Vijenac 261

Glazba

Jane Birkin, Tvornica, Zagreb, 25. veljače

Chanson arabik

Jane Birkin, Tvornica, Zagreb, 25. veljače

Chanson arabik

»Kada sam ušla u tu prostoriju, prvo što sam čula bila je Elise, ta Sergeova, gotovo četrdeset godina stara pjesma, no zvučala je posve drukčije. Predivno nestvarna, dobila je posve nov život. Istoga trenutka znala sam da je ta glazba namijenjena meni, novi sretni trenutak u mome životu«, opisala je Jane Birkin zagrebačkoj publici svoj prvi susret sa sjevernoafričkim glazbenicima.

Svjetska turneja britanske glumice i pjevačice, u sklopu koje je održan i ovaj koncert, posvećena je predstavljanju albuma Arabesque, još jednom hommageu njezinu ljubavniku, mentoru i bivšem suprugu, Sergeu Gainsbourgu, genijalnom autoru koji je svetinju šansone smjelo disperzirao u brojne suvremene glazbene forme.

Jane Birkin nastup je započela komorno — s trima skladbama otpjevanim tek uz pratnju klavira. Bio je to uvod u glavni dio koncerta, u kojemu smo čuli gotovo sve kompozicije s novoga albuma. Rani vrhunac nastupa doživjeli smo već u prvoj skladbi izvedenoj uz pratnju arapskih glazbenika, zanosno melodičnoj Elisi, čija se dramatika polako rastvarala do kompleksnih i vrlo strastvenih pasaža, ponajviše vođenih zatomljenim notama violinista Djamela Benyellesa, inače aranžera svih obrađenih kompozicija.

Mješavina utjecaja

Stil, istodobno krhkih i temperamentnih, a opet suzdržanih Gainsbourgovih skladbi, popraćen strastvenom mješavinom arapskih, andaluzijskih i orijentalnih glazbenih utjecaja, transformiran je u živu sliku egzotičnih ritmova. Poznate melodije i tekstovi isprepleteni s arapskim melosom rezultirali su posve novom dimenzijom autorova rada koja je često zvučala kao da je baš tako originalno zamišljena. Treperava violina i vibrirajući ritam bili su savršena egzotična pozadina za Gainsbourgova propitivanja strastvenih veza i trenutaka ljubavi.

Repertoarno, nastup je obilovao raznolikošću — od brelovske Amours Des Feintes, waillovske Baby Alone In Babylone, nostalgične Et Quand Bien Meme ili instrumentala She Left Home, pa do kultnih naslova, poput melodične i plesne Couleur Café, već spomenute Elise, zanosne i pune strasti Comment Te Dire Adieu te La Javanaise, otpjevane a capella, kojom je Birkin završila nastup.

Od Jane Birkin nitko nije očekivao tehničko savršenstvo izvedbe, no njezin je krhki glas s mnogo duha pronalazio prava značenja i emocije te sjao sigurnošću i ponosom, uživajući u bliskosti Gainsbourgovih stihova i zanosno oslobađajućem ritmu. Današnja Jane Birkin nema nikakvih sličnosti s djevojkom koja je uzdisala u nekad skandaloznu duetu s Gainsbourgom u JeTt’aime... Moi Non Plus ili, ako povučemo filmsku paralelu, s ulogom u filmu Blow-Up. Danas je Birkin zrela žena, mnogo bliža ulozi u Rivetteovu genijalnom La Belle Noiseuse, no još puna mladenačke snage koja je iskrenim osmijehom, decentnim plesom i osjećajnom interpretacijom zračila tijekom cijeloga koncerta.

Uzevši sve zajedno, zanimljiva glazbena fuzija, vješto spajanje vokalnog svijeta arapske glazbe i moderne šansone, uz rafinirane i osjećajne izvedbe najboljih Gainsbourgovih trenutaka u snažnim suvremenim world music-aranžmanima.

Velimir Cindrić

Vijenac 261

261 - 4. ožujka 2004. | Arhiva

Klikni za povratak