Vijenac 265

Ples

Opera u Grazu: Igor Stravinski, Žar-ptica i Posvećenje proljeća, kor. i red. Darrel Toulon, dir. Peter Schrottner

Propinjuća tijela

Toulon je od dvaju baleta sadržajno nastalih u doba Djagiljevljeva Ruskog baleta na početku 20. stoljeća načinio plesne komade novih, prilično crnih dramaturgija, tek s tračkom svjetla na kraju

Opera u Grazu: Igor Stravinski, Žar-ptica i Posvećenje proljeća, kor. i red. Darrel Toulon, dir. Peter Schrottner

Propinjuća tijela

Toulon je od dvaju baleta sadržajno nastalih u doba Djagiljevljeva Ruskog baleta na početku 20. stoljeća načinio plesne komade novih, prilično crnih dramaturgija, tek s tračkom svjetla na kraju

Baletni ansambl Opere u Grazu preobrazio se unatrag dvije i pol godine pod vodstvom ravnatelja i šefa koreografa Darrela Toulona u malen, ali dinamičan ansambl modernog baleta i suvremenoga plesnog kazališta. Organiziran je kao Tanz, Graz, a Toulon je za svoj rad primio posebno priznanje za posebne uspjehe u austrijskome plesu.

Premijera dvaju Stravinskijevih baleta, Žar-ptice i Posvećenja proljeća, dobro ocrtava smjer djelovanja ansambla. Toulon je od dvaju baleta sadržajno nastalih u razdoblju Djagiljevljeva Ruskog baleta desetih godina 20. stoljeća načinio plesne komade novih, prilično crnih dramaturgija, tek s tračkom svjetla na kraju. Njegova koreografija više je deskriptivna u iznošenju dramaturških zamisli, a manje je sadržajna u samome plesu. U bajci o Žar-ptici na djelu su genetski pokusi kojima čarobnjak Kaščej klonira princezu u vodi. Tri princeze u svojim bazenima nemoćna su bića kojima upravlja volja i želja drugih. Žar ptica pomoći će, zahvaljujući sposobnosti da osjeti ljudske osobine, princu Ivanu da nađe put iz smrti i uništenja.

U Toulonovoj reinterpretaciji Posvećenja proljeća, te slike poganske Rusije, izvorni izraz baleta o ljudskom uzbuđenju i iščekivanju obnavljanja bujne, divlje prirode promaknut je u izraz opstanka i preživljavanja. Izgubljeni putnik, zalutao među pleme što je jedino preživjelo u dubini zemlje, čiji su članovi označeni bar-kodovima, naći će izlaz u vanjski, isušeni, pusti, suncem spržen predio, što ga je sugestivno dočarala scenografija Jörga Kossdorffa. Splet bazena u Žar-ptici iziskuje scenografsko vladanje novim tehnologijama. Kostime i osvjetljenje načinili su Toulonovi stalni suradnici Anne Marie Legenstein i Reinhard Traub.

Glavna osobina Toulonove koreografije Stravinskijevih djela, kojih je partiture uzorno izveo Gracerski filharmonijski orkestar pod ravnanjem Petera Schrottnera, rastrzani su pokreti propinjućih tijela. Članovi plesnog ansambla iskazali su mnogo vještine u pojedinim sekvencama.

U većim ulogama istaknuli su se Michal Zabavik kao Ivan I. u Žar-ptici i Izgubljeni putnik u Posvećenju proljeća te William Süll kao Kaščej i Young na Hyun kao Žar ptica.

Davor Schopf

Vijenac 265

265 - 29. travnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak