Vijenac 264

Film

Čudovište (Monster), red. Patty Jenkins

Ubojice među nama

Charlize Theron možda se udebljala i poružnila kako bi utjelovila Aileen, ali ta činjenica nije razlog zbog kojega je osvojila tolike nagrade za svoje glumačko tumačenje

Čudovište (Monster), red. Patty Jenkins

Ubojice među nama

Charlize Theron možda se udebljala i poružnila kako bi utjelovila Aileen, ali ta činjenica nije razlog zbog kojega je osvojila tolike nagrade za svoje glumačko tumačenje

Od Langova M-a, preko Hitchcockova Psiha i Hooperova Teksaškog masakra motornom pilom, pa do suvremenih klasika Kad jaganjci utihnu i Sedam, serijski su ubojice u povijesti kinematografije zauzeli udio izrazito nerazmjeran njihovu udjelu u povijesti kriminalistike. Filmski su ih autori najčešće razrađivali prema relevantnosti za masovnu psihologiju: bilo naporima policijskog sustava da im stane na kraj, bilo uživljavanjem u način na koji ubiru danak u žrtvama. Ipak, tendirali oni prema trileru, ili prema body žanru, filmovi o serijskim ubojicama redovito su putem protagonista projicirali nešto veće i strašnije od ubojice sama. Ono što je vampir značio prije stotinjak godina serijski je ubojica danas — inkarnacija kolektivnog ida, pogibeljna koliko i zavodnička. Nova, realističnija neman za novo, realističnije doba.

Pogibeljnost i zavođenje ključni su motivi Čudovišta Patty Jenkins, također, ali ovdje se promatraju iz posve drukčije perspektive. S obzirom da je ubojica ovdje žena, a i da je film režirala žena, najlakše bi bilo kazati da je ta specifičnost također ženska: ali čini mi se da ova karakterizacija biva zasjenjena odbijanjem metaforičkoga pristupa temi. Odnosno: rodovski aspekti pristupa temi ne dokidaju realizam kao temeljni modalitet realizacije, ali bez vještine kojom Jenkins ostvaruje realističnu fakturu na razini scenarija i na razini režije ženska bi agenda ostala samo još jedna strana tema ispričana kroz prizmu priče o serijskom ubojici. Ovako, budući da je Jenkins imala želju prikazati u prvom redu ubojicu, Aileen Wuornos, svi elementi moguće agende ostaju u pozadini, što film čini svježim unutar naizgled iscrpljena žanra.

To vrijedi i za zauzimanje vrijednosnoga suda o prikazanim događajima. Wuornos je u razdoblju od devet mjeseci između 1989. i 1990. ubila veći broj muškaraca dok je zarađivala za život kao cestovna prostitutka. To je i razdoblje za koje se Jenkins zanima: razdoblje u kojem je Wuornos od žene koja je cijeloga život bila žrtva pretvorila u zlotvora, i ujedno razdoblje u kojem je bila uvjerena da je konačno našla pravu ljubav, oličenu u djevojci koja se u filmu zove Selby Wall. Ima li ironije u činjenici da tako neočekivano prijeloman događaj u Aileeninu životu — prelomniji iz njezine perspektive, jer nam Jenkins i Theron jasno daju do znanja da ona u Selby projicira mnogo više od onoga što joj Selby zaista daje — u isti mah kao posljedicu ima upuštanje u strastvenu ljubavnu vezu i strašan ubilački pohod? Jenkins je svakako želi istaknuti, budući da će Aileen prvo ubojstvo (u samoobrani) počiniti već večer nakon upoznavanja sa Selby. Njezin će život u idućim mjesecima postati dijabolična spirala uzročno-posljedične veze ubijanja i ljubavi — ubija kako bi mogla izdržavati njih dvije, a istodobno se bez Selby nije kadra nositi sa sve većim brojem onih koje nosi na duši. Dinamika karakternoga poniranja osnovna je tema filma: težište je na moralnoj težini njezinih odluka i sve zamršenijem spletu njezinih racionalizacija, umjesto na svaljivanju krivnje na objektivni splet socijalnih, rodnih i spolnih incidencija. Neizbježno hvatanje i suđenje na kraju filma nisu prijelomne točke, a to nije ni električna stolica, na kojoj je Wuornos smaknuta potkraj 2002: stvarna je prijelomnica trenutak u kojemu Selby upire prstom u Aileen iz klupe za svjedoke — trenutak istinske strave, kad se spirala urušava u sebe i pretvara u bezdan.

Aileen Wuornos možda je bila prva žena serijski ubojica u povijesti Amerike, ali ta činjenica ne bi dala Čudovištu vrijednost veću od tabloidne. Charlize Theron možda se udebljala i poružnila kako bi utjelovila Aileen, ali ta činjenica nije razlog zbog kojega je osvojila tolike nagrade za svoje glumačko tumačenje. Cijela stvar i jest u tome što lakih odgovora tu nema: ovo je velik film upravo zato što nam fenomen serijskog ubijanja — ujedno tako stran i tako prežvakan — predstavlja kao svjež, shvatljiv, i u krajnjoj liniji neizbježan. ustrajavanjem na realnoj ljudskosti svih Aileeninih postupaka, bez udaljavanja bilo u generalizacije, bilo u retoričke komentare, Jenkins i Theron kao da žele reći da bi svatko od nas, uz dovoljno pehova i nesnalaženja, mogao poći njezinim putem. Serijski ubojica ovdje nije strano tijelo u društvu, fascinantno i čudovišno, nego njegov shvatljivi proizvod — tako da mi jedino nije jasno zašto se film zove Čudovište.

Vladimir C. Sever

Vijenac 264

264 - 15. travnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak