Vijenac 264

Likovnost

Izložba Miroslava Šuteja, Galerija gradskog kulturnog središta Metković, Metković, 23. ožujka–15. travnja 2004.

Rane šifre Šutejeva svijeta

Istovremeno kod Šuteja osjećamo crtu kontemplativnosti, snažna koncentriranja na odabrani motiv i želje da se i nekom možda banalnom motivu pridoda život, no bez lažna uljepšavanja. To je život koji se odvija na razini atomskih čestica, duboko iznutra, i čije ključanje intuitivno osjećamo

Izložba Miroslava Šuteja, Galerija gradskog kulturnog središta Metković, Metković, 23. ožujka–15. travnja 2004.

Rane šifre Šutejeva svijeta

Istovremeno kod Šuteja osjećamo crtu kontemplativnosti, snažna koncentriranja na odabrani motiv i želje da se i nekom možda banalnom motivu pridoda život, no bez lažna uljepšavanja. To je život koji se odvija na razini atomskih čestica, duboko iznutra, i čije ključanje intuitivno osjećamo

U organizaciji ogranka Matice hrvatske Metković i Ratka Krstičevića postavljena je nesvakidašnja izložba »Ljeto u dvorištu godine 1957.« Miroslava Šuteja, na kojoj su izložena dvadeset i tri crteža, slučajno sačuvanih između nekoliko stotina crteža nastalih za vrijeme ljetnih praznika u Dugoj Resi, 1957. godine. Te je godine, naime, Šutej završio prvu godinu studija na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti, i je ljetne praznike proveo doma, u dvorištu kuće u Dugoj Resi, crtajući u groznici po cijele dane.

Stoga je i većina motiva crteža u tušu, ugljenu, olovkom i bojama vezana uz neposredno okruženje dvorišta. U predgovoru kataloga Milan Bešlić primijetio je da je dvorište »limitirano i ograđen prostor, i tu svi protagonisti u Šutejevim crtežima, oni živi, kao i neživi: kokoši, pijetao, stari kotač od kola ili bunara, šivaći stroj, razna pomagala u domaćinstvu...«, i u Šutejevim crtežima oni poprimaju onu dimenziju blisku čak magičnom realizmu, koja se ponekad hvata za predmete, iznad razine nostalgije, nježnosti, čežnje i melankolije.

Važan likovni dokument

U crtežima maloga formata već se zamjećuje geneza variranja crteža i motiva koja je kasnije proslavila Šuteja, kao i sklonost šali, crta duhovita odmaka kojom umjetnik pristupa motivu, gotovo na granici burleske. Istovremeno kod Šuteja osjećamo crtu kontemplativnosti, snažna koncentriranja na odabrani motiv i želje da se i nekom možda banalnom motivu pridoda život, no bez lažna uljepšavanja. To je život koji se odvija na razini atomskih čestica, duboko iznutra, i čije ključanje intuitivno osjećamo.

Na taj način Šutej tretira i motiv ženskog lica i torza u nekoliko grafika. Iako ta ženska lica na prvi pogled djeluju mirno i bezizražajno, jasno je kako se u njima odvija čitav splet emotivnih i duševnih stanja.

Izložbe takva tipa mogu, još za života umjetnika, pružiti važna saznanja o cijelokupnom kasnijem razvoju i umjetničkim stremljenjima, metodama rada i fiksiranju za određene motive. Sjetimo se Šutejevih serija ženskih lica iz osamdesetih godina u kombiniranoj tehnici ili trajnu sklonost ludičkom, razigranomu i dinamički pokrenutu likvnu izričaju. Stoga ovu izložbu nikako ne smijemo percipirati kao zgodnu dosjetku umjetnika kojemu je ponestalo svježega materijala pa posiže u prošlost, već kao iznimno važan i vrijedan likovni signal koji nam je odškrinuo vrata likovne i idejno-motivske geneze Šutejeva cjelokupna stvaralaštva.

Iva Körbler

Vijenac 264

264 - 15. travnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak