Vijenac 258

Kolumne

Mladen Mazur: JAZZ AD LIBITUM

Etnojazz Davida Murrayja

Etnojazz Davida Murrayja

U zadnjih smo desetak godina svjedoci pojave takozvanog etnojazza. Kako joj samo ime kaže, taj je glazbeni fenomen zapravo fuzija segmenta jazza i elemenata folklorne glazbe nekih zemalja. To i nije u načelu nešto novo, prisjetimo se samo razdoblja šezdesetih godina, kada su brojni, napose sastavi iza tadašnje željezne zavjese, pa i iz bivše Jugoslavije, unošenjem folklornih melodijskih ili ritmičkih elemenata svoj jazz nastojali učiniti originalnim. Ta se pretežito europska pojava u mnogočemu dakako razlikuje od današnjeg pristupa.

Kako to rade Amerikanci

No u ovom je trenutku zanimljivo pogledati gdje su i kako to rade američki džezisti. U tom je smislu karakterističan primjer tenor-saksofonista najmodernijih stilskih usmjerenja Murrayja, poznata i kao radoznala glazbenika stilski široka spektra džezističkog djelovanja. Rođen 1955. u Berkleyu u Kaliforniji, on će prva iskustva stjecati u rhythm & blues sastavima, da bi prešavši u New York 1975. uskočio u svijet tada najmodernijeg jazza, kojem posvećuje djelovanje svojih malih sastava. U tome će svjetsku reputaciju steći nastupajući u glasovitom avangardnom kvartetu saksofona World Saxophone Quartet, ali, što je zanimljivo, i u sastavu bluesera Jamesa Ulmera Blooda.

U toj je stilskoj svestranosti Murray poznat i svojim free-jazz kvartetima, a u ovom se trenutku javlja i u sferi etnojazza. U tom kontekstu valja spomenuti njegov Latin Big Band, u kojem uz neke džeziste iz Oaklanda nastupaju i petnaestorica kubanskih glazbenika, izvodeći originalne skladbe i aranžmane garnirane srednjoameričkim folk-motivima, ali i džezističkim tipom improvizacija, sadržane u projektu Now Is Another Time.

Dakako da se već tu može itekako govoriti o Murrayjevu pristupu pojavi etnojazza, u kojem će, dakako na nešto drukčiji način, biti ovog ljeta realiziran još jedan, s naslovom David Murray & Creole III. Tu on sjedinjuje današnja jazz-iskustva s tradicijom kreolske glazbe, a kao pojačanje u sastav poziva još jednog od sljedbenika Johna Coltranea, tenor-saksofonista Pharoaha Sandersa.

Komercijalni etno-jazz

Izlazak diska kao i dvije europske turneje predviđeni su za ljeto i jesen 2004. Bit će to fuzija džezističke harmonijske strukture i ritmičkog segmenta Ka Drum iz Guadelupe, što pretpostavlja i karipske tirmičke formule. Taj najnoviji Murrayjev ansambl broji dvanaest članova, nema gotovo potpuno nepoznatih glazbenika. Glazbeni je materijal snimljen u studiju La Havana u Montrealu, a kao producent potpisuje se sam David Murray te danas dosta aktivna etiketa Justin Time Records.

Najnoviji potezi stilski dinamična džezista Davida Murrayja odvode ga u ovom trenutku u sferu komercijalnog etnojazza s udaraljkama i vokalima, prihvatljiva bez daljega i onom dijelu jazz-slušateljstva koji možda stilski i tu ne baš sretno sročenu kovanicu etnojazz apriorno odbacuje. Naravno, i u tom kontekstu postoje itekako velike razlike, ne samo u pristupu nego i u kakvoći, a za najnovije projekte saksofonista i flautista Davida Murrayja može se već na temelju prispjelih demo-snimaka zaključiti da su među kvalitetnijim ostvarenjima trenutačno aktualne mode nazvane etnojazz.

Vijenac 258

258 - 22. siječnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak