Vijenac 259

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Peieva staklena spirala u Berlinu

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Peieva staklena spirala u Berlinu

slikaNjemački povijesni muzej u Berlinu dobio je novi prostor za povremene izložbe u paviljonu dograđenu prošle godine prema ideji američkog arhitekta I. M. Peia, proslavljena autora staklene piramide ispred pariškog Louvrea. Situirana u znamenitoj ulici Unter den Linden, među klasicima njemačke arhitekture (od Neue Wache do Altes Museuma), nova zgrada povezana je s baroknim susjedom staklenim krovom, kojim je nekadašnje dvorište transformirano u zatvoreni prostor, sjedinjujući staro i novo u jedinstvenu cjelinu. Ispred transparentnoga staklenog pročelja postavljen je ustakljeni spiralni element, što osim funkcije omatanja stubišta figurira i kao simbolički svjetionik u gradu — nepogrešivi novi gradski kulturni landmark. Odluka berlinskih vlasti o angažiranju kinesko-američkog arhitekta dio je šireg plana o uključivanju velikih svjetskih arhitekata u obnovu grada, a inauguracijska izložba u sklopu novog izložbenog prostora, koja će potrajati do ožujka ove godine, posvećena je Peievim projektima mnogobrojnih muzejskih građevina razasutih širom svijeta — od Sjedinjenih Država i Japana, do Francuske i Luksemburga, dokumentiranih fotografijama, nacrtima, skicama i modelima.

Ron Arad za Masseratti

slikaAkrobatski kružni objekt, izložbena platforma za automobile u obliku nagnuta prstena, ukupne razvijene duljine od 80 metara, s glavnom osi duljine 33 metra i težinom od 10 tona (koju podvostručuju težina automobila i ljudi na njoj), središnji je element dizajna Rona Arada za novi izložbeni salon Masserattija u Modeni, smješten u prizemlju prodajnoga centra uz staru tvornicu automobila. Dizajn i izvedba složeno modulirana prstena bila je moguća zahvaljujući primjeni posebnoga softvera. Ekspresivno oblikovana pista na sebi nosi modele automobila personificirajući cestu koja vodi u Masserattijev svijet, što je apostrofirano repeticijom znaka trozupca i instalacijom od 198 diskova, apliciranih na zid, koji reprezentiraju paletu boja iz bogate Masserattžijeve ponude.

Tony Fretton u Varšavi

slikaNa natječaju za idejno rješenje nove Britanske ambasade i rezidencije u Varšavi prva je nagrada pripala londonskom uredu Tony Fretton, arhitekti, koji je pobijedio ispred tandema Benson & Forsyth. Natjecatelji su imali zadaću organizirati sadržaje ambasade i rezidencije na parceli dosadašnje rezidencije, uz istodobno očuvanje posebnosti obaju elemenata i postizanje sklada cjeline. Fretton je zamislio kompleks kao dva jednostavna volumena što oblikuju ulazno dvorište i u velikoj mjeri čuvaju postojeći, vrlo kvalitetan stražnji vrt. Ambasada je okrenuta prema ulici, s pročeljem od stakla i translucentnih kamenih ploča, što olakšavaju voluminoznost objekta, dok je rezidencija diskretno povučena od ulice u oazu privatnosti s orijentacijom na vlastiti odvojeni vrt. Frettonova spretnost u manipulaciji raznolikim sadržajima i prijelazima između javnih i poluprivatnih zona proširena je i na vanjski okoliš. Fino moduliran vrt nadahnut je idejom engleskoga parka, a potez srebrnih breza uz granicu parcele zaklanja kompleks od susjednih visokih zgrada.

Iza zastora — Neutelings i Riedijk

slikaU galeriji Nizozemskog arhitektonskog instituta (NAI) u Rotterdamu do 29. veljače ove godine svoje projekte Iza zastora izlaže nizozemski tandem Willem Jan Neutelings i Michiel Riedijk, autori provokativnih ostvarenja čudesne ekspresivne kakvoće. Njihova je arhitektura, često na granici kiča, mnogo više od doslovna prevođenja klijentovih potreba, te funkcionira po vlastitim pravilima i gotovo ju je nemoguće usporediti s bilo kojim drugim objektom. Dvojac proizvodi nezaboravne građevine, monolitne skulpture što nas podsjećaju na egzotične životinje, pri čemu se Neutelings i Riedijk koriste skulpturalnom formom u svrhu kreiranja novih gradskih landmarka, a svoj kreativni proces opisuju kao metodologiju skulpturalne znanosti. Izložba poznatoga tandema, što uključuje i makete specijalno rađene za ovu priliku, fokusirana na skulpturalnu i senzitivnu kakvoću njihove arhitekture, donosi prikaz petnaest projekata, od kojih se neki prvi put izlažu u javnosti: višestambeni projekti Wijnhaven i Müllerpier u Rotterdam, stanovi Lakeshore u Huizenu, Borneo Sporenburg Y-toranj u Amsterdamu, koncertna dvorana u Brugesu, Nizozemski institut za zvuk i sliku u Hilversumu, Pomorski i prometni koledž u Rotterdamu, Ministarstvo unutrašnjih poslova i pravosuđa, Egipatski muzej u Gizehu i gradska vijećnica u Moskvi.

Vinko Penezić

Vijenac 259

259 - 5. veljače 2004. | Arhiva

Klikni za povratak