Vijenac 261

Ples

Mali razgovor: Mayala, plesačica kathaka

Uranjanje u indijsku tradiciju

Nedavnim dolaskom plesačice kathaka Mayale u Zagreb stekli smo mogućnost upoznavanja još jedne tradicije, daleke i nepoznate, a osim vizualnog užitka otvorila se i mogućnost učenja ovog plesa

Mali razgovor: Mayala, plesačica kathaka

Uranjanje u indijsku tradiciju

Nedavnim dolaskom plesačice kathaka Mayale u Zagreb stekli smo mogućnost upoznavanja još jedne tradicije, daleke i nepoznate, a osim vizualnog užitka otvorila se i mogućnost učenja ovog plesa

Kada je prije dvije godine na Tjednu suvremenog plesa gostovao britanski koreograf i plesač bangladeškog porijekla Akram Khan sa svojom predstavom Kaash, zagrebačka je publika još dugo bila pod dojmom njegove impresivne plesne tehnike, nevjerojatno brzih pokreta i okreta i naglih, preciznih freezova, koja je, kako je sam objasnio, proizašla iz njegova izučavanja klasičnog indijskog plesa kathaka, uz redovito obrazovanje iz suvremenog plesa. U izvornom obliku, kathak je zahtjevniji i složeniji — pokreti su brzi, precizni i vrlo kompleksni, praćeni gestikulacijom lica te melodijom i ritmom koji su jednako važni kao i sam ples. Ponekad je sasvim apstraktan, a ponekad narativan — priča priče o bogovima i božanstvima, a poneka je pak kombinacija apstraktnog i narativnog (više o samu kathaku objašnjeno je u knjizi Ane Maletić Povijest plesa starih civilizacija, Azijske plesne tradicije, drugi dio, u izdanju Matice hrvatske, 2003).

Nedavnim dolaskom plesačice kathaka Mayale u Zagreb stekli smo mogućnost upoznavanja još jedne tradicije, daleke i nepoznate, a osim vizualnog užitka otvorila se i mogućnost učenja ovog plesa. Mayala, rođena u Izraelu, prije svoga dolaska u Zagreb živjela je u Londonu, gdje je stekla plesnu naobrazbu kod poznate plesačice Susmite Ghosh te nastavila profesionalnu karijeru učitelja, plesača i koreografa kathaka.

Kako ste se odlučili za ovakav životni put, s obzirom da ste odrastali u sasvim drugom kulturnom nasljeđu?

— Prije uobičajena nastavka obrazovanja na fakultetu odlučila sam putovati neko vrijeme i izabrala sam Indiju, gdje sam provela šest mjeseci. Upoznavanje s njihovim načinom života ostavilo je dubok dojam na mene, a izloženost indijskoj umjetnosti odredila mi je budućnost. Nakon Indije preselila sam u London, gdje sam upisala školu kathaka. U početku, odlazila sam na satove jednom tjedno, pa dvaput tjedno, no kako sam napredovala i kako je raslo moje zanimanje to je preraslo u svakodnevnu posvećenost kathaku, sve do profesionalnog statusa.

Kakvo je vaše gledanje na prodor istočnjačkih koncepata na Zapad te njihove sve veće popularnosti?

— S jedne strane to je prekrasno zato što se izlažemo različitim tradicijama, a one su sve lijepe i nude toliko mnogo. Osim toga, mogu govoriti o Engleskoj, učenje azijskih ili afričkih plesova u redovitim školama osvještava djecu da treba integrirati sve kulture, jer mnoga od njih i dolaze iz različitih kultura i nacija; djeca trebaju dobiti cijelu sliku ako ne želite mržnju, rasizam pa i nasilje u razredu, treba im objasniti da su sve tradicije i lijepe i važne i inspirativne. S druge strane, uvijek dođe do razrjeđivanja. Upravo to razrjeđivanje umjetničkih formi postalo je velika tema među umjetnicima u posljednje vrijeme.

Ima li po vašem sudu ovaj proces više pozitivan ili negativan smjer?

— Vrijeme se ne može zaustaviti, kao ni progres, pa tako ni integracija. Ovdje u Hrvatskoj tako nešto još nije tema, ali drugdje jest, i to više nije izbor nego dio života. Što se tiče same umjetnosti, sve dok je umjetnik iskren prema sebi i na taj način kreira svoja djela, moje je mišljenje da će to predstavljati umjetnički i životni izraz tog određenog umjetnika. Prije pet stotina godina kathak nije bio isti kakav je danas, ali je veoma važno zadržati klasične i tradicionalne umjetničke forme kako ta iznimna ljepota i znanje ne bi bili izgubljeni.

Kako biste opisali kathak?

Kathak je sjevernoindijski klasični ples, koji je nastao kao narativna forma i razvio se u plesni oblik izrazite tehnike i ritmičnosti. On je jedan od najpopularnijih klasičnih indijskih plesnih formi. Kathak je poznat po složenom radu nogu, brzim okretima, gracioznim pokretima i očaravajućim pričama ispričanim plesom. Kako je kathak tehnički izrazito zahtjevna i detaljna klasična forma, shvatila sam da uranjanje s potpunom koncentracijom, posvećenosti i ljubavlju pretvara samu tehniku u cjelovito iskustvo tijela i duše.

Osim podučavanja kathaka, Mayala drži i predavanja o indijskom plesu i duhovnosti, kako bi objasnila povezanost umjetničkih formi i duhovnosti u Indiji i time pojasnila svoj rad.

Svi zainteresirani za kathak mogu pogledati web stranicu www.kathak-mayala.com ili se javiti na e-mail mayalaŽkathak-mayala.com ili na broj telefona 01/4835232.

Razgovarala Lidija Zoldoš

Vijenac 261

261 - 4. ožujka 2004. | Arhiva

Klikni za povratak