Vijenac 259

Glazba

Musica viva, Glazba na dvoru Friedricha Velikog, Aquarius Records

Očaravajuća lakoća svirke

Musica viva, Glazba na dvoru Friedricha Velikog, Aquarius Records

Očaravajuća lakoća svirke

Suvišno je ponavljati uvijek iste činjenice; no istina je da se u nas objavljeni kvalitetni nosači zvuka klasične glazbe uglavnom pojavljuju izvan kruga produkcija Croatia Recordsa ili Cantusa, firmi koje uživaju najširu državnu, što znači i financijsku potporu. Tako se prošle godine pojavio CD ansambla Musica viva u izdanju Aquariusa i uz sponzorstvo Erste Steiermärkische Bank. U svakom slučaju riječ je o dobro uloženu novcu, jer ostvareni se rezultat pokazao na onoj profesionalnoj razini koja zaslužuje ozbiljnu ocjenu.

Riječ je tu ponajprije o vrlo kvalitetnu izvođačkom sastavu, koji od 1998. godine djeluje pod imenom Musica viva, a osobito njeguje glazbu barokne epohe. Poznat upravo u zagrebačkoj glazbenoj sredini po tematski koncipiranim koncertnim programima, ansambl Musica viva za spomenuti je CD također odabrao skladbe vezane uz jedno mjesto i epohu — dvor pruskoga vladara Friedricha Velikog. Članovi sastava Musica Viva (voditeljica, čembalistica Višnja Mažuran, flautistica Renata Penezić, violinistica Saša Borčić-Reba, violončelistica Tanja Andrejić i oboist Branko Mihanović) udružili su ovdje sviračko umijeće i fini osjećaj za komorno muziciranje da bi predstavili skladbe odabranih njemačkih autora 18. stoljeća vezanih zajedništvom službovanja na Friedrichovu dvoru u Potsdamu. Među njima svakako je najveća umjetnička ličnost bio Carl Philippe Emanuel Bach, višegodišnji dvorski čembalist, iz čije je skladateljske ostavštine odabrana Trio sonata u d-molu. Također dvorski muzičar Johann Gottlieb Janitsch zastupljen je Kvartetom za flautu, obou, violinu i basso continuo, a pridružuju mu se Johann Gottlieb Grau s Trio sonatom u F-duru, Friedrichov dvorski miljenik, flautist Johann Joachim Quantz s Trio sonatom za flautu, obou d’amore i basso continuo u G-duru, te Johann Friedrich Fasch sa Sonatom za flautu, obou, violinu i basso continuo u B-duru. I sam Friedrich Veliki predstavljen ja kao skladatelj Sonatom za flautu i basso continuo u e-molu.

Suvereni interpreti

Mali presjek glazbene produkcije s Friedrichova dvora daje dosta jasnu sliku onodobnoga komornog stvaralaštva i otkriva znatne tehničke zahtjeve koje su spomenuta djela postavljala pred izvođače. Članovima ansambla Musica viva to očito nije pričinjalo nikakav napor. Način njihova muziciranja, generalno uzevši, samo otkriva očaravajuću lakoću svirke koja uvijek odaje u svakom pogledu suverenog interpreta. Posebno se to odnosi na solističke dionice flaute (Renata Penezić) i oboe (Branko Mihanović), osobito kada je riječ o izrazito solistički tretiranim dionicama, primjerice u Faschovoj sonati za flautu, obou, violinu i continuo, ili sonatama J. J. Quantza i Friedricha Velikog. Šarm fino dorađena komornog muziciranja osigurava dojam ugode i dobra raspoloženja koje izaziva slušanje ove kompaktne ploče. To je svakako glazba za ljubitelje tihe svirke, koji užitak više nalaze u nijansama nego u snažnim kontrastima.

Tehnička razina CD-a vrlo je korektna, a iz impresuma se saznaje da je materijal snimljen u crkvi Sv. Križa u studenom 2001, sa snimateljem Laszom Sallayem i producentom Ljubomirom Gašparovićem, dok je editing i mastering potpisao ton-majstor Božidar Pandurić. Sadržaju odgovarajući popratni tekst Franje Bilića (na hrvatskom i engleskom), uz fotografiju Tomislava Marića te dizajn Dubravke Zglavnik Horvat upotpunjuju dojam simpatičnosti ove kompaktne ploče. Za razliku od većine u nas objavljenih nosača zvuka klasične glazbe, ovaj CD rađen je za slušanje. I to višekratno, s najvećim zadovoljstvom! To mu je najbolja preporuka.

Bosiljka Perić Kempf

Vijenac 259

259 - 5. veljače 2004. | Arhiva

Klikni za povratak