Vijenac 267

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Mala predstava velikih zvijezda

KAZALIŠNI GLOBUS

Mala predstava velikih zvijezda

slika

New York Uzbudljiv život na scenama jednog od dva najveća svjetska kazališna centra ovih je dana, uoči dodjele nagrada Tony, još uzbudljiviji. U malom off-broadwayskom prostoru Zipper Theatre, smještenu u napuštenoj tvornici na zapadnoj strani Manhattana, život počinje kad završe ostale predstave u gradu. Svake noći u jedanaest počinje predstava Here Lies Jenny (Ovdje počiva Jenny), posveta Kurtu Weillu nedefinirana žanra, najbližega kabaretu, koja je udružila neke od najvećih zvjezda njujorške scene. Bebe Neuwirth koja igra glavnu ulogu bila je zvijezda Chicaga na premijeri 1996, koreografkinja Ann Reinking odgovorna je za pokret u jednoj i u drugoj predstavi, a u Jenny sudjeluju i neki od današnjih glumaca još uvijek živa Chicaga na Broadwayu, koji na predstavu stižu nakon što im završi velika predstava. Nova kultna predstava iz večeri u večer okuplja velik broj ljubitelja Weilla i dobra kazališta u malom prostoru Zippera. Oni željni nečega većeg, a opet kazališno drukčijeg, izvan matice, mogu na predstavu Cirque du Soleila, koji obilježava dvadeset godina od osnutka svjetskom turnejom. Kako je nekadašnja mala grupa prerasla u međunarodnu atrakciju, godišnjica se obilježava trima paralelnim gostovanjima — na tri kontinenta, a u New Yorku se prikazuje obnovljena Alegria, njihova najpopularnija produkcija.

Kazalište u vlakiću

slika

Dagenham, Engleska Kad smo već kod kazališnih žanrova izvan matice, čudna se teatarska forma pojavila u Engleskoj. Poznata konceptualna umjetnica Marisa Carnesky i jedina iz tog soja koja je zaslužila kazališnu nagradu Olivier, uz pomoć iluzionista Paula Kievea, posebnoga savjetnika za magiju i trikove na snimanju posljednjeg Harryja Pottera, realizirala je predstavu Carnesky’s Ghost Train u tvornici u Dagenhamu, koja uskoro kreće na veliku ljetnu britansku turneju. Cijela je predstava koncipirana oko ideje kuće strave, kroz koju su nas po sajmovima i lunaparkovima u djetinjstvu vozili vlakići. Ovaj put dvadeset gledatelja sjeda u vlak i putuje kroz kuću duhova u kojoj prisustvuje raznim trikovima, čudima i strašnim događajima, predstavi koja govori o sudbini žena židovskih imigrantica s istoka Europe, odakle potječe i gđa Carnesky. Čudesna mješavina iluzije, duboke drame, burlesknoga kabareta, instalacije, performansa i rollercoastera spojila je baroknu dekadenciju i starinske šokove iz vlakova duhova našega djetinjstva i donijela nešto od karnevalske tradicije, ali i originalan i svjež duh u britanski teatar.

I Japan poludio za Kozom

slika

Tokio Ono što je Shopping & Fucking bio u devedesetima — test spremnosti društva za susret na sceni s nepoželjnim pojavama — u novom desetljeću mogla bi biti drama Edwarda Albeeja Koza, ili tko je Sylvia. Naime, priča o ljubavi uspješna sredovječnog arhitekta prema kozi, ljubavi koja mu razara brak i uništava život, pomiče granice tolerancije kazališne publike, ali i viziju emotivnoga života prosječnog Amerikanca. Albee, koji je za Kozu dobio Tonyja za 2002, uvijek je bio radikalan za svoje vrijeme, a novo vrijeme traži, očito je, i nove, šokantne teme. Nakon Amerike i Velike Britanije Koza, ili tko je Sylvia sad je dobila i japansku praizvedbu u poznatom kazalištu Seinendan, u režiji Barryja Halla. Predstava je dobila odlične kritike, publika provokativnu dramu rado gleda, a onima konzervativnijima na tokijskim scenama ostaje dovoljno ljubavnih drama: tamo upravo gostuje Royal Shakespeare Company s odličnim Othellom u režiji Gregoryja Dorana.

Kontakt za pet

slika

Torun Poljska je, osim po dinamičnom kazališnom životu, poznata i po jakim festivalima, često europskoga ranga. Borba za najbolji među njima iz godine u godinu donosi sve jaču konkurenciju i bolje rezultate. Kontakt u Torunu, koji je započeo ovoga tjedna, po mnogima je donedavno bio najbolji poljski festival. Pa iako je njegova mama, Krystyna Meissner, prešla prije dvije godine u Wroclaw, gdje je tamošnji Dialog učinila jednim od najvažnijih europskih festivala, Torun i dalje želi ostati u vrhu. Riječ je o festivalu koji i bez velika budžeta dovodi zanimljive predstave, a među ovogodišnjih petnaest izdvajam nekoliko: Marivauxova Dvostruka nevjera teatra iz Novosibirska u režiji Černjakova dominirala je ruskom Zlatnom maskom, a ovim festivalom počinje svjetski pohod, Koršunovasov Romeo i Julija već je svjetska atrakcija, a Ameriku, drugi dio Ateljea 212 vidjeli smo i mi nedavno na riječkom festivalu. I Provisorium teatar iz poljskog Lublina stari je hrvatski znanac, koji će se uskoro predstaviti i na Splitskom ljetu, a u Torunu je s novom produkcijom U pijesak. Iz Latvije stiže Galeb, Mađari se predstavljaju s Medejom Radnosti kazališta, iz Münchena dolazi poznata produkcija Fosseova Netko će doći, predstavit će se i rumunjska Antigona i seviljska Electra, a festival će zaključiti poznati Biuro Podrozy, jedna od glavnih poljskih atrakcija u Europi devedesetih s novom produkcijom Swineopolis. Očito, posrijedi je još jedno odlično izdanje Kontakta.

Jasen Boko

Vijenac 267

267 - 27. svibnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak