Vijenac 266

Glazba

CD klasika: Brahms: Sonatas for violin nad piano, B. Kelemen/T. Vasary, Hungaroton Classic

Uigrani par

Uigrani par

CD klasika: Brahms: Sonatas for violin nad piano, B. Kelemen/T. Vasary, Hungaroton Classic

Nagrada Diapason d’or koju su Barnabas Kelemen i Tamas Vasary osvojili za interpretaciju tri violinske sonate Johannesa Brahmsa samo je još jedan pokazatelj neprekinute niti visoke kvalitete muziciranja mađarskih umjetnika. Jer violinist Barnabas Kelemen, sa svojih dvadeset i šest godina, jedan je od onih pripadnika najmlađe mađarske glazbene generacije koji su se već afirmirali u međunarodnim razmjerima. Pijanist i dirigent Tamas Vasary stari je lav međunarodne glazbene arene, dočekan u Budimpešti s osobitim uvažavanjem upravo nakon svojih slavnih disidentskih godina. Vasary je Mađarsku napustio tragične 1956. i svjetsku karijeru etablirao na relaciji između Londona i New Yorka, da bio nakon povratka u Mađarsku, godine 1993. prihvatio poziciju glazbenoga ravnatelja Simfonijskog orkestra Mađarskog radija, na kojoj se i danas nalazi. Između Kelemena i Vasaryja dobna je razlika punih 45 godina, no ne dijeli ih nikakav generacijski jaz, nego ih naprotiv povezuje snažna nit visoko kultivirane mađarske glazbene tradicije i glazbenog obrazovanja.

U sklopu programa Budimpeštanskoga proljetnog festivala 2002, Barnabas Kelemen i Tamas Vasary održali su koncert Brahmsovih sonata za violinu i klavir. Otprilike istodobno taj je program studijski snimljen i objavljen u izdanju diskografske kuće Hungaroton. Spomenuti nosač zvuka zadovoljit će najzahtjevnijeg connaiseura i upućena ljubitelja komornog muziciranja. Sve tri sonate (G-dur, op. 78, A-dur, op. 100 i d-mol, op. 108) djela su nastala u zrelom Brahmsovu stvaralačkom razdoblju, povezana suzdržanom strastvenošću kao zajedničkim nazivnikom Brahmsova glazbenog izričaja. Kelemen i Vasary otkrivaju se tu kao fino uigran par interpreta, intuitivno usklađena daha muziciranja. Mnoge suptilne nijanse njihova majstorskog Zusammenspiela u tijeku će koncentrirana praćenja svirke zadiviti i oduševiti svakoga senzibilnijeg slušača.

Pasionantni Brahms (posebice u finalu treće sonate u d-molu) sačuvat će suzdržanost kao obilježje duboko proživljena, veoma kultivirana muziciranja, ostajući raskošno slojevit u izričaju, kako tanane liričnosti, tako i ozbiljne meditativnosti pojedinih ulomaka tih majstorskih ostvarenja koja obnavljaju betovenovsku tradiciju koncertne duo-sonate.

Booklet sa, istini za volju, ne osobito maštovito riješenom naslovnicom, sadrži odličan tekst Marianne Pandi o Brahmsovim violinskim sonatama u četverojezičnom izdanju (na engleskom, francuskom, njemačkom i mađarskom), uz biografske podatke o izvođačima. Tehnička kvaliteta snimaka veoma je dobra, a osigurali su je producent snimanja István Berényi i tonmajstor László Matz.

Bosiljka Perić-Kempf

Vijenac 266

266 - 13. svibnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak