Vijenac 262

Glazba

Pustinjski blues

Tartit, Dvorana Studentskog centra, Zagreb

Tartit, Dvorana Studentskog centra, Zagreb, 28. veljače

Pustinjski blues

»Sjajno!«, izjavio je Robert Plant nakon nastupa tuareške skupine Tartit, prošle godine na Festivalu u pustinji, održanu u Maliju. Što je tako zadivilo rokerskoga veterana u glazbi jedne, i za sam Mali, efemerne glazbene vrste koja je na pozornicu world musica stigla kada se već počelo strugati po dnu afričke glazbene bačve? Naime, tuareška se glazba, kao i ostali akustični stilovi Malija, često uspoređuje s Delta bluesom, pa je našla dosta poklonika među glazbenicima i poklonicima te glazbene vrste, iako dva stila povezuje tek grublja, brenčasta (twang) kvaliteta zvuka.

I dok je u Zagrebu padao snijeg, u Dvorani Studentskog centra vladao je pustinjski ugođaj. Stilizirano sunce u pozadini skupine i njihova oskudna i minijaturna instrumentacija upućivali su na nomadsku kulturu u kojoj sve što se posjeduje mora stati na leđa deve. Glazba, pjesma i poezija zauzimaju gotovo presudno mjesto u, političkim prilikama i katastrofalnim sušama gotovo izumrloj, tuareškoj kulturi ili, kako je oni sami radije nazivaju — društvu Kel Tamashek.

Rijetkost velike snage

Nasljeđe te kulture vrlo se slikovito ogledalo kako u vizualnom tako i u glazbenom aspektu nastupa Tartita. Osam glazbenika, odjevenih u tradicionalnu nošnju, od čega četiri muškarca pokrivena lica, pjesme su izvodili sjedeći na podu. Nastup su vodile žene, jer iako u tuareškoj glazbi vladaju stroga spolna i kastinska pravila, ona ne dovode muškarca u povlašteni položaj. Većina ogoljenih ritmičkih pjesama sastojala se od vokalnog sadržaja praćena pljeskanjem, jednom gitarom i nekoliko malih instrumenata — dvije trožičane lutnje (tehardant), jednožičanom violinom (imzad) i dva bubnja prekrivena kozjom kožom (tindes), od kojih je posljednji, u ovoj kulturi, tradicionalno dopušteno svirati samo ženama. Povremeno, struktura je nadopunjavana zvukom akustične gitare. Skladbama su dominirali ženski vokali, može se reći glavni instrument nastupa, i to prena uzorku repetativnog smjenjivanja glavnog vokala i unisonih ponavljača, stil koji, začudo, nije postajao dosadan, nego je plijenio hipnotičkim ugođajem u vrlo usku notnom rasponu. Iznimno je zanimljiv bio prodorni i ekspresivni nazalni ton glasova, bez vibrata, ali s guturalnim ukrasima. Glazba je povremeno bila popraćena i plesom lakih pokreta jednog ili dvoje plesača, ali i jednim virtuozno-akrobatskim plesom gitarista.

Tematski, kako nam je to pokušala pojasniti voditeljica skupine, pjesme su se kreatale od ljubavnih, pa do suvremenih društveno-političkih sadržaja, poput rata i mira, demokracije, izbjeglištva ili strahota AIDS-a. Slušajući pjesme Tartita, bilo je lako zamisliti beskrajna pustinjska prostranstva i pucketanje vatre u hladnim noćima, ugođaj uz koji je ta glazba i nastala. Istodobno tužna i radosna, glazba Tartita zaista se mogla shvatiti kao svojevrstan blues, a njezin hipnotički zvuk kao misaona i osjećajna rijetkost velike snage u kulturnoj pustinji suvremenoga svijeta.

Velimir Cindrić

Vijenac 262

262 - 18. ožujka 2004. | Arhiva

Klikni za povratak