Vijenac 265

Književnost

Hrvatski esej

Rugam se, dakle, jesam

Zoran Ferić, Otpusno pismo, Profil, Zagreb, 2003.

Hrvatski esej

Rugam se, dakle, jesam

Zoran Ferić, Otpusno pismo, Profil, Zagreb, 2003.

Zoran Ferić svojim je zbirkama priča (Mišolovka Walta Disneya, Anđeo u ofsajdu) i romanom (Smrt djevojčice sa žigicama) stekao reputaciju nemilosrdna dijagnostičara patologije suvremenoga društva, a u istom stilu nastavlja i u svom najnovijem objavljenom djelu, zbirci kolumni Otpusno pismo. Da se i sâm smatra takvim, odnosno da je posve svjesno odabrao takvu ulogu i perspektivu, vidljivo je već iz medicinske terminologije preuzeta naslova koji je, dakako, ironičan, jer sugerira iznošenje povijesti bolesti i njezin svršetak, a boleštine kojima se Ferić bavi zapravo su se tek razbuktale.

Ferićeve kolumne zamišljene su kao duhovit, slobodouman, kritički osvrt na društvena zbivanja i pojave u Hrvatskoj i svijetu, a nadahnute su apsurdnim događajima i skandalima koji su potresli javnost posljednjih nekoliko godina te u njoj izazvali nevjericu i strah i potaknuli etičke dileme. Vruće teme polazište su za razmišljanja o izvrnutoj logici, moralu i vrijednostima suvremenoga društva, u nastojanju da se dekonstrukcijom ljudskih ludosti, gluposti i pokvarenosti uspostavi ispravan odnos prema poremećenu svijetu te sačuvaju kriteriji i razum.

Provokacija i ruganje

Tekstovi su podijeljeni u nekoliko tematskih cjelina (bolesti, putovanja, spolnost, knjige, crkva, mitovi, smrt), no zapravo su te dominantne Ferićeve preokupacije međusobno uvelike isprepletene. Osobito se često bavi tematikom tijela (dakle: bolestima, spolnošću i smrću), a na tom području postiže i najbolji umjetnički dojam, kad daje maha raskošnoj i razornoj snazi svoje provokacije i ruganja, s natruhama desadovske ironije i nihilizma. Najslabiji dojam postiže kad odveć očito agitira za svoje političke nazore i podupire određenu ideologiju.

Izmjenjujući prvo lice jednine i prvo lice množine, izmjenjuje i pozicije individualca i kolektiva. Kadkad je divno originalan, hrabar i iskren kad govori u svoje ime i razbija uvriježene kalupe misli i licemjerja. Kolektivizam mu, naprotiv, uopće ne pristaje jer ga odvodi u odveć moralizatorski diskurs i opće fraze o ljudskoj pokvarenosti i sebičnosti. Drugim riječima, distancirana, hladnokrvna kritika (uvijek) ima jači efekt od ogorčena prozivanja krivaca.

Oblik kolumne podrazumijeva naglašena autorska stajališta i poistovjećivanje autora i pripovjedača, no autoreferencijalnost i autobiografske detalje u Otpusnom pismu valja uzeti s rezervom, jer kontradikcije i karikiranja koje nam (auto)ironični pripovjedač povremeno podastire upozoravaju da ima i mistifikacija. Na taj se način čitatelja nastoji očuvati doslovna shvaćanja i jednolinijskoga mišljenja.

Fantastika i zbilja

Po izboru tema i motiva, po stilu i svjetonazoru, kolumne se ne razlikuju od Ferićeve fikcijske proze. U njima je pozornost također usredotočena na bizarno, nevjerojatno i izopačeno i prisutan je karakterističan Ferićev crni humor. Osobe i događaji o kojima je riječ toliko su groteskni i apsurdni da ne bismo povjerovali u njihovu zbiljskost, da im sami nismo osvjedočeni suvremenici. Ukazivanje na relativnost pojmova fantastika i zbilja, odnosno prepoznavanje elemenata fantastike i horora u zbilji, osvješćuje činjenicu da svaka fantastika zapravo i nastaje redukcijom, hipertrofiranjem i rekombinacijom elemenata zbilje.

Nekoliko tekstova neobično je po tome što se u njima pokazuje atipični Ferić — koji piše ozbiljno, afirmativno, dobroćudno i s mnogo poštovanja. Takav je uglavnom kad piše o književnosti i kolegama piscima. Iako uspijeva vrlo lijepo i zanimljivo oblikovati svoje čitateljske dojmove te zapažanja i interpretacije knjiga, njegovi žestoki kritički tekstovi bacaju takve afirmativne u sjenu. Naime, u afirmativnim tekstovima izostaje duhovitost, koja se (da parafraziramo sama Ferića!) uvelike zasniva na ruganju.

Ferić se uvijek zabavlja na račun svega i ironičan je prema svemu, no iz svega što napiše uvijek se može i posve jasno i nedvosmisleno iščitati za koje se vrijednosti zalaže. To su prije svega humanost, tolerancija, kultura i sloboda. U kolumnama je vidljivo da je i vrlo liberalan — izjašnjava se za pornografiju, legalizaciju prostitucije i eutanazije — ali da se ni u tome ne odriče kritičke distance. Raspravljanje o etičkim dilemama koje postavljaju suvremeni način života, znanstvena dostignuća i moda, novost je i razlika u odnosu na Ferićevu fikcijsku prozu, u kojoj su stvari duha gotovo u potpunosti isključene iz svijeta i horizonta likova.

Pisce zaokupljene izopačenostima njihova okolina obično i same smatra izopačenima. Ferićev um, međutim, nije izopačen, nego baš suprotno; on je tračak lucidna, zdrava razuma u ludom svijetu.

Svjetlana Sumpor

Vijenac 265

265 - 29. travnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak