Vijenac 264

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Wilson o nastanku svijeta

KAZALIŠNI GLOBUS

Wilson o nastanku svijeta

Singapur Robert Wilson, jedan o najslavnijih redatelja današnjice, novom se premijerom oglasio čak iz Singapura, gdje je postavio adaptaciju Galigoa, svete knjige naroda Bugi s otoka Sulawesi. Gotovo četverosatna produkcija spektakl je koji se bavi stvaranjem svijeta kako ga vidi mit malo poznata naroda, vjerojatno nastao u 14. stoljeću. Bugi su bili poznati kolonijalnim silama koje su vladale Indonezijom kao odlični pomorci, a često su ih susretali i kao gusare u nesigurnim južnim morima. I la Galigo, kako se Wilsonova produkcija zove, na scenu izvodi 53 indonezijska glazbenika i plesača i izvornog Bugi šamana transvestita, a jedan ju je kritičar okrstio križancem Guliverovih putovanja i braće Marx. Nakon premijere u Singapuru produkcija kreće na svjetsku turneju preko Amsterdama, Barcelone, Bilbaoa, Liona i Ravenne sve do Amerike. Kultura Bugija asimilirana polako nastaje, a mit koji Wilson donosi pred svjetsku publiku relativno je nedavno otkriven i uopće ne postoji cjelovita pisana verzija na jeziku koji sve manje ljudi može čitati, tako da predstava dobiva i važnu kulturološku funkciju.

Trojanke i suvremeni ratovi

slikaNew York I opet se pokazuje da ne samo da njujorško kazalište nije isključivo Broadway nego da zanimljive predstave najčešće nastaju izvan najpoznatije svjetske kazališne ulice. Euripidove Trojanke, koje je za scenu adaptirao i režirao Alfred Preisser u Harlem School of the Arts, jedno su od najuzbudljivijih recentnih njujorških kazališnih iskustava. Suvremena adaptacija drame o ratnim zarobljenicama koje iščekuju odvođenje u ropstvo u sebe je inkorporirala nova iskustva ratnoga prokletstva i sudbinu žena u Sijera Leoneu, Somaliji i Iraku. Produkcija poznatoga Classical Theater of Harlem nije nimalo klasična i očekivana, a osim dijalogom scenski izraz obogaćen je ekstatičnim plesom. Produkcija se dojmila američke publike i kritike, u posljednje vrijeme vrlo osjetljivih na ratnu tematiku, a Hekubu u kreaciji Lizan Mitchell smatraju jednom od najboljih ženskih uloga koju se trenutno može vidjeti u gradu.

Mračni Mrak

slikaLondon Pod novim ravnateljem Michaelom Grandageom Donmar Warehouse, jedan od najuspješnijih londonskih teatara posljednjih godina, fokusiran je na novo dramsko pismo pa se logičnim činio izbor Charlotte Jones, spisateljice proslavljene komadom Humble Boy. Ona je inače jedan od najzaposlenijih engleskih pisaca u ovoj sezoni s obzirom da radi i libreto za novi Weberov mjuzikl Žena u bijelom, a praizvedba njezina komada The Dark u Donmaru podijelila je londonsku kritiku. Mrak je komad o trima obiteljima u susjedstvu koje nakratko ujedini nestanak struje. Moderni urbani život u drami ispunjen je očajem, ljudi više ne komuniciraju, sve dok im se ne dogodi nešto nepredviđeno — mrak. Premda komad ostavlja previše otvorenih pitanja, produkcija u režiji Anne Mackimin ocijenjena je posve pristojnom ocjenom. Mračna predstava nadahnuta djelom i postnatalnom depresijom Jonesove kod dijela je kritike međutim izazvala pravo oduševljenje premda i oni iznose sumnju da će The Dark ponoviti komercijalni uspjeh komada Humble Boy, prije svega zbog pesimističnog i mračnog podgleda na svijet. Kritika je ujedinjena u jednom: glumačke izvedbe su odreda odlične.

Kako sačuvati tradiciju

slikaTokio Japansko kazalište nastavlja sa starim pravilom: red moderne, uvozne dramaturgije, red klasika domaćega podrijetla. Zemlja iznimno bogate kazališne tradicije koju je odlučna sačuvati ovaj segment svoje kazališne umjetnosti prošli je tjedan napravila još jedan korak u smjeru očuvanja tradicije. Mansai Nomura, majstor tradicionalne forme kyogen, u kazalištu Setagaya, kojem je umjetnički direktor, postavio je program Kyogen kazalište. Tri kyogen komada srednjovjekovnog podrijetla, iako su jednostavna i kratka, iznenađujuće su moderne strukture, a izvedba je, kako se od majstora forme i očekuje, iznimna. Kyogen je inače tradicionalna kratka forma zasnovana na komici koja se sastoji od otprilike 260 sačuvanih drama, a ovo je tek prvi program u seriji brige za tradicionalni teatar koju Mansai Nomura planira u ovoj godini, u čemu mu kao glumac pomaže njegov slavni otac, kyogen-glumac Mansaku Nomura.

Jasen Boko

Vijenac 264

264 - 15. travnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak