Vijenac 263

Fotografija, Naslovnica

Helmut Newton, fotograf

Dekadentna privlačnost

Kad spomenete nekomu Newtonov rad, gotovo se svi prvo sjete njegove fotografije žene u mračnoj ulici 16. arrondissementa, odjevenu u muški smoking koji je YSL kreirao 1975. za žene i time u modi načinio sličnu prekretnicu kao što i Newton svojim fotografijama na svom području djelovanja. Dva genija zauvijek združena u besmrtnosti

Helmut Newton, fotograf

Dekadentna privlačnost

Kad spomenete nekomu Newtonov rad, gotovo se svi prvo sjete njegove fotografije žene u mračnoj ulici 16. arrondissementa, odjevenu u muški smoking koji je YSL kreirao 1975. za žene i time u modi načinio sličnu prekretnicu kao što i Newton svojim fotografijama na svom području djelovanja. Dva genija zauvijek združena u besmrtnosti

slika

Kada je čuo vijest o smrti Helmuta Newtona, Karl Lagerfeld je rekao: »Njegova pogibija bila je njegova posljednja slika«. I doista, nevjerojatno je da je 83-godišnji fotograf umro upravo onako kako je koreografirao svoje najslavnije radove: izašavši iz svog omiljenoga holivudskoga hotela Chateau Marmont punom brzinom u svom automobilu zabio se u zid na parkiralištu. Ironično je da je jedna od njegovih poznatih fotografija prikazuje Jerry Hall i Rene Russo kako se odjevene u preskupe toalete tuku ispred zapaljenog auta u pozadini. Taj editorijal korišten je i kao nadahnuće u filmu Oči Laure Mars, gdje Faye Dunaway glumi fotografkinju koju feministice napadaju radi mizoginije zbog njezina vrlo nasilna opusa. Nikada na filmu nekom fotografu nije učinjena takva posveta, osim naravno David Baileyju u kultnom Antonionijevu Uvećanju.

Helmut Newton doista je u svom radu bio opčinjen nasiljem, ali nitko ga nikada nije poput njega prikazao toliko glamuroznim i dekadentno privlačnim.

Fascinacija Erosom i Thanatosom

Možda se korijen fascinacije Erosom i Thanatosom može pronaći u njegovu djetinjstvu. Rođen je u Berlinu 1920. u dobrostojećoj židovskoj obitelji. Kao dvanaestogodišnjak dobiva od roditelja fotografski aparat, a prvi radovi koje pamti bile su slike nadgrobnih spomenika. Poslije je priznao da to nije slučajno, jer je ipak riječ o falusnim simbolima. Kada su ga pitali tko je na početku najviše utjecao na njegov rad, odgovorio je da su ga u mladosti opčinjavale Brassaijeve fotografije ljudi iz pariškoga polusvijeta, prostitutke, mornari, travestiti i beskućnici. U svom kasnijem visoko sofisticiranu opusu često je na svojim fotografijama režirao situacije kakve je Brassai dokumentirao. U današnjem modnom svijetu njegovi kolege ni jednoga fotografa ne navode tako često kao uzor poput njega. S pravom. Teško da je netko toliko drastično promijenio precepciju modne fotografije kao što je Newton učinio svojim radom u francuskom »Vogueu« sedamdesetih. Njegov uspon nije bio strelovit, dapače.

Nakon bijega iz rodnoga Berlina pred nacizmom 1938. prvo dolazi u Singapur, gdje preživljava na razne načine. Tek nedavno u svojoj je biografiji priznao da je čak bio i žigolo bogatim starijim damama. Nakon toga seli u Australiju, gdje otvara fotografski atelijer i upoznaje buduću suprugu, tada mladu glumicu June Brunnell. June je također vrlo cijenjena fotografkinja, koja radove izlaže pod pseudonimom Alice Springs. Njihov je brak legendaran i nikada nije došao u pitanje. Često su pitali June da li je ljubomorna na sve gole žene koje se vrzmaju po setu njezina muža, no ona je ionako bila prisutna na gotovo svim snimanjima.

Profesionalni počeci

Prvi profesionalni posao Newton dobiva u australskom izdanju »Voguea« 1956, no ubrzo seli u Europu, gdje počinje njegov pravi profesionalni uspon. U pravu fotografsku zvijezdu promovirali su ga kontroverzni radovi, koji su za modnu fotografiju toga doba bili revolucionarni. Njegove su modne fantazije uvijek bile toliko seksualno provokativne da su mnogi na njima najmanje zapažali modu. No takav pristup radu ubrzo ga legitimira kao autora prepoznatljiva rukopisa, što se u modnoj fotografiji rijetko događalo.

Iako je riječ o naručenim radovima u komercijalne svrhe, više nije rijetkost da se slike nekada objavljene u modnim magazinima danas izlažu u muzejima i galerijama kao punopravna umjetnička dijela. Newtonove fotografije bile su toliko eksplicitne i pretjerane da je konzervativni američki »Vogue« imao probleme objavljivati ih te je to ipak prepuštao mnogo liberalnijem francuskom izdanju. Najbolji dokaz koliko je taj rad bio progresivan i za erotsku, a ne samo za modnu fotografiju, bio je kada je »Playboy« zamolio Helmuta da napravi neke radove za njih. Sugerirali su mu da bi htjeli ipak nešto manje perverzno od ideja koje prodaje »Vogueu«.

Kada su ga upitali koji mu je najdraži časopis, odgovorio je »Housewives in Bondage«, pornomagazin iz šezdesetih, a Hermesovu trgovinu u Parizu proglasio je omiljenim sex-shopom. Jedna od njegovih slika koja je izazvala najviše polemika prikazuje ženu koja kleči na krevetu odjevena u Hermesovu odjeću za jahanje i osedlanu sedlom. Za feministice bila je to konačna potvrda da je Newton ženomrzac koji svojim radom vrijeđa i ponižava cijeli ženski rod. On se nije obazirao na te optužbe jer je smatrao da je svojim fotografijama itekako dokazao koliko voli i štuje žene prikazujući ih uvijek snažnima i pomalo opasnima, u dominaciji nad muškarcima.

slika

Poput tinejdžera

Poput tinejdžera uvijek je bio zadivljen velikim ženama jake karizme pa nije čudo da su mu osim slavnih manekenki omiljeni modeli bile glumice poput Chaterine Deneuve, Charlotte Rampling ili Sigourny Weaver, koje u javnosti imaju sliku nedodirljivih diva. Posljednji objavljeni radovi bili su mu fotografije Nicole Kidman u prošlogodišnjem rujanskom izdanju američkog »Voguea«, gdje najslavniju glumicu današnjice portretira kao porculansku lutku u kombineu.

Netom završeni pret-a-porter tjedni u Milanu i Parizu, gdje su dizajneri prikazivali kolekcije za sljedeću jesen/zimu, bila je prigoda da se modni svijet oprosti od jednog od svojih najvećih fotografskih velikana. Odajući mu počast u Milanu, Dolce i Gabbana cijelu predstavu koreografirali poput njegovih fotografija, a u Parizu je veliki Valentino cijelom revijom provukao posvetu Newtonu. Ni Jean Paul Gaultier nije ga zaboravio citirati u svojoj debitantskoj kolekciji za Hermes, itekako se prisjećajući ove fascinacije tom modnom kućom. Ipak najvažnije radove Newton je napravio za možda i najvećega kreatora 20. stoljeća — Yvesa Saint Laurenta. Njihova suradnja trajala je godinama, a kad spomenete nekomu Newtonov rad, gotovo se svi prvo sjete njegove fotografije žene u mračnoj ulici 16. arrondissementa, odjevenu u muški smoking koji je YSL kreirao 1975. za žene i time u modi načinio sličnu prekretnicu kao što i Newton svojim fotografijama na svom području djelovanja. Dva genija zauvijek združena u besmrtnosti.

Nenad Korkut

Vijenac 263

263 - 1. travnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak