ostavljajte nas
na različitim visinama, nizinama,
u podrumima. I doista, štogod mi činili,
štogod unijeli i ostavili, teško je
iz soba izbaciti početnu namjeru: da smo
prazninu došli iskoristiti, a nismo znali,
nismo uspjeli, nije bilo moguće; praznina
i nakon svega ostaje praznina, tužna, sama.
Ali što smo drugo mogli?
Kiše
Kamogod krenem jedna kiša.
I sa svih strana kiše, kiše.
Zapravo ne znam što da radim,
kako da ničem i ne ničem,
kako da svoju lulu grizem,
golemu lulu, stablo jedno
zeleno, ludo kognitivno,
protivno nečemu, suglasno više.
Kamogod krenem jedna kiša.
A učili nas nisu ničem,
samo su bili mazni, dobri,
popločani na svim stranama,
po Stradunu i na Konalu,
i po lijevome i po pameti,
pa sklanjaj sada mnoštvo glagola,
na svakom prstu stotine nota.
Kamogod krenem sustignem nešto,
a drugo puštam da se hvali
oblikom, šalom, kriznim trenutkom,
kukurikanjem ispred kuća,
poznatom rutinom od pamtivijeka.
Malo previše nizbrdica
i zavojitih uzbrdica,
skalina rubnih zubima nalik.
S kule visokih i pozaspalih
topovi tuku na godine,
godine gutaju nemilice
bradate, prazne, čiste mete
sa srcem čednim od mramora
s žamorom kome pada lišće
u nebo, ponor, u sunčevu kuću
za koju kiše traže ime,
na listu papira bijelu sjenu.
Ekspozicija
Brojimo jaja crna i bijela,
u njima piliće crne i bijele.
U crnim jajima piliće bijele,
u bijelim jajima piliće crne.
Tako o njima i mislimo,
o crnim jajima mislimo bijelo,
o bijelim jajima mislimo crno,
zabune nikakve ne može biti,
slika zna što s čime ide.
Pa kada jednom izađu iz jaja,
iz crnih jaja pilići bijeli,
iz bijelih jaja pilići crni,
crni će se pojaviti danju,
bijeli će se pojaviti noću,
crni će pijuknuti bijelo,
bijeli će pijuknuti crno,
crni će kljucnuti bijelo,
bijeli će kljucnuti crno,
crni će gledati bijele,
bijeli će gledati crne,
crni će ići bijelima,
bijeli će ići crnima,
crni će voljeti bijele,
bijeli će voljeti crne,
od crnih jaja bijela,
od bijelih jaja crna:
jajima nikada kraja,
jajima crnim,
jajima bijelim.
Ograda
Dolazeći u posjet vidio sam veliku rupu
na žičanoj ogradi duševne bolnice i pomislio
kako nikada neću biti tako nešto potrebno,
otvoreno i utješno. Kroz mene neće nitko ući
niti izaći, nisam okrenut istovremeno na obje
strane, unutra i vani, ne čekam nikoga.
Što sam ja prema jednom običnom prolazu
kojega, su želje nedopušteno napravile,
koji želje održavaju i ni trenutak
ne ostavljaju samog? Čak se i kos
izgleda s visoke grane sprema
proletjeti kroz njega.
Tapir
Papir tapir,
papir tapir.
Kada se tapir
umori od papira,
njega crnog, brzog,
maznog i miroljubivog
vegeterijanski vjetar tjera
da izađe noću i svojim
produženim ustima traži,
istražuje, pretražuje
ono što je zeleno,
svježe, skriveno.
Tako se razigrava,
trči, zastajkuje,
povremeno glasa,
sve dok ga ne otjera
prva jutarnja zraka
Po danu pak
spava u Brehmu.
Upad
Bos, mek i savitljiv
uvukao sam se u tijelo jednog roba,
nastanio njegov krvotok, pogled,
tamo rastem, popunjavam format,
tijelo zaboravlja odakle je krenulo,
raduje se kucanjem srca, mislima, bilo čime,
a u njemu Afrika buja, pjeva,
u izgladnjelu željeznicu ubacujem ugljen,
crn, mastan, velikodušan neka gori,
neka gori vrijeme,
neka plamsa njegova svijetla duša.
Uspomena
Tko je u snu i u nekom javnom dobu
po poljima kupio mrtvace
sada hoda sporo.
Umorna i nepokretna,
tijela su htjela ostati tamo
gdje ih je dohvatila šutnja,
nisu se dala pomaknuti.
Tu, govorila je njihova donja strana.
Tu, govorila je težina.
Teško je i sada vjerovati
da su na drugom mjestu.
Misao
Moja je misao, na različitim mjestima, u isto vrijeme,
opazila ljudoždere. Ljudožderi, ljudožderi!
Saberi se, oni su davno nestali, kažem joj,
ta bora oko usta, pogled, nije to ništa,
ne zagledaj se u svako lice,
ako nastaviš, u društvu s tobom, izgubit ću
dan, dva, mjesece, godine, život.
Dvije
Od deset obično se dvije izgube.
Jedna prije, druga kasnije, nekada
obje odjednom. Ma gdje su, Bože moj?
Vidjeli smo ih, gledali, nismo bili
s njima posebno zaokupljeni. Tko je
mislio da se nešto sprema, da će se
nepovratno izgubiti? Nema ih lijevo
desno, gore dolje, tu i tamo, nigdje
gdje bi nas misao vodila. Nema ih i
gotovo. Pokušavamo se sjetiti, pitamo
one koje poznajemo a pored kojih su
prolazile je li postojao neki znak,
očito inicijalno mjesto na njima
iz kojeg su ušle u stranu zemlju,
u duboko more, crnu rupu, ugaslu zvijezdu,
u nigdje i ništa od Boga pomno pripremljeno.
Dar
Kada smo živjeli u sredini Afrike, u dolini,
bili nepovratno crni i nepovratno bijeli,
okrugli, topli, blagi,
vedri kao neizlječiva bolest, kao plod,
i čekali da sve prođe i dođe,
da nas bude, ne bude, bude.
Glava
Moja glava je u mojoj glavi. U svojem
obliku i funkcijama. Treba li moja glava
pomoliti glavu iz moje glave? Treba li
da ostane samo glava u svojoj glavi?
Ako ostane tamo, onda je tamo ostala
zatvorena, mutava, sama u sebi, pusta,
glava u glavi, s glavom na glavi. Jadna
glava. To sam vidio kod životinja. To
kako njihove glave ne izlaze. One su
unutra, pitaj boga gdje. Ja sam želio
da moja glava izađe iz moje glave.
A i nisam želio. Što je razumljivo.
Bilo me strah. Ako izađe tko zna
što će joj se dogoditi, kako će se
vani snaći. Tamo unutra je sigurna.
Ako ne izađe ona pak nije izašla.
Najradije bih da ona izađe i ne izađe.
Da to nekome kažem on bi se samo smijao.
Iako mislim da i on vjerojatno misli
kako bi bilo dobro da i njegova glava
izađe i ne izađe, ali ne zna kako bi
se to moglo dogoditi, kao ni ja. Oblik se
čuva oblikom, sam sobom. U redu, u toj
besmislici je nešto utješno, iako je
istina o obliku zapravo istina o oblicima,
preobrazbama, o mijenama, pa se čovjeku
malo zavrti u glavi, ali naravno glava
nije obvezna da donosi zaključke
kada o sebi misli.
Tama
Nakon nekog Hamleta na Lovrjencu
pitala me Melita Roko jeste li primijetili
kako neki za vrijeme predstave ne gledaju
drugo nego samo mrak oko sebe.
Nisam rekao ništa, pomislio sam sreća
što je sjedila daleko od mene,
inače bi doznala da sam jedan od tih.
Ah, gospođo začuđena, možda uvrijeđena,
kada se svjetla ugase i tišina pokaže
dotle nevidljivu tamu oko nas, među nama,
kako da je čovjek ne gleda i ne sluša?
Jedan tajni jezik s mora, okolnih brda,
dalekih otoka, bliskih zvijezda, iz grada,
jezik prije govora, kao dječji strah
dolazi, moglo bi se reći plavi,
i mi ne znamo što hoće,
stajati na ramenu, ustima, razumu,
biti gornji i donji glas, slika,
priča prije i nakon priče,
ili samo tama, tama, gušiteljica mjere,
svekoliki profil slijepog oka,
tišina nakon nekoliko milijardi pucnjeva.
O, tama, tama. Približio bih je
da mi bude ogrtač za večernju hladnoću,
udaljio bih je da me ne zaguši,
udvarao bih joj, vikao: čija si, támo?
Luda i mudra hvata me s visinskog tornja.
Gdje smo? Kada budem mogao i budem znao
svrnut ću je na sitan kvadrat ispred,
to nesretno mjesto gdje se bez
prestanka obnavljaju porazi.
Tu budimo, ti moćna, ti svevideća,
tu časak budi svjetlo,
reci ja sam svjetlo.
Pogled
Što s vjevericom u parku Gradac?
Nisam je očekivao.
U sjeni tamna ruba, možda zvona,
evo je, iz neke druge priče
skače s grane na granu,
spušta se, diže, udaljava;
za mjesto u mom pogledu
natječe se s brodom u daljini.
Zatvaram oči: ako me nema,
onda je nema, onda nas nema;
pa i došao sam u kapuljači
od uzajamne ravnodušnosti
ispraviti što se može,
vratiti tišini jezik.
No ona se je, lakomislena
i brza, već nalazila tamo
gdje sam bez ikakve moći.
Doba
Dvije gušterice na kamenoj ploči
sunčaju se do samog imena.
Niti one znaju za ime,
niti ime zna za njih.
U staroj suši ljeta
ono što je do toga časa stiglo
odmara se. Dvije gušterice,
nekoliko slova ispranih
kišama, zvijezdama i tajnom.
Glazba koja se sama svira
ujutro, u podne, noću
i u svako doba.
Pitanje
Njega koji je usred rata vidio
rupu na čarapi ubijenog,
ujutro u zrcalu dok se brije pitam
sjećaš li se tog donjeg oka,
stara preplašena glavo?
Šuti on, šuti još neki on,
i konačno i on ispod brade
pust, nenaseljen također šuti.
Svjetlo je slabašno i mirno.
Kada bi bar netko iznenada
otvorio vrata.
Okrećući glavu
Na moje se lice
smjestilo moje lice
i postalo moje lice.
Raslo je kako je htjelo,
samovoljno, kao da me se
ono ne bi trebalo ticati,
iako (ističem to iako)
morao sam se brinuti
za tu posudbu, dar,
možda šalu,
umarati se neprestano
okrećući glavu.
Lake misli
Lako je lakim mislima,
lako je i nikakvim mislima,
one dođu i prođu,
one ne dođu.
Često o njima, mislim,
često ih čekam i zovem,
dođite lake misli,
dođite nikakve misli,
budite moje misli
zajedno s drugim mislima.
Lake misli za naslov,
lake misli u knjizi,
lake misli za misli,
nikakve za pogled i spavanje,
nikakve kada budem na nebu
sa sveticama i svecima
i laganim anđelima
letio iznad oblaka.
Tamo
Čujem govoriti o tome tamo. Također
čitam o tome tamo. Tamo, tamo, tamo.
I mislim kako mora da je lijepo tamo
gdje me nema, gdje me nikada nije ni
bilo i vjerojatno neće ni biti, bilo
da je to tamo blizu ili daleko. Tamo
se to tamo odmara od mene i ja se
tamo odmaram od sebe, od onog veselog
i onog tužnog što mi se tamo nije
dogodilo, što mi se tamo sada ne
događa, a moglo se dogoditi da sam
tamo bio i da sam sada tamo. Kako je,
dakle, dobro tome tamo da me tamo nema,
da njega ovdje nema niti ga može biti.
O, baš čudno zajedništvo.
Što se mene tiče, ja sam mu zahvalan, o njemu mislim
rado i s nježnošću kada mislim, a još
više mu se radujem kada o njemu ne
mislim nego ga tamo i ovdje zagubim,
zaboravim, kao da njega i mene nema.
Prvi dan proljeća
Prespavali smo putovanje. Kažem
prespavali jer je sa mnom ili
u meni bio još netko. Ujutro je
bilo sve gotovo, otvorili smo oči.
Bilo je proljeće, široko, bijelo,
bujno kao na akvarelu, tako bi tiho
i zračno moglo biti nakon uzdaha.
Čula se neka ptica, njezin pjev
upućen samo nama, ona je znala što
se dogodilo. Čekao nas je novi dan.
Gotovo šaptom rekao sam Proljeće.
Onaj drugi je šutio, nije me čuo,
lišće je treperilo, otvorila se vrata,
on je nastavio šutjeti.
Jedna životinja
Jedna životinja pije vodu
tako slično, tako isto
kao što je pio moj brat,
kao što pijem ja, tako,
tako, te joj prilazim i
stavljam ruku na glavu.
Glas
Glasu moj u dubokom bunaru, izađi, dođi.
Ovdje je
uz rijeku i po brjegovima
veliki lijepi grad
s mnogo parkova, ulica, trgova,
golubova, ljudi,
tu ćemo šutjeti.
Odjednom
Odjednom,
vjetar je zakotrljao
staru limenku.
Na maloj kosini
ubrzao se zvuk
neke kratke
rečenice,
ako prevodim točno,
bezbrižne i radosne.
Svemir
Moje neznanje
o svemiru
je lako.
S njim mogu
što hoću
i kamo hoću.
Kao da ga nema.
Svila
Kroz dane prolazi svila.
Zovi to sjajem, vremenom i znakom.
Zovi to plahom mišlju.
Kroz dane prolazi svila.
Šušti joj sjetna narav.
Nedjelja
Mogao sam drukčije biti lud. To često sebi kažem, iako ne razrađujem tu rečenicu i ne znam što točno znači, što njom želim sebi reći. Nikada međutim ne mislim, niti sam mislio, da bih trebao biti izvan ludosti, jedino da ta koju imam nije sasvim prava i da sam je možda od početka zapuštao. Vidio sam u stvarima, biljkama, životinjama, pojavama i kod nekih ljudi pravu ludost: ona je snažnija prisutnost osobina koje netko ili nešto ima: intenzivna ljepota neke žene, Kantova misaonost, golemost mora itd., sve što podržava svoje stvaranje. Uostalom, ludost se ne da sasvim obuhvatiti, iako intenziviranje svojstava, radi se o bježećoj intuiciji, kao da je glazbena tema, izmiče nečemu i izmiče svemu; tako vidimo dijete, stablo, disanje ili bilo što drugo, jer je ludilo (za ovu priliku ne pravimo razliku između ludila i ludosti) u osnovi svake stvari koja pjeva. Luda moja ludosti, mogao sam ti biti bliže, mogao sam zatvarati i otvarati oči da vidim kako si uz mene i kako si mi, kao i svemu drugom, vjerna. No da paradoksu povjerim slutnju: druženje s vlastitim ludilom, njegovo njegovanje, gledanje što se s njim događa u mirovanju i kretanju osjećamo kao zdravlje i radost. Izgleda da treba biti na čistu: ludilo se ne može dijeliti, ne može ga se »komunicirati«, kako se često preporuča kod nesreća. Organsko i neorgansko, nikakvo pravo ludilo nije zajedničko. Zato nam i izgleda da su sveci, mistici, pronalazači, rodilje, stepenice, svemir doista ludi. Ludost je nedjeljiva, ona je posljedica neke uravnotežene osame koja nema čitljive svrhe. Luda ljubav: a kakva bi inače mogla biti? Prava invencija pravog nadrealizma bila je ta druga ludost koja ne može promašiti cilj jer ga nema. Tko nije pomislio: Jednom kad budem posve lud, umrijet ću. Tako se prevladavaju daljine i ostvaruje savršenstvo, u pravo vrijeme i pravoj prilici. Don Quijote, Hamlet bučni su pedagoški primjeri. Inače je ludilo manje vidljivo, a najčešće i nevidljivo. Točka kreće u svoju istinsku narav bez straha, osamljena kao nosorog, otok, kao želja i misao i za sobom zatvara već zatvorena vrata.
Danijel Dragojević
Klikni za povratak