Vijenac 258

Časopisi

Industrijska arhitektura

»Novi Kamov«, br. 3, sv. 8, god. III, gl. ur. Ljubomir Stefanović, Izdavački centar Rijeka, 2003.

Industrijska arhitektura

»Novi Kamov«, br. 3, sv. 8, god. III, gl. ur. Ljubomir Stefanović, Izdavački centar Rijeka, 2003.

Novi broj u potpunosti je posvećen industrijskoj arhitekturi grada Rijeke. Neizravan povod tematu jest odluka o skorom rušenju lučkih objekata iz razdoblja austrougarske uprave, od kojih su većina spomenici industrijske arhitekture i tehnologije. Rušenjem luke uništit će se posljednji ostaci srednjoeuropskog mediteranskog identiteta grada, koji je upravo zahvaljujući industriji i funkcionalnoj arhitekturi postao važno proizvodno središte, a svojedobno i deseta luka po veličini u Europi. Pet tekstova uglavnom se bavi tim ključnim i po mnogočemu najvažnijim razdobljem u riječkoj povijesti, razdobljem mađarske uprave i stranog kapitala, zbog kojeg je Rijeka doživjela neviđenu ekspanziju i postala najvažnijim lučkim gradom ondašnje monarhije. Tekstovi su urbanističke i povijesne studije, obiluju podacima i fotografijama te na vrlo detaljan način rekonstruiraju tadašnje gospodarske, ekonomske i arhitektonske prilike, povlačeći neizbježnu paralelu s današnjim stanjem.

Stoga prilozi nisu samo apel za očuvanjem onoga što se spasiti dade, nego i studije o tome kako je nekad na vrlo promišljen način stvarano urbano i industrijsko tkivo grada. Nana Palinić bavi se povijesnim lučkim i željezničkim skladištima u razdoblju od 1893. do 1914. analizirajući sklad između njihove funkcionalnosti i estetskih dometa, naglašavajući kako se u to doba u Rijeci rabio raznovrstan materijal čija će široka proizvodnja i uporaba početi znatno kasnije. Bogato srednjoeuropsko kulturno nasljeđe sada je u vrlo lošem stanju i prepušteno zaboravu: ne udovoljavajući suvremenim lučkim zahtjevima, osuđeno je na propast pred ekspandirajućim kapitalom i planovima kojima su interesi isključivo vezani uz skupu kvadraturu uz more.

Poput fantazmagorije

Daina Glavočić piše o industrijskoj arhitekturi Rijeke s obzirom na kompleks bivše Tvornice Rikard Benčić. Privredni i građevinski procvat od sredine 19. do početka 20. stoljeća iznjedrio je mnoga inovativna rješenja, kako u uporabi novog materijala, tako i u primjeni novih konstrukcija. Kvalitetna, čvrsta, prilagodljiva i funkcionalna arhitektura godinama je bila nedovoljno iskorištena, a širem građanstvu nepoznata i nevidljiva. Prenamjena kompleksa Rikard Benčić pokazala je kvalitetu takve arhitekture, ali i mogućnost da se kompleks ubuduće očuva i iskoristi za mnogo bolje svrhe, što bi se, ukoliko za to vlast bude imala sluha, uskoro moglo i desiti.

Marijan Bradanović otkriva izgled i funkciju najstarijih riječkih lučkih skladišta, a Miljenko Smokvina u zanimljivu prilogu analizira što se sve tijekom povijesti događalo s riječkom Tvornicom torpeda, u kojoj je svojedobno napravljen prvi torpedo na svijetu i koja je s uspjehom radila sve do sredine šezdesetih godina 20. stoljeća. Riječka rafinerija u doba galicijske nafte 1896-1918. povijesna je i gospodarska studija u kojoj Velid Đekić govori o previranjima na tržištu crnoga zlata zbog kojih je u ključnom razdoblju monarhijskog gospodarstva Rijeka gubila na važnosti kao uvozno-distribucijska morska luka. Zaključno, stotinu stranica »Novog Kamova« posvećenih industrijskom krajoliku Rijeke zainteresiranu čitatelju donose kompletan pregled tog ključnog razdoblja riječke povijesti te na studiozan način donose najvažnije podatke i do danas sačuvane fotografije.

Kako Rijeku već deset godina muče stečajevi, nelikvidnost, brutalna pljačka javnoga dobra i masovna otpuštanja radnika, ovaj temat koji govori o prosperitetu i gospodarskom procvatu izgleda poput fantazmagorije iz nekog prošlog vremena, u kojem je monarhijski kapital u sretnu braku s vrhunskom arhitekturom omogućavao građanima Rijeke da žive u jednom od industrijski najrazvijenijih gradova ondašnje Europe.

Tonči Valentić

Vijenac 258

258 - 22. siječnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak